”Idag är en stor dag för Team Xbox, då vi firar det internationella släppet av en Early Access till Halo Wars 2. Sedan släppet av det ursprungliga Halo Wars till Xbox 360, för åtta år sedan, har det passionerade Halo-communityt bett oss att släppa en uppföljare. Jag är otroligt stolt över den action-packade upplevelsen som det begåvade teamet på 343 Industries och Creative Assembly har skapat, på det största Halo-slagfältet någonsin.
Det finns en djup story för den enskilda spelaren, men även ett innovativt och tillgängligt Blitz-läge, till det mer traditionella Deathmatch, Halo Wars 2 är designat för spelare av alla förmågor, så att alla kan ha roligt. Med Xbox Play Anywhere kan spelare både köra på Xbox One och Windows 10 på PC, för ett enda köp. Det inkluderar även delad progression och achievements över båda plattformarna. Jag har spelat spelet bakom kulisserna i ett par månader nu och det känns som ett återbesök till vad som gjorde det första Halo Wars så stort; med en ny tolkning av RTS som kommer locka in nya spelare till genren.
2017 ser ut att bli ett av de mest spännande åren för Xbox-spelare. Vi förbereder oss på att släppa den mest kraftfulla konsolen i slutet av året – Project Scorpio – tillsammans med ett antal spel. Vi kommer hänge oss åt att släppa fler spännande exklusiva spela till både Xbox One och Windows 10 detta år. Jag var väldigt stolt över vår lineup med förstahandsutvecklare under 2016 och jag är motiverad av en ännu större lineup av samma utvecklare under 2017, vilket börjar med releasen av Halo Wars 2.
Våra studiopartners på Rare, Undead Labs och Sumo Digital/Reagent Games jobbar hårt för att skapa exklusiva Xbox One/Windows 10-spel i år. Vi har nya IPs som Sea of Thieves, till helt nya kapitel till spel som State of Decay 2 och Crackdown 3. Sea of Thieves är för tillfället under en teknisk alpha och kommer få en communitybaserad riktning i sinom tid, där spelare får ta del av utvecklingen. (Om detta blir genom frekventa dev diaries eller en beta återstår att se. red. anm.),
Två gamla Xbox-klassiker kommer tillbaka i vår; Phantom Dust och Voodoo Vince. Fans av originalspelet Phantom Dust kan se fram emot en nyrelease av originalet, med Xbox Play Anywhere-support och cross-play, tillsammans med förbättringar till spelets balans och framerate. Voodoo Vince: Remastered kommer till Xbox One och Win 10, samt Steam, genom ID@Xbox programmet. Denna nya funktion har stöd för Xbox Play Anywhere.
Vi är fokuserade på att bygga det största spelbiblioteket i Xbox konsolhistoria. Detta innebär att bakåtkompatibiliteten som Xbox One erbjuder kommer fortsätta växa i år. Vi har gett er spel som Grand Theft Auto IV, The Elder Scrolls IV: Oblivion, för att inte tala om BioShock– och Mass Effect-trilogierna. Utbudet fortsätter dock att växa konstant.
Självklart kommer även en hel myriad av tredjepartstillverkare att erbjuda multiplattformsspel av kaliber, vilket kommer bidra till den uppsättning av spel som kommer komma till Xbox One. Med detta i baktanken har vi även frekventa förbättringar till Xbox One och den kommande Project Scorpio, som kommer göra 2017 till ett fantastiskt år.
Å allas vägnar på Team Xbox, tack för er fortsatta passion och er support.”
Tack och bock, Phil.