Många kunder har väntat länge på HP:s nya VR-flaggskepp Reverb G2. Leveransdatumet har skjutits upp ett flertal gånger och ingen återförsäljare tycks veta när headsetet levereras till butiker. Till på köpet så upplevde flera kunder som beställt Reverb G2 via HP:s egen sajt att beställningarna under gårdagen raderades och de reserverade beloppen återbetaldes till kundernas konton.
En kund som beställt Reverb G2 fick igår följande svar från HP:s kundservice:
Jag måste tyvärr meddela dig om att på grund av ett tekniskt fel har vi av misstag gjort HP Reverb G2 VR-headset tillgänglig på våran hemsida.
Vi har tyvärr inget datum på när vi skall få in denna produkt i lager igen och kommer därmed att annullera din order, och du kommer därefter bli återbetalad.
Nu svarar HP:s produktchef i Sverige i ett mail till Varvat gällande den uppkomna situationen.
HP:s svar till Varvat
På grund av det oerhört stora intresset för Reverb G2 globalt och i kombination med den allmänna utmaningen i att få tag i komponenter som en konsekvens av Covid-19, så har vi haft förseningar i produktionsstart. Vidare har vi gjort ett antal viktiga justeringar i komponentdetaljer innan produktionsstart för att säkra full funktionalitet och kvalitet vilket är oerhört viktigt för att alla kunder och användare skall få förväntad upplevelse av vårt nya VR Headset.
Vad gäller lagda orders via HP Store så har inga orders raderats. Vi har 5-6 fall där det varit problem med kortbetalningen, varför dessa kunder kontaktats och givits möjlighet att lägga om sin beställning på nytt.
Vad gäller leveranser och tillgänglighet så hanterar vi samtliga orders baserat på FIFO-principen, vilket betyder att orders går i produktion och levereras i kronologisk ordning baserat på när ordern lades. För Sveriges del har vi ett läge där HP Store lade en första order tidigt och därför kunde leverera ut ett fåtal enheter nyligen till ett fåtal kunder. Näst i tur att få leverans är våra retail-partners där de första leveranserna kommer att ske i början / mitten av januari baserat på att deras första orders ligger schedulerade för produktion i Kina under vecka 50 och vecka 51. I slutet av januari och början av februari räknar vi med att även ha enheter i lager även för öppen distribution via vår commercial ÅF kanal.
Det är alltid trist att behöva vänta på leveranser och särskilt när vi inte kan leverera denna typ av produkt förrän efter jul och nyår, men hoppas att mi i och med detta fått en förståelse för bakgrund, nuläge och när vi faktiskt kommer kunna leverera HP Reverb G2. Vi hoppas också att ni kommer bli riktigt nöjd med Reverb G2, när ni väl fått leverans.
Med andra ord motsäger HP sig själva. I slutänden är det trots allt kunderna som drabbas.
Sätter ny standard
Det återstår att se om HP kan hålla leveranstiden i januari. En sak är dock säker; när Reverb G2 väl lanseras lär det sätta en ny guldstandard för VR-headsets. Med en upplösning på 2160 x 2160 LCD-paneler per öga och RGB-band, totalt 9,3 miljoner pixlar står det ut från nästan alla konkurrenter. Ljudet är hämtat från det prisbelönta headsetet Valve Index och äntligen kommer vi kunna justera IPD-distansen mekaniskt. Ja, jag ser fram emot HP reverb G2 och den som väntar på något gott..