Recompile är en slående visuell upplevelse från första anblicken. Tänk dig ett virtuellt landskap i stil med Tron, där din väg framåt gradvis byggs ihop av världen kring dig, likt Bastion. Lägg där till att utvecklarna Phi Games kallar Recompile för ett metroidvania-spel och det är inte svårt att förstå varför jag omedelbart hoppade på chansen att få en närmare titt.
Vill du ha SkyNet?
I Recompile spelar du som ett virus vars uppgift är att konstruera den första självmedvetna artificiella intelligensen. Slutet kommer att påverkas av din spelstil; ett aggressivt virus föder en aggressiv AI medan ett som i stället hackar och stänger ned sina fiender får en betydligt fredligare (eller i varje fall slugare) slutprodukt.
Demonstrationen jag fick ta del av är dock inte tillägnat narrativet, utan helt gameplay-fokuserat. Miljön är en mörk, digital tomhet med röda små byggstenar som hackar, laggar och glitchar sig fram till jag närmar mig dem. Då bildar de tillsammans broar, plattformar och väggar som utgör miljön. Allt är dock förutbestämt; Recompile kommer inte ha något slumpgenererat.
Action och pussel
Det dröjer inte länge förrän fienderna börjar dyka upp och jag ska tvingas ta till min digitala puffra. Ett tryck på vänstra avtryckaren tar spelaren till ett tredjepersonsläge där man kan sikta och skjuta fritt. Kanske är detta ännu en influens från designen i Metroid (mer specifikt Other M). Eftersom jag inte siktat med en styrspak på bra lång tid så hann jag ta en del stryk. Dina hälsopoäng återfår du genom att ha sönder små gröna saker som liknar digitalt gräs. Dessa tjänstgör även som spelets valuta, eller kanske snarare magipoäng. Du behöver dem för att kunna använda vissa förmågor, inte minst ditt vapen (i demot gällde dock oändligt med ammo – skönt med tanke på hur klantig jag är med actionspel).
Den häftigaste förmågan jag fick prova på är den som ger spelet sitt namn: Recompile. Med den kan du omorganisera i environgen och bygga plattformar, hacka fiender och lösa pussel. De flesta pussel i demonstrationen förde tankarna till Zelda; få en låda hit, skapa en plattform för att komma upp för den här väggen och dylikt. Grunden finns där för betydligt mer krävande hjärnskrynklare än så och jag har inga som helst tvivel att kompletionister kommer ha en fältdag eller två med Recompile (både spelet och dess titulära förmåga).
Phi-vemdå?
Bakom spelet står som sagt Phi Games, en liten studio på fyra pers som tillsammans delar lika på alla områden inom spelmakandet. Phi, som guidade mig genom denna Recompiles senaste build, är kodare och designer (i den generella bemärkelsen). Teamet tar dock även in annan frilansande talang, och totalt är det i dagsläget omkring tio personer som arbetar med spelet. Den här demon är resultatet av ungefär tre års utveckling och nästa år är det tänkt att bära frukt. Släppdatumet är inte fastställt ännu, men någon gång under 2020 ska spelet uppnå guldstatus. Vi är fler än en på redaktionen som ser fram emot det.
Ni kan se en trailer högst upp på sidan. Denna är från mars i år, men visar på mycket av vad det färdiga spelet kommer att erbjuda. Ta mig på mina ord när jag säger att det är än mer polerat i dagsläget.