Med två delar i huvudserien, med side storys i The Pre-Sequel och Tales of the Borderlands får vi nu en tredje huvuddel i serien. Detta kommer såklart med fyra nya vaulthunters.
Moze – The Gunner
Moze var en gång medlem i Vladofs Ursa Corps. Moze lämnade militären för att följa sitt egna kall som legosoldat i jakt på The Vault istället. När motståndet blir för mastigt kan hon använda sitt Digistruct Pack för att frammana en mech vid namn Iron Bear. Med den får hon en massa extra eldkraft och kan även kontrollera den från dess cockpit. Moze är en krigsveteran med erfarenhet från diverse galaxer och tillsammans med Iron Bear är hon inte att ta lätt på. Särskilt inte om hon är din fiende.
Moze verkar vara det här spelets svar på Roand och Axton. Hon är en soldat av klassisk militärbakgrund och hennes fokus kommer ligga på lite grundläggande gadgets (i form av Iron Bear) och ett massivt smattrande från diverse vapen. Hennes tre skill sets låter henne skräddarsy Iron Bear på olika sätt. Dessa kategorier är uppdelade i olika fokus, t.ex. explosivt, defensits, melee och liknande.
Amara – The Siren
En hjältinna född i Partalis slumområde. Hon är i sitt rätta element när hon är på slagfältet eller i ett slagsmål. Att stå på sidlinjen är inte hennes grej och om hon kan ge sig in i striden och gå lös med sina Sirenfärdigheter kommer hon definitivt göra det. När hon befinner sig i sin phasetrance kan hon kanalisera sin Sirenenergi för att forma armar som kan skjuta energiprojektiler på fienden. Amara har ett hett temperament, är aggressiv och självsäker och hon låter inte något komma i hennes väg.
Amara är spelets brawler. Med sex Sirenarmar är det svårt att inte tänka på Asura från Asura’s Wrath och det känns som en helt okej jämförelse. Hon är förbannad och våldsam och lyckas knäcka motståndet oavsett skala. För att jämföra med tidigare karaktärer än hon treans Brick. Hon har tre olika skills att använda sig av – Phaseslam som låter henne dunka i marken och skaka om motståndet, Phasegrip greppar motståndare i stil med Mayas Phaselock och Phasecast skickar ut en projektion av sig själv som attackerar i en rak linje.
Zane – The Operative
Zane Flynt är bror till de ökända banditerna Kapten Flynt och Baron Flynt. Han har varit runt de galaktiska kvarteret mer än ett par gånger. Under åren har han jobbat för, emot och tillsammans med varje större företag, där han utfört bl.a. spionage och lönnmord till högstbjudande. Med den senaste teknologin och årtionden av erfarenhet som legosoldat är Zane mer än kapabel att få saker gjorda. Med en Sentinal Drone och andra gadgets kan han disorientera, störa och förstöra sina mål.
Zane är spelets Irländske lönnmördare och går närmast Zer0 när det kommer till tidigare karaktärer. Låt dock inte det lura er – Zane har en arsenal som även liknar honom vid Inspector Gadget. Hans spelstil verkar vara mer strategisk och att använda sig av de olika skills han kan låsa upp kommer vara avgörande. Han kan även använda hologram som kan dra aggro från fiender. Han har även med sig en drone som han kan använda för att förvilla och lura motståndet.
Fl4k – The Beastmaster
Precis som Bastion i Overwatch är Fl4k en AI som hamnat på en avvikande väg mot självupptäckande och själasökande. Hen är även, precis som Bastion, den könlösa karaktärern i gänget (hallå, det är en robot!). Fl4k vandrar från värld till värld i sällskap med sina djur. Medan hen känner en koppling till det vilda och den primala visdom som djuren har är den mänskliga sociala strukturen konstig för hen. På sin ändlösa jakt reser Fl4k tillsammans med sin lojala Skag, Spiderant och Jabber, i jakt på nya byten. Det kan vara människor, Vaultmonster och allt däremellan.
Som beastmaster kan hen använda sig av tre olika djur som har olika färdigheter och fördelar på slagfältet. Utöver sina djur kan Fl4k använda sig av någon form av cloaking som gör hen osynlig eller tar bort aggro för flankingmöjligheter. Huruvida djuren kommer ha olika egenskaper vad gäller anfall, försvar och taktik återstår att se.
