Då har dagen kommit. Valorant, det senaste spelet från Riot Games, har lämnat beta och blivit tillgängligt för alla. Spelet är gratis att ladda ner och fungerar på ett brett spektrum av datorer. Du skriver upp dig för ett konto samt laddar ner spelet på Valorants officiella hemsida.
Releasen av Valorant kommer med den nya kartan Ascent som dessutom sparkar igång spelets första episod. Spelare kan också se fram emot att testa den senaste agenten att utöka listan av valbara karaktärer: Reyna. Spelläget Spike Rush går in i provstadiet och erbjuder en fräsch och mer hektisk utmaning.
Sage, Omen, Jett och en drös med andra agenter har blivit omjusterade tillsammans med en lång lista av buggfixar och generella balanseringar. Bland annat har de arbetat hårt med att åtgärda sänkor i bildhastigheten många led av, men säger att arbetet med stabilitet är något de kommer jobba vidare på.
Du kan läsa den fullständiga patch-listan här.
Vad är Valorant?
Valorant är ett taktiskt skjutspel i förstapersonsperspektivet där två lag om fem spelare möts i intensiva eldstrider. Varje spelare tar rollen som en namngiven agent (att jämföra med hjältar) med taktiska egenskaper som vid rätt tillfälle kan vända en match.
Matcherna består av attack- och försvarsrundor där den som vinner flest av 24 rundor segrar. Målet är att antingen plantera och spränga en bomb eller desarmera den. Döda alla på motståndarlaget går också bra. Ett spelläge många känner igen från Counter-Strike. Skillnaden här är att varje spelare har tillgång till hjälte-liknande egenskaper utöver dödliga vapen.
Mot en laggfri värld
Valorant gjorde braksuccé i den stängda betan och slog många rekord vad det gäller tittarsiffror på Twitch. 34 miljoner tittartimmar på en dag och totalt 470 miljoner strömmade timmar. Alla som någonsin gillat tävlingsinriktade skjutspel ville åt spelet. Nu är tack och lov väntan över och Valorant har öppnat sina portar för alla.
Riot Games har mött den otroliga efterfrågan med ökade servrar där behovet finns. Spelutvecklaren har lovat att kämpa för bättre serverkapacitet i bland annat Sydamerika och Östeuropa. Dessutom använder Riots servrar ett system som ska jämna ut lagget för 70% av spelarbasen som dras med dålig uppkoppling, med hopp om att nå 35 millisekunder ping. Servrarna skall till råga på det höja (upsample) alla spelares rörelser till 128 bildrutor i sekunden för att jämna ut den upplevda laggen hos andra spelare.
Ett av Riot Games värdegrunder är att arbeta mot en rättvis och tillgänglig spelplan där spelare från hela världen kan mötas.