Om två veckor, den 23 april, får vi stifta bekantskap med A Summer’s End: Hong Kong 1986. Det är ett spel av typen Visual Novel (VN) som förtäljer en romantisk berättelse mellan Michelle och Sam, två kvinnor bosatta i Hong Kong. Precis som de flesta spel i VN-genren, även icke-japanska sådana, är grafiken tungt inspirerad av japansk animation – framför allt från 1980-talet. Fans av serier som City Hunter, Macross och Bubblegum Crisis lär känna sig hemma i A Summer’s Ends visuella identitet. Denna influens genomsyrar allt från karaktärsdesign till bakgrunderna och inte minst musiken.
A Summer’s End utvecklas av duon Oracle and Bone, två kvinnor vid namn Tida Kietsungden och Charissa So, båda bosatta i Vancouver, Kanada. Så när som på en liten licensierad del av musiken är A Summer’s End helt och hållet utvecklat av dessa två. På spelets hemsida finns en blogg att läsa om den imponerande mängd research som gjorts för projektet, där allt från illustrationer av bakgrunder och karaktärer, till musiken, till spelets historiska sammanhang har fått var sitt avsnitt.
Den 23 april släpps A Summer’s End på PC, Mac och Linux (via Steam och itch.io) med en prislapp på 15 dollar. Spelet kommer att ha två olika slut och ta cirka 8 timmar att spela (eller läsa) genom första gången – dock utan röstskådespel. En frivillig patch för vuxet (läs: naket) innehåll kommer gå att ladda ner och välja i options-menyn.