Idag fick vi veta att det återvunna plagget utsetts till årets julklapp. Men det är knappast något de små önskar sig. Därför utser den svenska appen Gimi för tredje året i rad årets julklapp för barn. Det sammanställning av vad svenska barn helst önskar sig, baserat på spardrömmar hos Gimis 150 000 aktiva användare. Appen är skapad för att hantera barnen veckopeng. Eftersom julen är barnens tid, har Gimi sedan 2016 presenterat årets julklapp för barn för att berätta om de önskningar barn har till jul, påvisa konsumtionstrender bland unga och för att öka förståelse för den vardag barn och ungdomar lever i idag. Det skriver Gimi själva i ett pressmeddelande.
Årets julklapp 2018 är spelvaluta
Årets julklapp för barn är spelvaluta. Spelvaluta är så kallade “credits” som används för uppgraderingar i tv-spel, dataspel eller appar. Spelvaluta är den en av de spardrömmar som ökat mest i popularitet under 2018 bland Gimis användare. Efterfrågan och intresset för spelvaluta har ökat med nästan 200 procent jämfört med för ett år sedan. Spelvaluta har på kort tid klättrat upp på fjärdeplatsen på Gimis tio-i-topp-spardrömslista, efter smartphone, dator och husdjur.
Topp fem saker som flest barn sparar till under 2018:
- Smartphone
- Dator
- Husdjur
- Spelvaluta
- Spelkonsol
Det är intressant att barn redan i tidig ålder hanterar digitala valutor, något som också gör det ännu viktigare att förstå värdet av pengar. Föräldrar kan hjälpa sina barn på traven genom att sätta valutorna i relation till varandra. Vad får du för pengarna i spelet? Vad kan du få för dem utanför spelet? Om du fick 500 kr hur skulle du spendera dem? säger Philip Haglund, vd för Gimi.
Spelvalutor står redan för 50 procent av den globala spelekonomin och är rimligtvis här för att stanna. För föräldrar är kan spelvalutor vara ett tillfälle att få inblick i framtidens ekonomiska värld, där virtuell ekonomi snarare är standard än undantag.
Det är viktigt att föräldrar förstår innebörden av spelvalutor och dess inverkan på – och värde för – barn. Reflektera kring barnets mognad i att hantera sitt habegär, och hur stor förståelse för pengars värde hen har. Sätt er även in i vad ni får för pengarna. Det finns en särskild risk med spel som har så kallade lootboxes (red. “slumplådor”). Mekanismerna bakom lootboxes påminner om de som är verksamma i olika typer av pengaspel för vuxna, något som kan leda till eskalerat köpsug. Detta gäller särskilt köp som innebär fördelar eller genvägar i spelet, säger Oskar Foldevi, spelpsykolog.
Vid sidan av topplistan över de spardrömmar som flest barn sparar till, har Gimi även tittat på vilka spardrömmar som har ökat mest sedan förra året i en “trendlista”. Här återfinns fysiska saker i varierande prisklasser som squishy och airtrack (uppblåsbar luftvoltsmadrass) och även gamla klassiker som rullskridskor och käpphäst.