”Djärv, ambitiös och överraskande”, ”exceptionell på alla sätt” och ”rent genialisk” är hyllningsord som NieR: Automata nålat fast som medaljer på sitt bröst. Utan att bestjäla dessa prisande ord från spelet och dess utvecklare, är det värt att poängtera dess svagare aspekter också som vår redaktör Nakadai gjort i sin recension och som vi diskuterat i det senaste avsnittet av Varvatpodden. Till exempel att sidouppdragen är blasé och att storyn har en otydlig struktur. Varvats slutbetyg landade på 7/10. Moralkakan? Läs mer än en recension.
Ett ämne för heta diskussioner är möjligheten att köpa loss trophies i NieR: Automata, ett normbrytande val utvecklaren Platinum Games av någon anledning valt att ta. Att förminska ihärdiga och duktiga spelare på det här sättet är något som följer trenden av att curla spelare, men att fullt ut förringar värdet i dessa bragder är en överraskande sväng som irriterar många. Andra tycker att det är skämtsamt eller konstnärligt.
Dagen till ära har NieR: Automata totalt sålt över en miljon exemplar, digitala och fysiska utgåvor. Musikälskare kan glädjas över att spelets soundtrack, komponerat av Keiichi Okabe, nu går att beställa från Square Enix onlinebutik.
NieR: Automata finns ute nu på Playstation 4 och PC.