One Piece: Pirate Warriors 4 Recension

One Piece: Pirate Warriors 4 är ett gediget actionspel med stort utbud av innehåll. Fans av serien kommer älska karaktärsgestaltningen och deras säregna stridskonster, medan nykomlingar får svårt att hänga med i berättelsen. Oavsett vad är det förbannat kul att planlöst meja ner tusentals fiender i minuten.

Det har gått fem år sedan Pirate Warriors 3 slog sig ut på konsoler och slagsmålshungriga animefantaster har fått fasta på andra spel. I dag kan fans av Eiichiro Odas omåttligt populära manga förbereda sig på en festmåltid, för nu har One Piece: Pirate Warriors 4 anlänt till Playstation 4, Xbox One, PC och Nintendo Switch. Inte mycket är nytt i Pirate Warriors 4, men det betyder inte att det är ett jädra kul spel för det.

Precis som titeln avslöjar är One Piece: Pirate Warriors 4 ett musou-spel i vilket spelare slåss mot tusentals fiender på ett taktiskt slagfält. Genren uppstod med Koeis Dynasti Warriors-serie och har sedermera korsat vägar med andra stora varumärken som till exempel Fire Emblem Warriors och Hyrule Warriors. Konceptet är enkelt: du tar kontroll över en av fyrtio kämpar, besegrar drivor med fiender samtidigt som du tar över nyckelpositioner på kartan och spöar bossar. Enkel underhållning som faktiskt underhåller.

En del av One Piece

Fans som är bevandrade i One Piece vet att serien är väldigt lång, med betoning på lång. Animen har klockat in över 892 avsnitt – och är en pågående serie. Ett omfång som är helt jädra omöjligt att återge i ett spel. One Piece: Pirate Warriors 4 säger sig dock återberätta animen trovärdigt, vilket den gör på sätt och vis. Ni förstår Pirate Warriors 4 plockar nämligen bara ut nyckelscener ur särskilt utvalda berättelser – som när Crocodile fångar Luffy på kroken (haha)!

Den här formen av narrativ fungerar som ett läckert smörgåsbord för inbitna fans som kan One Piece. De får då uppfriskande ögonblick från äventyr på bland annat Alabasta och Dressrosa. De återgivna stunderna är helt okej och omfattar både humor och dramatiska ögonblick. Däremot bör fans vara beredda på att kampanjen slutar på Wano, trots att berättelsen på Wano är pågående i animen. Avslutet är lite klumpigt trots att det ger ett naturligt avslut för den 15 timmar långa kampanjen.

Nykomlingar som inte har den blekaste aning om vad One Piece är och varför Luffy har gummiarmar kommer inte hänga med i varken den övergripande storyn eller detaljerna. Valet av narrativ ger spelet en form som bara kan uppskattas av fans.

Enmansarméer

One Piece: Pirate Warriors 4 har 40 spelbara kämpar, en del som är hemliga och andra som måste låsas upp och majoriteten av dem känns riktigt unika. Från den sparkande kocken Sanji med fokus på starka luftkombinationer, till kaninflickan Carrot som är riktigt snabb och smidig. Framförallt är det kul att vittna om de spektakel varje karaktär för med sig. Attacker som kedjar ihop fiender och slungar dem över kartan bär med sig en närmast arkaisk tillfredsställelse.

Maktkänslan är likställd med antalet besegrade fiender – vilket inte sällan överstiger hundra tusen. Att byggnader och strukturer i miljön går att rasera till grus är bara grädden på moset. Strider mot bossar är visserligen höjdpunkter de också, men kräver ofta finess och tålamod att besegra vilket drar ner spelets tempo avsevärt. Återbäringen blir däremot filmiska sekvenser jämförbara med animen.

Varje kämpe kan uppgraderas på både i en gemensam flik som stärker alla dina karaktärerna (väldigt bra under kampanjen där du ständigt växlar), samt i en personlig flik där karaktärens säregna drag blir stärkta. Dessa uppgraderingar är väldigt många och kommer belöna de spelare som investerar i karaktärerna och spelar mycket sidouppdrag. Att dessutom kunna anpassa varje kämpes utbud av specialattacker och passiva egenskaper ger dig överdrivet stor frihet att utveckla spelstilar – även om de mest effektiva valen är tydliga och svåra att avstå.

Underhållning i lättja

Jag ska vara ärlig. One Piece: Pirate Warriors 4 är inget spel jag sätter på för att njuta av en gripande story eller engagerande gameplay. Till det har jag tio andra spel i kö. Nej, Pirate Warriors 4 är spelet jag gladeligen poppar när jag är så trött och lat att jag inte vet var jag ska ta vägen. När jag behöver enkel underhållning som inte kräver min fullständiga uppmärksamhet. Ja One Piece: Pirate Warriors 4 är vad jag skulle dubba ett söndagsspel.

Men misstro inte. Pirate Warriors 4 förser dig med suverän underhållning. Humor och minnesvärda ögonblick från en av världens mest omtyckta serier fogar actionmomenten samman till en helhet fans bara kan tycka om. Är ni dessutom ett gäng kompisar eller syskon med delat intresse för One Piece har Pirate Warriors 4 ett köttigt multiplayer-läge (för 2 spelare lokalt eller 4 online) med mer innehåll än vad någon vettig person orkar spela genom.

One Piece: Pirate Warriors 4 är den typen av spel du måste närma dig med en chill attityd. Spelet måste få vara vad det är menat att vara: ett roligt lapptäcke av mer än 20 år av anime översatt till ett knasigt överdrivet actionspel.

One Piece: Pirate Warriors 4 är ett suveränt actionspel för fans av animen och mangan. De som investerar bortom storyuppdragen finner massor av karaktärsuppgraderingar att lägga poäng på inför de svårare uppdragen. De som inte är bekanta med källmaterialet får däremot väldigt svårt att begripa den destillerade berättelsen. Helt klart ett spel för fans.
  • Så många spelbara karaktärer
  • Rätt djup karaktärsutveckling
  • Mycket innehåll för co-op