Med ett unikt cross-plattform-system och et hel massa erfarenhet är gänget på Creative Assembly redo att förändra spelvärldens syn på free-to-play-spel.
Den Londonbaserade spelstudion Creative Assembly är inga duvungar. Studion grundades redan 1987 och har flera storsäljande spel på sitt CV, däribland EA:s allra första FIFA-spel från 1993. På senare år har man gjort sig ett namn tack vare den hyllade Total War-serien som sedan den första utgåvan år 2000 sålt i miljontals exemplar. Sedan drygt tio år tillbaks så är Creative Assembly en del av speljätten SEGA och under moderbolagets vingar har man fortsatt utveckla Total War samt även släppt spel till konsol, nu senast Alien: Isolation.
I morgon, den 24 mars, släpper studion Total War Battles Kingdom och lagom till releasen bjöds vi in för en exklusiv pratstund med gänget bakom spelet.
”Vänta lite nu” kanske ni tänker. ”Har ni inte redan recenserat Total War Battles Kingdom?” Jo, det har vi faktiskt. Vi svenskar var faktiskt de första spelarna i världen som fick möjlighet att lira Total War Battles Kingdom på iPad och mobiltelefon. Detta på grund av att vi ingått i ett så kallat soft launch-program, vilket innebär att ett fåtal länder väljs ut som försöksmarknader för nya spel. I Sveriges fall släpptes spelet redan i höstas, men den releasen får kanske snarast ses som en betaversion av det färdiga resultatet.
Nu skall Total War Battles Kingdom så äntligen släppas över hela världen. Spelet är det första studion utvecklar till mobila enheter och det är faktiskt helt gratis att ladda ner både till Apple- och Androidenheter samt via Steam. Som grädden på moset kan alla spela mot varandra oavsett vilken enhet man föredrar att lira på, något som blir möjligt tack vare att all spelmekanik körs på externa servrar.
Många nyheter att vänta
I min recension av Total War Battles Kingdom gick jag hårt åt det giriga mikrotransaktion-systemet utvecklarna byggt in i spelet. I stort sett varje moment går att skynda på eller förbättra om man bara är villig att spendera lite guld. Guld går att tjäna in i spelet, men kan också erhållas genom att betala med riktiga pengar. Creative Assembly hävdar med bestämdhet att spelet är helt free-to-play och att dessa små inköp är frivilliga, vilket visserligen är fullständigt sant, men allt går så mycket lättare om man har en välfylld kassakista. Skall vi vara helt ärliga så finns det ingen studio i världen som lägger ner otaliga arbetstimmar på att utveckla ett spel utan att få något för det. Vi talar trots allt som en bransch som omsätter enorma summor varje år. Creative Assembly har helt enkelt hittat ett nytt sätt att tjäna pengar.
Lagom till den världsomspännande releasen bjöds Varvat alltså in till studions högkvarter i den lilla staden Horsham strax söder om London. Då jag haft Total War Battles Kingdom installerat på min iPad i knappt ett halvår visste jag en hel del om spelets mekanik redan innan besöket, något som också innebar att jag redan från början hade flera frågetecken jag gärna ville reda ut med utvecklarna. Framför allt var jag väldigt nyfiken på vad som väntar i kommande uppdateringar.
Vi kommer att tillföra ett kampanjläge till Total War Battles Kingdom.
Efter en introduktion av spelet fick vi en pratstund på tu man hand med en mycket glad och uppslet Nick Farley, en otroligt rutinerad lead artist som varit ansvarig för det grafiska i Total War Battles Kingdom. Hans humör gjorde att det knappast att ta miste på hans engagemang i spelets utveckling.
– Det har inte varit speciellt svårt att anpassa Total War Battles Kingdom till det bärbara formatet. Dagens mobila enheter är väldigt kraftfulla och faktum är att vi bara renderar bilderna på enheten. Själva spelmekaniken sköts på servernivå, vilket å andra sidan kräver konstant uppkoppling mot nätet, berättar Nick Farley.
Han fortsätter:
– Just nu är vi väldigt nyfikna på hur fansen kommer att ta emot de uppdateringar som ligger närmast i tiden. Dels planerar vi att lansera ett tredje spelläge utöver slag och stadsplanering. Vi kommer att tillföra ett kampanjläge till Total War Battles Kingdom. Jag kan också avslöja att vi planerar att befolka spelvärlden med människor. Du kommer till exempel att kunna se hur bönderna jobba på åkrarna när du ber dem att sköra sina grödor, avslutar Nick.
Winter is coming
Under dagens andra tête-a-tête sitter designern Paul Strong mitt emot mig vid intervjubordet. Paul har varit en del av teamet som utvecklat spelets mekanik och särskilt stolt är han över de skiftande årstiderna och hur det påverkar spelets uppbyggnad.
– Personligen gillar jag att bygga ut min stad och se hur den växer. Det är fascinerande att se hur du tvingas tänka annorlunda när sommaren glider över mot vinter. Då du inte kan skörda dina åkrar måste du istället leta efter föda på annat håll. När snön faller blir det nästan ett helt nytt spel, anser Paul Strong.
Paul är också den som är mest insatt i spelets historik. Total War Battles Kingdom är det första spelet som helt och hållet utspelar sig i Storbritannien. 900-talet är enligt Paul en perfekt era för ett spel i genren, detta helt enkelt på grund av att det fanns så många allianser som slogs om makten i landet vid den tiden.
– Det var en tid med mycket krig och oro. England hade ingen fast kung och många ville göra anspråk på tronen. När det kommer till vapen och kläder så har vi försökt vara så tidstrogna som det varit möjligt. Faktum är att det på 900-talet fortfarande byggdes befästningar i trä, men stenslott gav en snyggare touch i spelet. Det tror jag nog att fansen har överseende med, skrattar Paul.
I morgon släpps alltså Total War Battles Kingdom i hela världen och spelet kommer förmodligen att stanna på min iPad ett tag till. Trots att jag hyser lite agg mot alla dessa mikrotransaktioner så kan ingen ta ifrån Creative Assembly det faktum att de skapat ett väldigt bra strategispel som nästan gör sig bättre på mobila enheter än på PC. De kommande uppdateringarna ser minst sagt intressanta ut och ärlig talat så tror jag att vi kommer att få se många fler Total War-spel till mobila enheter i framtiden. För visst gör sig peka-och-klicka-spel allra bäst på iPad?