Nya saker på ingång
När Borderlands släpptes var loot shooters ett nytt fenomen, så när vi idag sitter med Destiny och The Division kanske det känns som att Borderlands 3 kommer anpassa sig till detta klimat. Icke. Gearbox kör vidare på vad de gör bäst och finslipar vad de redan kan, så vi kommer få en klassisk upplevelse i Borderlands 3. Så vad är skillnaden mellan Borderlands 2 och Borderlands 3? En hel del, faktiskt. Mycket kommer vara sig likt, men allt kommer vara mycket bättre, mer finslipat.
Läs mer om vad Gearbox och 2K har presenterade under deras stream
- Visuell design – När en tittar på Fl4ks modell kan en se olika ”plushies” som hänger på jackan. Det är mer eller mindre bekräftat att dessa är mods. Om dessa mods får en visuell representation i Borderlands 3 är det riktigt häftigt. Det är en liten detalj som gör mycket.
- Gunplay och rörelse – Kontrollerna känns snabbare och mer exakta än i tidigare spel. Det kommer kännas mer intuitivt och flytande, mer naturligt för det tempo som spelet medför.
- Vault Insider Program – Som vi nämnde i en tidigare post har Gearbox och 2K Games skapat ett nytt sätt för spelare att få bonusar till spelet. Detta innefattar streams, artiklar och annat som kan läsas/ses med en profil kopplat till ditt spelkonto. Detta ger dig då bonusar i spelet som gör dig starkare.
- Nytt element – Vi har sett fire, electrocute, corrosive, explosive och slag. Med Borderlands 3 får vi ett nytt element i form av Radiation. Radiation kan ge DOT och när HPn tar slut exploderar den drabbade. Låter strålande, tycker jag.
- Lost and Found – Om du inte plockar upp ett vapen eller helt enkelt ser det där lila föremålet falla ut över en kant behöver du inte misströsta. Med Borderlands 3 får vi en brevlåda där vi kan plocka upp förlorad utrustning. Inget loot lämnas bakom, med andra ord. Detta kommer säkert ha level-scaling, så att du inte måste rensa ut vita prylar när du spelar i end-game.
- Ny story – Det här lär ju knappast komma som en förvåning. Vi får träffa en massa gamla karaktärer, men det är Lilith och Crimson Raiders som blir våra huvudsakliga följeslagare. Tillsammans med Lilith slåss du mot Tyrene och Troy – Calypsotvillingarna som leder Children of the Vault. De verkar vara lika dryga, roliga och uppkäftigt arroganta som Handsome Jack, så det ser ju lovande ut.
- Mer rörlighet – I tidigare spel kunde du bara ta dig fram genom att springa och hoppa. I Borderlands 3 får vi möjligheten att klättra upp för vissa kanter, vilket ger otroligt mycket mer tillgänglighet i omgivningarna du springer runt i. Utöver klättrandet kan du även glida på marken i klassisk springa-och-trycka-på-crouch-anda, vilket kommer göra strider så mycket mer flytande.
- Social space – Sanctuary 3 är din hub i Borderlands 3. Det kommer agera hem för diverse NPCs och butiker. Du kan plocka side quests av Hammerlock, handla vapen av Marcus, flörta med Moxxie, osv. Du kan hoppa från planet till planet i jakt på Vaults härifrån. Du kan även spela om planeter du redan klarat av och side quests kommer få dig att återbesöka tidigare planeter.
- Secondary fire – Att vapen är helt galna lärde vi oss ganska snabbt i Borderlands, bara för att få det ytterligare bekräftat i Borderlands 2. I den tredje installationen av huvudserien tar de det ett steg längre med en alternativ eldgivning. Vad sägs om en semiautomatisk pistol som även skjuter raketer? Ett hagelgevär som kan gå i full auto? Möjligheterna har blivit så många fler.
- Instanced loot – Istället för att få carry av mer höglevlade kompisar kommer din loot droppa på din level. Du kan vara den som bär eller den som blir buren -. du kommer fortfarande få den loot passar dig. Det är samma typ av vapen, men anpassat till din level. Loot kommer även vara individuellt, så om du hittar något du vill ha – plocka upp det. Ingen blir utan. Detta är en väldigt bra egenskap när det kommer till att spela utan chat.
Borderlands 3 släpps på Playstation 4, Xbox One och PC den 13 september.