Det är IKEAs barnkollektionen Blåvingad har inspirerat till det nya AR-spelet, Lilla Äventyret, som lanseras idag i samarbete med Meta och Warpin Reality. Spelets syfte är att göra barnens vistelse i varuhuset mer lustfylld och få fler att värna om ett renare hav. Det skriver IKEA i ett pressmeddelande.
För att öka intresset för och kunskapen om livet under ytan lanserar IKEA nu det interaktiva spelet Lilla Äventyret. Spelet, som är i AR-format, öppnas som ett filter i Instagram-appen och spelas tillsammans med såväl vuxen som barn. Väl inne i spelet finns det flera läromöjligheter och fakta om undervattensdjur. Du kan även ta bilder med spelets filter och låta sig förevigas med en bläckfisk, sköldpadda eller späckhuggare från kollektionen.
Vi utforskar löpande nya sätt att möta våra kunder. Nu genom att utveckla ett spel för alla som söker en kul upplevelser för hela familjen hos oss. Vi har utgått från BLÅVINGAD som bygger på barns intresse och nyfikenhet, men också på oro kopplad till haven. Tack vare spelet kan barnen medan de är våra varuhus lära sig mer om livet i havet och det som sker under ytan.
Helena Gouiveia, marknadschef på IKEA Sverige.
Instagram-spelet Lilla Äventyret lanseras den 13 februari i IKEAs varuhus och experimentet pågår under de fyra sportlovsveckorna i 21 svenska varuhus. Spelet testar man på genom att scanna en QR-kod i varuhuset och går sedan mellan de olika stationerna för att prova på spelets olika delar.