I början av 2015 hörde vi lite om Deck 13s nya projekt The Surge, dels via GamesCon. De vill inte göra en till ”tribut” till Dark Souls-serien, den här gången vill de vidareutveckla genren och av detaljerna att döma har det potential att bli en riktigt spännande kombination.
Vad skulle hända om alla moderna trender som styr världen skulle fortsätta på den mest negativa vägen? Det är en fråga som ställs i The Surge och svaret som utvecklarna på Deck 13 har kommit fram till står som narrativ till spelet och dess miljöer.
Megaföretag har plundrat världen på dess resurser, vilket har satt Jorden på gränsen till en miljökatastrof. AI-system har tagit bort behovet för företag att anställa människor i större utsträckning och det har skapat oro i samhället och vanföreställningar. Dessa teman har utforskats i spel tidigare, såväl som noveller, filmer och annan typ av media, med ingen har fokuserat på det som kommer vara en av de grundläggande interaktionerna i The Surge.
Med tanke på satt The Surge kommer från samma gäng som gav oss Lords of the Fallen är det inte till stor förvåning vi hör att spelets stridssystem är fokuserat på en strategisk approach, i stil med just Lords of the Fallen (som i sin tur inspirerats av Dark Souls). Detta gäller även level up-systemet, som kräver eftertänksamhet och väl valda uppgraderingar. Lords of the Fallen var inte ett Dark Souls, men vi greppar knappast efter halmstrån när vi säger att Deck 13 var väldigt inspirerade av Souls-serien.
Miljöerna som The Surge kommer ge oss är inte den stereotypa, mörka, klaustrofobiska atmosfären som många spel i den här genren dras till. The Surge kommer vara färgrikt och, på ett underligt sätt, charmigt. Temat kommer fortfarande ha en mörk ton, då du som protagonist ensam måste stoppa en en artificiell intelligens som har börjat mörda en massa människor. Trots den fingertoppkänsla som Dark Souls och Bloodborne erbjöd tillsammans med tributen som är Lords of the Fallen, finns det många spelare som tagit avstånd från spelen på grund av ett avsaknat intresse av gotisk fantasy med drakar, skelettkrigare och magier. Med The Surge tar Deck 13 det till en ny kategori och de som missat den här typen av spel får nu förhoppningsvis något att lockas till.
Striderna är, som tidigare, tungt baserade på strategiskt tänkande. En av de mer effektiva sätten att applicera sagda strategi på i The Surge är via ”limb targeting”-systemet. Genom att låsa kameran på en fiende kan du bestämma vilken kroppsdel du vill attackera och därigenom oskadliggöra varje fiende på ett sätt som bäst passar för stunden. Det här har vi sett i spel som Vagrant Story och Front Mission-serien och det är en alltför oanvänd funktion i spel som dessa. Med ”limb targeting” hoppas Deck 13 erbjuda strategiska element som andra spel i genren inte gör.
Deck 13 vill personifiera stridsupplevelsen ytterligare med ett implantatsystem som låter dig lägga till olika förmågor till din karaktär när du väl låser upp dem. Dessa uppgraderingar kan innebära allt från mer hälsa till information om fienden under strider.
Genom att ta vägen mot sci-fi hoppas Deck 13 kunna ta avstånd Dark Souls-jämförelsen, vilket underminerade mycket av det de försökte göra med Lords of the Fallen. Det är upp till dem att bevisa för oss att man kan förnya genren, utan att ta bort de viktiga elementen som karaktäriserar den.
The Surge släpps någon gång under 2017.