Idag är det sista dagen för den svenska spelmässan Comic Con, den mässa där tv-spel, popkultur, manga/anime och cosplay möts i en ohelig, men väldigt fascinerande blandning. Jag gjorde mitt besök på lördagen och enligt utsago var det mycket lugnare dagen innan, förmodligen för att alla föräldrar jobbade, barnen gick i skolan, et cetera. Idag var det free-for-all (med undantag för biljetten) och det var smockfullt av människor. Det var även proppat med olika bås och utställare och mässan kändes mer levande än vad den har gjort de senaste åren. Med ett kärt återbesök av Nintendo fick vi återigen se en enorm Mariofigur nere i den röda avdelningen.
Jag kommer inte prata så mycket om spelet ifråga den här gången, utan istället fokusera på var jag köpte plagget och evenemanget ifråga.
Klädesplagg: Hoodie
Spel: Overwatch
Motiv: ”Team Overwatch”-design, med logo och titel
Köpt: Comic Con Stockholm (officiell Blizzard-merch)
Efter att ha kikat igenom schemat för mässan var jag inte jätteimponerad. Då menar jag helt enkelt att det inte var många evenemang som lockade mig och jag förlitade mig helt enkelt på att vi kommer få tillräckligt mycket roligt på plats istället. Jag befann mig dock i ett halvslitet tillstånd när jag åkte ned. Yrseln var allestädes så jag fick balansera överallt. Det tillsammans med en ryggont som bara väntade på att bli ett ryggskott var jag lite på spänn över det också. Att jag absolut INTE tycker om sådär mycket människor samtidigt är såklart en bidragande orsak till varför mina batterier dränerades snabbare än min telefon som gick varm större delen av dagen. Min visit blev därför ganska kortvarig, så mitt fokus låg på det som kändes mest intressant.
Visuellt balsam för själen
Självklart såg vi en massa parafernalia till diverse spel, bland annat en Gjallarhorn från Destiny (ett överdådigt och älskat raketgevär som mördar allt, red. anm.), vilket kändes lite lockande. Priset på den hade förmodligen varit alldeles för högt om den faktiskt varit till salu, men jäklar om det inte var en av de fräsigare prylarna på stället. Det fanns stånd med diverse olika vapen från en mer medeltida period (tänk Witcher och Dragon Age) men även de obligatoriska ställena med funko pops, muggar, nyckelringar och annat småplock. Vi hade teckningar från olika spel, peruker, samlarfigurer och cosplaydräkter, samt mystery boxes, där vår egen Louise slog till på en Game Boy-låda.
Det som var det absolut vackraste för mig var inte Assassins Creed: Origins, eller Super Mario Odyssey, utan den lilla hörnan bland retroutställarna. Bland alla gamla kassetter till NES, SNES, Mega Drive och Master System hittade jag den lilla hörna där jag skulle kunna tillbringa hela min tid på mässan – arkadspelen. Bara att se ett hav av pixlar med färgglada explosioner i sidscrollande överdimensionerat action på skärmarna fick år mig att bli alldeles varm inombords. Det är verkligen vackert på ett helt eget sätt.
En stor variation med ett fattigt utbud
Det som ändå var i fokus på min radar var kläderna – vad kommer vi få i år och är det något som kommer kännas extra lockande? Som återfrälst i Destinyserien, med nummer två ute på konsoler har jag spenderad mer än lovligt många timmar på det (och jag tror att det kan vara orsak till min halvtrasiga rygg just nu). Det här är ju trots allt en serie om spelkläder och det mode det medför och jag var på jakt efter lite fräsig merch att ståta med efter hemkomst. Prio ett var något från Destiny 2 då jag vill utöka mitt sortiment med serien. Tyvärr hittade jag bara en enda tröja från spelet och det var en väldigt fult designad tischa. En beskuren fyrkant med de tre klasserna från all promo, tillsammans med titeln ”Destiny 2”. Jag vill inte ha uppenbara kläder som mer är reklam än något annat. Nej, det ska ha en någorlunda snygg design, annars känns det lite bortkastat. Min regel är att om alla kan klura ut att det är från ett spel är det inte tillräckligt bra. Det ska ha en snygg design som ändå känns trovärdig och bara låter de som faktiskt lagt tid på spelet ifråga kan klura ut vad det är. Samma sak med popkulturella plagg. Det fanns t.ex. två grymt snygga tischor med Weyland Corporation (Alien) och Skynet (Terminator) där endast loggan med slogan fanns på framsidan. Det är stilrent och snyggt, utan att försöka göra det till en reklamkampanj för den franchise den representerar.
Min jakt på Destiny 2 var lönlös tyvärr. Jag hittade dock ett helt gäng Overwatch-plagg, men många av dem kändes billiga och tråkiga i designen. Det fanns några snygga, bl.a. med McCree och Winston, men eftersom jag inte spelar mycket McCree känns det lite off. Jag vet dock en viss folkdoomgitarrist som säkert ville ha en sån dock (tittar på dig, Jonas!). Tischan med Winston var helt okej, men inte värd priset i min mening. Det slutade med att jag köpte hoodien som ni ser i bilden överst. Den är ganska rakt på vilket spel det handlar om, men den har en så pass ren design att den blir ett undantag i den regel jag nämnde tidigare. Att det var officiell merch från Blizzard gör inte saken sämre, då det talar för en bättre kvalitet än tröjorna de tryckt upp för en femma och en fimp innan eventet.
Nördmässan är tillbaka
Det fanns en del intressanta spel att testa också, med stortitlar som Assassins Creed: Origins, Super Mario Odyssey och Call of Duty: WWII. Det spel som lockade mest för mig var dock THQs Biomutant, där du tar rollen som en sliten tvättbjörn med svärd och skjutvapen. Spelet ska innehålla RPG-element och vara ett open world, men det var svårt att avgöra den lilla stund jag fick med spelet. Det påminner mig dock om klassiska 3D-plattformare som Ratchet & Clank. Estetiken får mig dock att intresseras mer av det spelet än Assassins Creed eller CoD. Jag fick även chans att spela Destiny 2 (som om jag inte gör det tillräckligt hemma redan!) med en klanmedlem, så vi ägde sönder Inverted Spire, den strike som betan visade oss, tyvärr till förtret för den tredje personen i vårt fireteam. Jag har fortfarande lite dåligt samvete över att vi potentiellt sabbade hans upplevelse. Förhoppningsvis fick han en bra bild av spelet och plåster på såren med den emblemkod och chipspåse som delades ut när du spelat klart.
För den som var ute efter merch till andra spel fanns det säkerligen en del att välja bland, för att inte tala om de som var ute efter något helt annat än just tv-spel. Det fanns kläder med anime, manga, tv-serier, filmer och serietidningar överallt. Trots en mer än lovligt packat mässa kändes det inte som att kläderna levererade för mig. Jag kunde ha kommit hem med fyra, fem nya muggar och några funko pops om det låg i mitt intresse, men det gjorde det inte. Med det sagt hade mässan ett väldigt rikt utbud när det kommer till just merch, då det var allt från kläder, replikavapen, utstyrslar, serietidningar, samt nya och gamla spel. Det fanns något för alla utan att kännas för tunt. Med Nintendo tillbaka känns det som en riktig mässa igen och jag hoppas att det här blir en standard i fortsättningen. Gärna med mer kläder från Destiny 2 dock.