Julspecial: bisarra incidenter i spelbranschen

Incidenter i spelbranschen händer med jämna mellanrum, men vissa av dem är så pinsamma att de aldrig glöms bort. Vi på Varvat glömmer aldrig och här är några av de största pinsamheterna industrin bjudit på genom åren.

Spelbossen som fick tunnelseende

14 år. Så lång tid tog det för ett spel att färdigställas. Jag syftar givetvis på Duke Nukem Forever – spelet som skulle bli kronan på verket i George Broussards karriär. Om detta har skrivits spaltkilometer, men här kommer kortversionen.

1997 startade utvecklingen av uppföljaren till Duke Nukem 3D. Bolaget 3D Realms chef George Broussard hade stora ambitioner för projektet. Först använde teamet kodmotorn från Quake II för att ett år senare byta till Unreal Engine. All kod teamet redan gjort kasserades i och med detta byte. So far so ”good”.

Åren kom och gick. Broussards ambitioner växte till ett fanatiskt tunnelseende där nya detaljer planerades in, inspirerat av konkurrenter och tekniska framsteg. Nya löften om storspelet avlöste varandra och nya släppdatum sattes. Anställda började tröttna på den utdragna processen och sade upp sig i protest. Till slut blev kraschen ett faktum.

2009 tog pengarna slut och utvecklingen ställdes in på obestämd tid – efter tolv år! Ett år senare tillkännagav studion Gearbox Software att man köpt upp rättigheterna och fortsatte utvecklingen. Sommaren 2011 var lanseringen äntligen i hamn (efter ytterligare en i sammanhanget minimal försening) och världen fick återigen stifta bekantskap med machogrisen Duke Nukem. Men kritiken var inte nådig över den usla prestandan som spelet uppvisade. Då hade 14 år passerat sedan utvecklingen av Duke Nukem Forever startade.

Sensmoralen i denna affär: Den som gapar efter mycket mister ofta hela stycket. Daniel gillade det dock.

Sida 1 av 3Nästa

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte att synas. Obligatoriska fält är märkta med *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

Hösten 1993 introducerades jag till spelvärlden med ett SNES och Super Mario World. Sedan dess har konsolerna och spelen rullat på genom åren. När jag inte spelnördar arbetar jag som lärare och tränar på gym. Anser att Resident Evil 2, Super Mario 64 och The Legend of Zelda: Ocarina of Time är de bästa spel som gjorts.

Glömt lösenord

Ange ditt användarnamn eller din e-postadress. Du kommer att få en länk för att återskapa ditt lösenord via e-post.