Richard Garriott, prisbelönt speldesigner och skapare av den enormt framgångsrika Ultima serien, återvänder till ursprunget inom speldesign som gjorde honom till en pionjär och legend i fantasy-rollspelen. Shroud of the Avatar™: Forsaken Virtues from Portalarium™, Garriotts Austin-baserade spelstudio, tillkännagavs idag via livestream på Rooster Teeth och Shroud of the Avatars webbplats. Tillkännagivandet utspelas också på öppningsdagen av SXSW Gaming som äger rum i Austins Palmer Auditorium.
Spelet backas upp av privatpersoner i ett Kickstarter-projekt och alla donationer går till utvecklingen av spelet. De som vill kan donera här. De som donerar dokumenteras på Kickstarter-sidan och via donationerna kan de nå olika nivåer som kommer att ge donatorn tillgång till hus i spelet och det finns hus i flera storlekar och stilar. Husen ger spelarna en chans att äga sin egna virtuella egendom i spelet. Spelare kan utrusta sina hem hur de vill, samlas där med vänner och potentiellt driva eget företag från sina fastigheter.
Spelare i Shroud of the Avatar kommer att introduceras till spelet, men sedan måste de upptäcka sin egen historia. Det finns en övergripande berättelse invävd i spelupplevelsen, och spelarna kan välja livet som en äventyrare eller, om de föredrar, fokusera på utforskning och upptäckt. Spelare kan även välja livet som en bonde, antingen säkert inom landets gränser eller på den farliga men potentiellt lönsamma gränsen. Spelarna är fria att välja sin väg, men måste då leva med konsekvenserna av sina handlingar.
Spelet kommer att släppas enbart till PC och kommer med tiden ge spelarna tillgång till extra material, dock för en summa pengar.