[youtube id=”N7G_fPuX5p4″ width=”600″ height=”350″]
”In the Eye of ZombieU” är den första delen i en ny sere making-of-videos av det kommande Wii U-spelet ZombieU. Varje månad kommer Ubisoft att släppa en ny video med detaljerad information och insikter i hur spelet är designat. Detta avsnittet ger en överblick av spelets fokus på skräck och realism som, enligt Guillamme Brunier, är en del av spelets kärna. Ett intressant koncept i designen är att man bara har ett enda liv, och om man dör så får man börja om som en ny karaktär. Man kan därefter gå tillbaka till sin tidigare karaktär för att hämta sin utrustning, men då får man räkna med att han/hon står där och väntar på en som en zombie.
Även om det ser lite stelt ut så verkar U-kontrollern komma väl till användning. I videon demonstreras hur man använder den för att lösa pussel, byta utrustning eller slå bort kramvänliga zombies. Trots ett stort fokus på skräck och realism så verkar ZombieU vila tungt på ett actionorienterat gameplay vilket bidrar till en viss skepsis. Action och skräck går sällan väl ihop om man faktiskt vill framkalla skräck, rädsla, fasa och liknande känslor.