Just nu är andra säsongen av Competetive Play igång i Overwatch. Blizzard håller dock redan på att förbereda en del förbättringar inför den tredje säsongen som startar den 1:a December.
Scott Mercer vände sig till Battle.net för att belysa några av de kommande förändringarna, vilka kan testas i den nuvarande PTR:n (public test realm).
En av förändringarna är hur skill ratings kommer fungera. Det ligger i Blizzards intresse att försöka hålla saker rättvisa, genom att inte radera resultaten från tidigare säsonger. De vill att spelare ska få börja spela med en lite lägre rating som förblir mer ihållande då säsongen fortskrider.
Det här är en förändring som trädde i kraft i samband med säsong två, när Blizzard gav spelare en ny skill rating baserad på olika nivåer. Mercer säger att spelare fortfarande kommer vara en nivå lägre i nästa säsong, än vad de var i den nuvarande säsongen. Detta kommer dock balansera ut sig allteftersom säsongen fortgår. De som är nyfikna på hur detta fungerar kan logga på i PTR och se hur dessa förändringar fungerar.
Det finns några mindre förändringar som alla spelare kommer kunna se när andra säsongen når sitt slut. Alla nedräkningar in-game kommer visa hur mycket det är kvar av varje säsong. Andra säsongen tar slut den 24:e November, vilket ger Competetive Play ungefär en veckas paus innan det drar igång igen.
Competitive Play har varit under luppen sedan den startade tidigare i somras. I detta spelläge, som är mer fokuserat på seriösa spelare, startade i Juni och introducerade det nya skill-systemet, belöningar och bestraffningar. Dessa har utvecklats i säsong två, vilket sänkte siffervärdet till förmån för olika nivåer istället, samt höjde priset för guldvapen och tog bort sudden death, som visade sig vara väldigt obalanserad.