Two Point Hospital var ett av mina favoritspel 2018. Blandningen av seriös management och brittisk humor var precis den balansakt som fick mig att falla för Two Point Studios återkomst i spelbranschen. Med nyckelpersoner från klassikern Theme Hospital är en betydlig del av charmen nostalgi. Det var däremot humorn och den superba spelmekaniken som gav spelet en frisk nia i betyg!
Nu har spelet cirkulerat på marknaden i två år och har hunnit släppa både en och annan DLC som skruvar upp konceptet. Bland annat har vi sett alpina PR-insatser i Bigfoot och jakten på livets källa i Pebberley Island. Den här gången bär det av till filmstudion med Culture Shock, där kulturkritikern Zara Fitzpocket har den galna idén att låta spela in en dramaserie i sjukhusmiljö – där din uppgift är att öppna upp mottagningar i studion och bota riktiga patienter. En helt vrickad insats som driver med vår tids fascination för reality-TV.
Grey’s Anatomy möter Monty Python
Konceptet låter till en början enkel, att driva vilket sjukhus som helst i spelet. Men kruxet i Culture Shock är att du måste träna upp en skådespelare, huvudrollsinnehavaren Roderick Cushion, och genomföra olika uppgifter med honom. Samtidigt måste du tillgodose filmstudions absurda förslag som ska göra TV-serien mer spännande. Ett exempel kan vara att låta en sjukhusapparat explodera!
Fokuset på att utbilda skådespelaren och följa studions manusförslag gör att du behöver tänka om din planering. I exemplet med exploderande sjukhusutrustning behöver du vara noga med vilka vaktmästare du anställer, så ingen går och lagar maskinerna. Samtidigt är Roderick en krävande lipsil som behöver hög lön och komfort. Vid sidan av måste du också se till att din marknadsavdelning pumpar ut massor med bra PR så att tittarsiffrorna inte slår hål i golvet. bota patienter blir liksom sekundärt, haha!
Men det är bara ett av tre sjukhusutmaningar! Culture Shock innehåller tre nya sjukhusområden, tre nya läkemedelsapparater, tolv nya visuella sjukdomar, tre gånger så många vanliga sjukdomar och massor av inredning att dekorera sjukhusen med. Allt detta toppat med spelets sedvanliga, kvalitativa humor som är lika torr som den är genialisk.
En prisvärd utökning på ett utomordentligt spel
Efter TV-sjukhuset kastar spelet om fokus igen och du får driva en mottagning på ett tivoli där hygien och säkerhet är de största problemen. Slutligen ska du driva ett sjukhus bland aristokraterna – de är inte alls kräsna! Varje bana har sina egna roliga utmaningar och inriktningar. Precis som i grundspelet är det aldrig tråkigt i Culture Shock och du måste ständigt anpassa din personal och utrustning för att möta olika epidemier och händelser.
Culture Shock är väl värd sin kostnad på ca 119 SEK och ger inte bara många extra timmar av sjuk underhållning – haha! – utan även nya variationer i spelmekaniska tillvägagångssätt. Jag ska vara ärlig, Culture Shock introducerar ingenting nytt spelmekaniskt, Two Point Hospital fungerar precis som det alltid gjort. Däremot vrider den på förutsättningarna och kastar nya utmaningar dig väg. För den ringa kostnaden tycker jag inte man ska förvänta sig mer. Culture Shock är snarare rätt generös jämfört med tidigare DLC då den har väldigt många nya sjukdomar! Diagnosen så att säga är att Two Point Hospital fortfarande är kul och Culture Shock ger fans mer av samma medicin.
Culture Shock är ett givet för fans av Two Point Hospital som bara längtar efter nya utmaningar. Humorn är som sagt på topp och driver stort med det mesta inom kultur. Min personliga favorit är nog den titulära sjukdomen culture shock som kan uppstå spontant när en person går på konstgalleri och ser ett konstverks hutlösa pris – sjukdomen får patienterna att se ut som Edvard Munchs berömda målning Skriet! Otroligt fyndigt om du frågar mig!