Kims tankar kring E3 2012

Årets E3-mässa kunde ha varit en av de mest intressanta på år. Den nuvarande generationen håller på att lida mot sitt slut, vilket märks tydligt trots att det fortfarande kommer många nya bra spel till de olika konsolerna. Nintendo har redan hoppat på nästa generations tåg med sin nya konsol Wii U och vad som återstår är bara att Microsoft och SONY följer i samma spår. Hade de två sistnämnda visat upp sina nya konsoler under denna E3-mässa, så hade det sprängt alla gränser – istället blev det en ljummen uppvisning av ett fåtal tidigare okända titlar och vidareinformation om spel som vi redan kände till.

Bortsett från att E3 inte riktigt levde upp till mina förväntningar så visades det ändå upp en del saker som indikerar en positiv framtid. Framförallt är det roligt att höra att Microsoft satsar på att införa fler multimediafunktioner till Xbox 360, såsom kontrakt med fler TV-bolag (35 st nya) och Xbox Music som kommer att vara en Spotify-liknande musiktjänst för alla Microsofts produkter, från Xbox till Windows Phone och PC. Jag tror definitivt att multimedia enbart kommer bli viktigare och mer efterfrågat på spelkonsoler och därför är det trevligt att Microsoft tar så starkt initiativ på den punkten medan både Wii och PlayStation 3 släpar efter kraftigt.

Spelmässigt så dök det upp en handfulla fina titlar, framför allt på SONYs presskonferens. Efter några minuter så dök David Cage upp på scenen och började tala om sitt nya spel Beyond, följt av en extensiv, dramatisk trailer för spelet. Jag tyckte att Heavy Rain var ett ställningstagande inom spelindustrin och ett fantastiskt spel när det släpptes, vilket gjorde mig väldigt glad över att Quantic Dream äntligen har någonting nytt på gång. Nästa intressanta titel var barnspelet Wonderbook som faktiskt var överraskande innovativt. Spelet säljs med en fysisk bok som man lägger framför sin PlayStation Eye, och därefter kan man öppna boken och se saker komma ut på skärmen. För barn kan jag tänka mig att Wonderbook kommer att vara extremt involverande och spännande.

[youtube id=”4NEup8y0g-Q” width=”600″ height=”350″]

[youtube id=”Gnns8lkyPYw” width=”600″ height=”350″]

 The Last of Us visades upp i en ny gameplaytrailer och såg helt okej ut. Spelaren sprang omkring i ett hus och försökte övermanna ligister, en i taget, vilket såg spännande ut men i det stora hela också rykte av stridssystemet från Uncharted – man gömmer sig bakom väggar och midjehöga hinder, hoppar fram och skjuter, upprepar. Det verkar dock som att kulorna faktiskt är värdefulla i The Last of Us och att man måste spara dem för att överleva, vilket verkar intressant. Skjutspel behöver fler sätt att skapa spänning på. Utöver det så ser det rent allmänt ut som ett riktigt skönt Naughty Dog-äventyrsspel.

[youtube id=”8ZYkj0glnqs” width=”600″ height=”350″]

Microsofts lineup av spel var gravt uttråkande. Nytt Halo och Gears of War, uppvisning av Tomb Raider och Splinter Cell, trailer på nya Forza.. Det kändes väldigt krystat för mig som inte är en skjutspelsfanatiker, och många av de uppvisade titlarna var multiplattform. Höjdpunkterna för Microsoft var faktiskt inte spelen utan de nya funktioner som är på väg, nämligen SmartGlass som är motsvarigheten till Wii U:s nya tablet-liknande kontroller, där man kommer att kunna manipulera spel genom sin Windows Tablet. Det kommer även bli enklare att styra sin 360 via röstkommandon vilket för mig är ett nördigt steg närmare datorerna från Star Trek.

Rent hårdvarumässigt så hade Nintendo mest att visa upp med sin nya Wii U men även där kändes det ljummet som bäst. Det mesta kände man redan till och höjdpunkterna var att folk fick komma fram och testa kontrollern. Det gjordes heller inga större spelavslöjanden – åtminstone inga oförväntade sådana – och det är tydligt att Nintendo vill pusha sin nya konsol tillsammans med 3DS som fortsätter att sälja bra.  Ubisoft gjorde ett gott intryck med sitt nya spel Watch Dogs, ett open-world actionspel med fokus på lönnmördande och smygande, något som defintivt kan vara värt att hålla ett öga på.

[youtube id=”903ZM307BLk” width=”600″ height=”350″]

[youtube id=”FcMRkyoHKeA” width=”600″ height=”350″]

Den största besvikelsen för mig är att SONY inte visade upp sitt efterlängtade äventyrsspel The Last Guardian som har varit utveckling i över ett halvt decennium. Spelet har visserligen fått sina törnar när ett antal människor sade upp sig från studion, däribland skaparen Fumito Ueda som numera endast arbetar under kontrakt. Ändå tycker jag att vi åtminstone borde kunna få våra munnar vattnade med några bilder eller åtminstone artwork – ja, till och med en notis om att spelet fortfarande existerar hade varit trevligt. Sony höll provocerande tyst om The Last Guardian i år, liksom förra årets E3, och lösa rykten har börjat spridas över internet om att spelet aldrig kommer att bli färdigt.

[youtube id=u1asNgcEWzA” width=”600″ height=”350″]

Nästa år hoppas jag på mer krut bland de stora företagen. Nya konsoler, ny hårdvara, nya spel, mer originalitet, mer innovationer och större visioner.

 

 

0 Delningar

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte att synas. Obligatoriska fält är märkta med *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

Jag har två stora passioner i livet: Att spela och att skriva. Anser att spel är en uttrycksform och inte leksaker vilket jag försöker förmedla genom en strävan efter känslomässigt engagemang i spel. Pluggar till Technical Artist i Spel på Blekinge Tekniska Högskola och ser fram emot ett framtidsyrke som spelutvecklare.

Glömt lösenord

Ange ditt användarnamn eller din e-postadress. Du kommer att få en länk för att återskapa ditt lösenord via e-post.