Tjupp tjupp. Nakadai här.
Vi på Varvat fick chansen att testa Expeditions: Viking för ett tag sedan. För vissa, mer rutinerade spelare, är det känt som den andliga uppföljaren till Expeditions: Conquistador.
Det danska teamet i Logic Artist har gett oss en porträttering fri från ”stereotypa seriefigurer” och ger oss en allvarlig och inlevelserik upplevelse med ett särskild familj. Efter att din far, den förre hövdingen för byn, har dött faller rollen på dig, hans son. Då många var missnöjda med sin förra ledare är de skeptiska till din förmåga att leda dem, vilket skapar intriger och ett känsligt balansspel, där du måste vara uppmärksam på vilka du kan lita på och vilka som kan planera en kniv i ryggen på dig.
Expeditions: Viking är ett turbaserat taktikspel, med rollspelselement. Du kan lära dina karaktärer olika förmågor och trots ett överväldigande utbud blir jag sugen att prova på allting. Jag ser framför mig hur jag har olika sparfiler, där jag anammar olika spelstilar. Spelets strider är som sagt turbaserade och tar plats på ett hexagonalt rutmönster, där du kan flytta dina karaktärer och attackera det oartiga patrask som kommer i din väg. Här blir dina uppgraderingar väldigt viktiga och din förmåga att anpassa dig till sagda uppgraderingar kan avgöra om du lever eller dör.
Spelet är otroligt snyggt designat och det ger en somber känsla, med karga vinterlandskap, hårda regler och konstanta misstankar från de andra. På det stora hela var spelet väldigt underhållande och det var synd att jag inte hann spela mer än jag gjorde, då det här gav mig mersmak. Är du ett fan av taktikspel som Final Fantasy: Tactics, Disgaea och Valkyrie Chronicles kan det här definitivt vara värt att ta en titt på.