Året var sent 2006. Nintendo stod inför upphällningen att lansera sin senaste konsol Wii, känd för sin innovativa teknik att erbjuda rörelsekänsliga handkontroller. Ett av spelen som skulle sjösätta satsningen var Red Steel. Trailern som Ubisoft presenterade på den dåvarande E3-mässan skvallrade om något mycket unikt och häftigt. Grafiken var – från min synvinkel – attraherande och likaså det spännande upplägget att hantera skjutvapen och svärd. Att spelaren dessutom kunde ”tagga” sina fiender och precisionsskjuta valda delar av kroppen bidrog till att haussa upp intresset för spelet.
Spelet som släpptes blev dock en smärre besvikelse och var absolut inte det jag hade hoppats utifrån de förväntningar som trailern hade byggt upp. I slutändan blev Red Steel ett ganska mediokert spel med klumpiga kontroller och dassig grafik. Wii blottade sina tekniska svagheter jämfört med konkurrenterna Playstation och Xbox. Uppföljaren Red Steel 2 var dock ett bättre uppköp som kompenserade för bristerna som föregångaren hade.