Det svenska spelundret börjar bli ett vedertaget begrepp i gamingvärlden. Vårt lilla land kan skryta med många, väletablerade studios och genom åren har vi fått se mängder av storspel produceras av duktiga svenskar.
En av dessa är den relativt unga studion MachineGames som verkar under Bethesdas enorma paraply. MachineGames släppte sitt fösta spel, Wolfenstein: The New Order, så sent som 2014. Spelet fick över lag positiva recensioner och sedan dess har de fått fortsatt förtroende att förvalta en av spelvärldens mest ikoniska serier. Efter släppet av Wolfenstein: The Old Blood 2015 så står nu studion inför släppet av sitt tredje spel i serien.
Wolfenstein 2: The New Colossus släpps den 27 oktober och inför releasen fick Varvat äran att sitta ner med spelets senior designer Arcade Berg för en pratstund om det kommande spelet, framtiden för serien och spelutveckling över lag.
– Jag måste börja med att fråga om ditt namn. Är du döpt till Arcade, eller är det taget?
– Jag valde det själv. jag bytte det den dagen jag fyllde 18. Jag tänkte att jag måste göra något kul. Klyschan är ju att gå ut och supa sig full och festa, men jag valde att byta namn istället.
– Hur länge har du varit på MachineGames och vad gjorde du innan?
– Jag har varit på Machine i fyra år. Innan dess var jag på några småstudios. Senare blev det Epic där jag bland annat jobbade med Gears of War.
– Vad har du för relation till Wolfenstein? Det är ju ändå en av de mest klassiska serierna som finns?
– Jag är född 1986 och spelade det när det var nytt, så jag var kanske lite för ung när jag spelade det första gången. Det har verkligen etsat sig fast. Man är ju trots allt uppvuxen med det oavsett om man gillar det eller inte. Det är ju en otrolig ikon och ett av de absolut viktigaste spelen i historien. Det var ju från det spelet vi fick Quake och Doom som är grunden till shootergenren.
– Ni valde att flirta med originalet i de gömda Nightmare-läget i ert senaste spel Wolfenstein, the Old Blood. Kommer vi att få se något liknande i The New Colossus?
– Exakt den frågan tänker jag inte svara på, men vi har vävt in mycket roligt som vi själva gillar i spelet.
– Vilken är din roll i utvecklingen av Wolfenstein 2: The New Colossus?
– Jag är ju senior game designer, så jag jobbar med det tv-speligaste i tv-spelet. Mitt team bestämmer vad som skall hända när spelaren trycker på en knapp. Vi avgör saker som hur fort karaktären skall springa, hur högt han skall hoppa eller hoppa över huvud taget.
– Lite som Miyamoto då?
– Nu lugnar vi oss lite här! (Skratt)
– Inför produktionen av The New Colossus tittade vi noga på vad som funkade och vad funkade mindre bra i det förra spelet. Vi har tittat mycket på nya finder som är mer mobila och vertikala i sitt rörelsemönster.
– Vad har ni tagit med er från förra spelet The New Order in i den här produktionen?
– Vi har tagit med oss det mesta. Alla karaktärer som överlevde det förra spelet finns med nu också. Själva grundspelet är det samma, en shooter där du får välja spelstil själv. Du kan smyga eller använda dina båda händer i dual wielding, med olika vapen i varje hand. De elementen kommer fansen definitivt att känna igen. Vi har bara tagit allting lite länge.
– Ni lämnade en liten cliffhanger senast. Fanns det redan då en tanke på att fortsätta serien?
– Liten cliffhanger? (skratt) Vår tanke har hela tiden varit att göra en trilogi.
– Detta är ju tredje spelet ni utvecklar i serien. Är ni klara med Wolfenstein nu då?
– Det beror helt på den respons vi får. Jag har ingen aning om vad vi gör härnäst. Vi är inte alls less på Wolfenstein. Vi har fortfarande skitkul, men vi får se hur det tas emot.
– Vad gör ni just nu? Är det bara promotion som gäller eller har ni mycket kvar att göra på spelet?
– Vi är ju inte klara ännu. Medans jag sitter här och gör intervjuer sitter resten av teamet finputsar de sista detaljerna. Men det är väldigt lite kvar innan spelet är helt klart. Snart skall vi bara trycka på save och packa spelet i lådor.
– Vad kan vi förvänta oss av The New Colossus?
– Jag vet att alla som gillade de förra spelen kommer att älska The New Colossus. Vi kommer säkert att hitta många nya fans, då det trots allt är ett ännu bättre spel. Spelet är lite old school. Vi har ingen regenererande hälsa utan spelaren måste själv hitta armor och medpacks. Det är ett väldigt svårt spel, men du kan givetvis ställa ner svårighetsgraden.
– Vi har lagt ner mycket energi på de delarna som är mellan spelsekvenserna. De sektionerna i spelet som berättar storyn. Nytt för den här gången är att vi aldrig tar ifrån spelaren kontrollen. Även i mellansekvenserna så händer det saker om man rör på styrspakarna, för att ta ett exempel.
– Hur mycket betyder Bethesda för studion?
– Eftersom det gick så bra med det förra spelet så har de givit oss väldigt fria tyglar med The New Colossus. Bethesda har kunnat hjälpa till med mycket saker som vi på MachineGames inte velat lägga så mycket tid på. Bland annat har de varit behjälpliga med testrapporter under spelets utveckling.
– The New Colossus kommer att släppas till Nintendo Switch. Skiljer den versionen sig något från övriga utgåvor?
– Jag är inte alls rätt person att svara på den frågan. Jag har faktiskt inte ens spelat det på Switch.
– Hur trött är du på spelet idag?
– Just nu ser jag fram emot att få sitta ner och spela den färdiga utgåvan, men sedan är jag nog klar med Wolfenstein ett tag. Då vill jag nog tänka på annat. På sistone har jag spelat en del Destiny och Nier: Automata. Senast spelade jag igenom Persona 5.
– Vart hämta du din inspiration?
– Det är verkligen överallt. Film, serier, böcker. Livet! Allt formar mig som speldesigner.
– Vad har du för tips till unga människor som vill slå sig fram i spelutvecklingsbranschen?
– Idag är det relativt enkelt att göra spel. Mitt tips är att göra spel och sedan göra ännu mer spel. Visa upp dem så mycket som möjligt och gör dig ett namn. Det kommer att öppna dörrar.
Vi avslutar med tyska glosor
Wolfenstein 2: The New Colossus marknadsförs under Comic Con genom en fiktiv, tysk gameshow som heter German… Or Else! Därför passar vi på att avsluta intervjun med att fråga Arcade Berg hur det står till med tyskakunskaperna i vår egen lilla version av spelet.
Av fem frågor av blandade karaktär lyckas Arcade faktiskt inte svara på en enda fråga. Men han bjuder på skratt ändå, trots att han inte har en aning om vad ord som Käse och Entschuldigung betyder. Och vi tackar för pratstunden!