Part Time UFO Recension

En mobilspelskonvertering kanske inte låter sådär värst hett. Bejakar man dock att det är Kirby-folkets HAL Laboratory som ligger bakom det är det självklart man blir nyfiken. Och det är väl bra det, för Part Time UFO är ett riktigt litet lyckopiller till spel som du inte vill missa.

Part Time UFO är ett charmigt litet mobilspel av HAL Laboratory som efter den senaste Nintendo Direct Mini Partner Showcase nu tagit steget över till konsol. Det märks direkt att det är designers som jobbat på Kirby-spelen vid rodret. Det titulära UFO:t är nämligen en nära exakt kopia av de flygande tefat vi sett genom åren i Kirby-serien (framför allt iterationerna på Game Boy Advance). Men spel ska man inte köpa slentrianmässigt. Så vad har Part Time UFO att erbjuda?

Part Time UFO gör kopplingarna till Kirby uppenbara.
Obligatorisk referens.

Stapla på!

Rent krasst går Part Time UFO ut på en sak: stapla prylar på varandra. Och det fungerar helt mästerligt! Om du spelat kranspel förut (ofta kallat UFO Catcher i Japan, för övrigt), har du redan halva inne. Det här spelet är mellan dig, din styrspak och en enda knapp som sänker och greppar, eller släpper taget med kranen.

Här finns ett tiotal olika typer av banor, allt från museer till bondgårdar och laboratorier. På bondgården, spelets allra första bana, vill bonden ha hjälp att lasta sin bil. Som tack för besväret får UFO:t (jag kallar honom Uffe) en slant, en moralkaka om att jobba för pengarna, samt en katalog med jobbannonser.

Att bara lägga, lasta eller stapla saker godtyckligt räcker för att klara de flesta tidiga banorna i Part Time UFO. Vill man däremot åt utmaningen och det tillfredsställande poängjagandet är det extramålen man ska hålla koll på. Varje bana har tre, varav ett är att slutföra uppdraget innan tiden tar slut. Övriga kan vara allt från att använda samtliga föremål på banan, till att hitta dolda föremål. Målen skrivs inte ut i klarspråk, utan anspelas på via bilder. Det är med andra ord lite trial-and-error att tyda målen. De allra flesta är dock uppenbara för spelare som är bekanta med bildspråket och ”kan koden”. Uppfyller du alla målen låser du upp en svårare variant av samma bana, och uppfyller du alla målen i samma spelomgång får du rejäla extrapengar och kan samla prestationer.

Lätt beroendeframkallande

Part Time UFO: Fem apor balanserar på samma pinne!
Fem små apor balanserade, på en liten elepellefaaant~

Part Time UFO bygger som de allra flesta pusselspel på repetition, övning och poängsamlande. Och det är extremt tillfredsställande att se de där poängen stiga och prestationerna låsas upp. För poängen kan du dessutom köpa dig extra utstyrsel som kanske eller kanske inte påverkar gameplay. Det är inte odelbart positiva sidoeffekter heller. Ninja-outfiten gör dig löjligt snabb, till exempel, och med en clownkostym blir din last svajigare än någonsin. Varför? Tja, varför inte!

Förutom de roliga sidomålen finns här även ett antal särskilda prestationer. Kan du balansera alla apor på en och samma pinne i cirkusbana 1? Kan du aktivera kranen färst antal gånger möjligt på första fiskebanan? Som om inte det vore nog låser var fjärde utmaning upp en härlig liten animation. Pricken över i.

Delad glädje är dubbel frustration

Bland det bästa med Part Time UFO är ändå tvåspelarläget. Hela spelet är spelbart med en kompis eller partner, och det sätter verkligen samarbetet på prov! Det är samma tidsgräns oavsett antal spelare, så i teorin bör ju spelet bli lättare med två pers, eller hur? Hoppas inte på det; en liten miss i kommunikationen kan lätt leda till svordomar och hot om skilsmässa. Trots vissa konflikter måste jag dock säga att Part Time UFO bekräftar mina tankar om samarbetsläge: alla spel som kan ha det, bör ha det. Till och med golfspel! Eller?

Det finns inget negativt att säga om Part Time UFO. Visst är ett par av sidomålen lite oklara i sin bildbeskrivning, men det lossnar rätt fort. Måhända kan musiken vara påfrestande om man spelar länge, men Part Time UFO är ju trots allt ett mobilspel och i grunden gjort för kortare sessioner.

Part Time UFO släpptes på eShopen på Nintedno Switch den 28 oktober 2020 med en prislapp på 93 kronor. Spelet finns sedan tidigare på iOS och Android.

Part Time UFO är ett genialiskt enkelt pusselspel som går ut på att samla höga poäng. Gillar du den sortens spel är det här ett solklart vinstkort. Gillar du den här sortens spel med en vän eller partner – än bättre!
  • Kort, koncist, genialt
  • Riktigt kul (och potentiellt frustrerande) i co-op
  • Bra variation trots det enkla konceptet