Intryck: Borderlands 3

Jag har längtat efter det här. Lite väl mycket, kanske. Chansen att testa spelet var med andra ord mer än lovligt välkommet. Då jag var sen pga ett annat möte började jag med att spela spelet.

Vi fick välja vilken vault hunter vi ville spela som och fick börja på lv.30, med tillhörande skill points att placera ut. Jag byggde ihop Fl4k efter behag och kastade mig ut i demon som tog plats i en av spelets Proving Grounds. Tillsammans med min vovve Mr Chew började vi mangla ned skags, rakks, varkids och spiderants. Efter att ha plöjt igenom diverse badasses, spiderant queens och fiender med det nya elementet radiation kom jag till prövningens boss. En skag med cryoelement som, efter att livmätaren tagit slut, bytte till radiation och ny, full livmätare. Under hela prövningen sade Fl4k diverse saker och det var lite distraherande (men häftigt) att höra SungWon Cho, även känd som ProZD (vars kanal jag följt ett tag på youtube) göra rösten till vår mekaniska beastmaster.

Jag lyckades spela igenom prövningen relativt effektivt (vissa klarade inte av den, så guldstjärna till mig) så jag fick köra igenom det igen, denna gången med Amara. När jag var klar satt jag själv därinne. Dags för utvecklarinfo.

Större, bättre, snyggare

Det finns en hel del förbättringar att se bara i demon. Kontrollerna känns mycket mer exakta, med precision i skjutandet som känns mer uppdaterat. Ljudet var fantastiskt, där de verkligen tagit tillvara på registret och alla ljudeffekter. Klinket av hylsor som töms ur magasinet har ett krispigt, metalliskt ljud, basen i explosionerna dånar i trumhinnorna som kinesisk ryggmassage från gamla Hong Kong-rullar. Alla småljud som fienderna häver ur sig är en snygg liten detalj som gör väldigt mycket. Gnyende skags som dör, frasande varkids som brinner upp, slasket från spiderants som spottar radiation – allt känns mycket mer levande.

Jag fick en chans att testa två nya vapen också. Dels fick jag en SMG som, vid omladdning, planterar sig och leker turret en liten stund. Ett annat vapen var ett assault rifle med cryoelement som hade en build up innan det började avfyra ispartiklar med helautomat. Det tredje var ett CoV-vapen. I de första två spelen hade vi Banditvapen, i Pre-Sequel fick vi Scavvapen. I trean är det Children of the Vault som står för de postapokalyptiska vapnen och de är riktigt intressanta. De använder inte ammo som andra vapen, utan överhettad istället. Det är ändå rätt mysigt att ta en flaska vatten att stänka på pickadolen som en motsvarighet till omladdning.

En uppdatering av allt

Under presentationen fick vi höra mycket som vi redan hört, men det var skönt att få det bekräftat direkt av utvecklaren. De har försökt göra allt större och bättre. Storyn är djupare, fler karaktärer som är intressantare och verkligen fokusera på FPS/RPG-elementen.

För varje spel har de justerat och byggt nya vapen för att utöka arsenalen. I Borderlands 3 har varje tillverkare blivit mer distinkta och karaktäristiska. Det finns även ett gäng väldigt skumma vapen. ”Vill du skjuta ostburgare? Vi har det. Vill du ha ett vapen med en hjärna och spindelben? Vi har det.” Efter att ha sett den kommande Gungun, ett vapen som skjuter vapen, känns ingenting för mycket för Gearbox längre.

Spelet kommer fortfarande ha couch co-op med två spelare i splitscreen. Om du vill köra med tre kompisar är det online som gäller

Borderlands 3 kommer ha level syncing – en lv.5 och en lv.20 kan spela tillsammans och spelet balanserar ut motståndet och loot baserat på level hos spelaren. Om en vill powerlevla går det att göra det i classic mode. Loot är, som sagt, också individuellt. Det du hittar är till dig. I classic mode är det dock först till kvarn, som i tidigare spel.

Proving Grounds påminner om Circle of Slaughter (vilket också finns med här), men du kan även hitta koordinater till nya planeter. Det finns olika bonus challenges att försöka uppnå här också. Inte dö, klara det snabbt, döda med särskilda vapen, etc. Kistan du öppnar på slutet har loot baserat på hur du har presterat. Det kan även dyka upp en dryg liten krabat som försöker fly från dig ett tag innan den teleporterar sig bort. Om du hinner ha ihjäl den kan den ge lite speciellt loot.

Borderlands 3 släpps den 13 september

Nakadai fick träffa Gearbox-grundaren Randy Pitchford på Gamescom.
Uppfostrad av NES och SNES, med en förkärlek till pixlar och chipmusik. Fastnar för de små detaljerna och fingertoppkänsla i spel. Skriver 8-bitsmusik som ViperofVic på youtube.

Vad tycker du?

0 0

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte att synas. Obligatoriska fält är märkta med *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

Glömt lösenord

Ange ditt användarnamn eller din e-postadress. Du kommer att få en länk för att återskapa ditt lösenord via e-post.