Serietidningen som blev ett dataspel
Ursprungligen går namnet Turok tillbaka till mitten av 1950-talets amerikanska seriekultur. Berättelser kretsar kring indianen Turok som slåss mot dinosaurier i den isolerade dalgången The Lost Lands. I den här alternativa världen har tiden stannat av och lämnat utrymme för förhistoriska ödlor och rymdvarelser att kämpa mot varandra. Serien gjorde ett uppehåll under 80-talet och kom tillbaka igen 1992 av seriebolaget Valiant Comics. Fem år senare var det dags att föra ut den hårdknackade indiankrigen ut till den digitala världen.
Turok: Dinosaur Hunter var en av Nintendo 64:s riktigt stora titlar och visade vad konsolen kunde prestera tekniskt. Den var ökänd för sin komplexa struktur att utveckla spel till och det begränsade lagringsutrymmet på kassetterna (8 megabit!) tvingade utvecklingsteam att kapa delar som slukade onödigt stort utrymme. Bakom spelet stod Iguana Entertainment och dess förläggare Acclaim som skulle stå för nästan samtliga utgivningar av spelen i Turokserien. Totalt var femton personer involverade i utvecklingen av spelet. Trots flera förseningar och ekonomiska problem för Acclaim var projektet slutligen i hamn under vintern 1997 då utvecklingen slutfördes.
Snygg grafik men bångstyrig kontroll
Turok: Dinosaur Hunter var en grafisk pärla att bevittna, något som spelpressen tidigt prisade. Tyvärr var kritikerna inte lika överseende med kontrollen som uppgavs vara klumpig och svår att hantera, speciellt under striderna. Trots att Nintendos nya handkontroll revolutionerade spelandet med den rörelsekänsliga joysticken så föll den inte väl ut med förstapersonsskjutare. Iguanas skapelse var inget undantag i det avseendet.
Bristerna till synes så blev spelet en kassako för Acclaim. Turok: Dinosaur Hunter blev av årets mest sålda titlar till Nintendo 64 och blev starten för en franchise som kom att pågå fram till 2008 innan det sista Turokspelet släpptes. Några år senare skulle indieutvecklaren Nightdive Studios sig an uppdraget att ge spelet en redig remaster, vilket skedde sent 2015.
Nästa söndag hamnar strålkastarljuset på den udda PC-skräckrysaren Harvester. Missa inte det!