En ny patch har nu aktiverats på testservrarna till Overwatch. Dels introduceras den nya karaktären Ana Amari, Pharahs mamma (se vårt tidigare inlägg om henne), men det är bara toppen på isberget. Och nej, Mei fortsätter vara som vanligt.
I patchinfon finns det en hel del att uppdatera sig på. Lite info här nedan:
Self-healing kommer nu att ladda upp Ultimates, men för att kompensera har kostnaden för dem justerats.
Bastion
- Bastions tankform kommer kosta 10% mer
D.Va
- Defense Matrix kommer ha en cooldown på en sekund istället för tio.
- En ny resursmätare har lagts till. Denna mätare kommer tömmas medan Defense Matrix är aktiv och sedan ladda upp när den inte används.
- Defense Matrix kommer ta 10 seconds att ladda upp efter att ha tömts totalt.
- Med en full laddning kommer Defense Matrix vara i fyra sekunder.
- Defense Matrix kommer nu vara aktiv så länge knappen är intryckt.
- Defense Matrix kommer nu användas med höger musknapp som standard (detta kan givetvis ändras i inställningarna).
- Valet att ha toggle på Defense Matrix finns att ställa in i inställningarna för D.Va.
- Kostnaden för Self-Destruct Ultimate är sänkt med 15%.
- Fördröjning på explosionen från Self-Destruct är sänkt från fyra sekunder till tre.
- Explosionen kommer inte längre skada D.Va (spelaren som aktiverar den).
Blizzard hoppas att dessa förändringar kommer förbättra D.Vas roll som tank.
McCree
- Effektivt avstånd har förminskats. Han kommer spela mer som Soldier 76.
Zenyatta
- Sköldbuff, projektilhastighet ökad och en Ultimate boost.
Competetive Play kommer inte längre tillåta hero stacking. Vi kommer inte behöva möta en armé av Turretdvärgar, behöva förklara för teammates varför tre Hanzos inte blir bra, eller behöva bråka med fem D.Vas. Det har varit en stor debatt kring huruvida dessa metoder tar bort från den dynamik som ett lag egentligen ska ha. Det alla verkar vara överens om är att det är alldeles för lätt att cheesa matcherna.
“I Quick Play, där det är tänkt att vara mer avslappnat, är det helt okej. I Competitive Play känner vi att hero stacking börjar bli en ofta förekommande upplevelse för många. Vi har sett team som på assault- och hybridkartor använt sig av hero stacking för att snabbt ta första punkten innan försvaret ens hinner kontra. Vi har även sett spelare som använde specifika hero stacks bara för att frustrera sina motståndare och skapa obestämda fördröjningar i Overtime. Trots att detta är fullt möjligt i alla spellägen har det blivit mer förekommande i Competetive då det är mer som står på spel där.”
Vad tycker ni om förändringarna? Vad skulle ni vilja se fixat?