Spelbossen som fick tunnelseende
14 år. Så lång tid tog det för ett spel att färdigställas. Jag syftar givetvis på Duke Nukem Forever – spelet som skulle bli kronan på verket i George Broussards karriär. Om detta har skrivits spaltkilometer, men här kommer kortversionen.
1997 startade utvecklingen av uppföljaren till Duke Nukem 3D. Bolaget 3D Realms chef George Broussard hade stora ambitioner för projektet. Först använde teamet kodmotorn från Quake II för att ett år senare byta till Unreal Engine. All kod teamet redan gjort kasserades i och med detta byte. So far so ”good”.
Åren kom och gick. Broussards ambitioner växte till ett fanatiskt tunnelseende där nya detaljer planerades in, inspirerat av konkurrenter och tekniska framsteg. Nya löften om storspelet avlöste varandra och nya släppdatum sattes. Anställda började tröttna på den utdragna processen och sade upp sig i protest. Till slut blev kraschen ett faktum.
2009 tog pengarna slut och utvecklingen ställdes in på obestämd tid – efter tolv år! Ett år senare tillkännagav studion Gearbox Software att man köpt upp rättigheterna och fortsatte utvecklingen. Sommaren 2011 var lanseringen äntligen i hamn (efter ytterligare en i sammanhanget minimal försening) och världen fick återigen stifta bekantskap med machogrisen Duke Nukem. Men kritiken var inte nådig över den usla prestandan som spelet uppvisade. Då hade 14 år passerat sedan utvecklingen av Duke Nukem Forever startade.
Sensmoralen i denna affär: Den som gapar efter mycket mister ofta hela stycket. Daniel gillade det dock.