Persona 4 Golden Recension

Persona 4 Golden är ett närmast ett mästerverk. Som japanskt rollspel och Persona-spel är det roligt och engagerande, med suverän popmusik och häftigt stiliserad grafik. Men som representation av normer är det ganska ruttet.

Efter smygsuccén Persona 3 behövde fans bara vänta ett år (i EU) innan nästa del i serien. 2009 överträffade Atlus sig själva med Persona 4 som enligt många är den absolut bästa i serien! Persona 4 blev en braksuccé och rönte stående ovationer från kritiker och fans. Med ett suveränt soundtrack, välskrivna karaktärer och raffinerad spelmekanik vann Persona 4 flera utmärkelser. Framförallt vann det gamers hjärtan långt innan fantomtjuvarna i Persona 5 stal dem. 2013 kom den förädlade utgåvan Persona 4 Golden till Playstation Vita (och sedan till Steam 2020). Det är denna version som nu även släpps till dagens konsoler Playstation 4, Xbox One och Nintendo Switch.

För att snabbt summera den fjärde titeln i Atlus numera älskade spelserie, tar du åter igen rollen som en gymnasieelev. Tillsammans med några klasskamrater och andra elever tar ni det på er själva att lösa en rad mystiska mord. Genom exerciser i en annan dimension tillgänglig genom teveapparater nystar ni i övernaturliga krafter för att slutligen rädda småstaden. Precis som föregångaren Persona 3 och uppföljaren Persona 5 behöver du fördela din tid mellan aktiviteter, sociala relationer och strid för att förbättra dina egenskaper och förmågor. Storyn överlag och karaktärernas personliga berättelser har ett starkare fokus i Persona 4 som gör spelet mer gripande än föregångaren. Persona 4 Golden tar mästerverket och sätter guldkant på det genom att addera till den redan fullständiga upplevelsen. Fler sociala interaktioner, aktiviteter, persona att strida med och ett album i vilket du kan lyssna på spelets fantastiska musik, se filmsekvenser och mer. Persona 4 Golden är den ultimata versionen av spelet!

Ett måste för fans

Till skillnad från Persona 3 Portable, som i sig är en slank version kraftigt anpassad för ett mindre format, klarar Persona 4 Golden hoppet till dagens konsoler utmärkt. Utan tvångsbantning till Playstation Vita, har Persona 4 Golden kvar alla dina grundfunktioner från originalet. Till sin fördel är Golden helt enkelt en mycket bättre utgåva. Med kvalitetsförbättringar som hängande sparfiler du snabbt kommer åt, möjligheten att välja vilka egenskaper som personas ärver i sammanslagningar är bara några av de justeringar som generellt gör Persona 4 Golden till ett mjukare spel att ha och göra med. Den fokuserade berättelsen med många personliga inslag engagerar dig i berättelsen och får dig att vilja spela ”en dag till”.

Det är konsten som lindar in Persona 4 till en närmast felfri helhet. Shoji Meguros fantastiska kompositioner och Shigenori Soejima häftiga grafiska stil ger spelet en unik identitet. Tillsammans passar de som hand i handske och jag skulle ljuga om jag sa att jag inte blir tillfredsställd av att navigera i spelets menyer. På samma sätt lyfter musiken upp världen i Persona 4 där introlåten ”Persuing My True Self” och ”Your Affection” är några av höjdpunkterna. Saknar du Persona 4 i din spelsamling och om du har en förkärlek för japanska rollspel eller gillade Persona 5, då är Persona 4 Golden ett måste! Det är ett spel som åldrats bra och erbjuder på över 50 timmar underhållning i en ordentlig genomspelning. Och med en prislapp på cirka 209 SEK är det rent ut sagt ett kap!

Förtryck smakar inte bra 2023

Jag vill avrunda den här recensionen med något väldigt viktigt. Trots allt det positiva jag precis avhandlat och min kärlek för spelet så har Persona 4 samt Golden ett problem: det förtrycker aktivt avvikande sexuella läggningar och könsidentiteter. Min förklaring och motivering kräven beskrivningar som kan anses som spoilers, men med tanke på att spelet är över fjorton år gammalt anser jag att det är berättigat.

I enlighet med de mystiska lagar som äger rum i Persona 4 kan en individ frigöra och aktivera sin övernaturliga kraft (känd som persona), genom att övervinna sin ångest. Detta manifesterar sig i spelet som en psykadelisk dimension fulla av skuggmonster som måste besegras i strid för att sedan accepteras av individen genom självinsikt. Persona 4 har två karaktärer som inte får denna frigörelse: Kanji Tatsumi, som alla känner som en bråkmakare, och Naoto Shirogane, känd som ett geni och tonårsdetektiv. Båda är mycket intressanta karakärer som uppenbart inte faller inom de ”vanliga” normerna. Kanji är överdrivet manlig, i allt från jargong till gångstil medan Naoto är androgyn.

När du och gänget ska hjälpa Kanji och aktivera hans persona behöver gruppen navigera ett homoerotiskt badhus enbart för män. Baserat på tidigare karaktärers uppvaknanden är det uppenbart att Kanjis problem är att han är rädd att bli avvisad om han kommer ut som gay. Att hela upplevelsen har en humoristisk framtoning kopplat till lite pinsamma ögonblick är acceptabelt. Men när andra manliga karaktärer i gänget förstärker tabun av homosexualitet, som något ”väldigt fel”, passerar Persona 4 en gräns. Det övergår till homofobi. Allt detta är en smärtsam upplevelse som på riktigt gör ont. Där andra karaktärer bemöts med stöd och vänskap blir Kanji så hårt förtryckt att han fortsätter ljuga för sig själv resten av spelet. Allt bortförklaras av att han tycker om att sy, sticka och laga mat, och att dessa klassiskt feminina sysslor inte är okej för en grabb att syssla med.

På liknande sätt kör Persona 4 över Naoto, som visar sig vara en tjej utklädd till kille och med ett pojknamn. När gruppen beger sig in i Naotos dimension hamnar de i en kall bunker med hemligt laboratorium. Där ska Naotos skugga genomgå ett kirurgiskt ingrepp för att transformera sig. Andra karaktärer i gruppen utbrister hur galet det vore och att ”hennes känslor är på högspänn”. Det ramas in som att Naoto är hysterisk och inte tänker klart. Efteråt ska det naturligtvis ständigt göra sig påmint att Naoto är en ”söt tjej” som det är okej att stöta på.

Både Naoto och Kanji hade behövt stöd och styrka att hitta sina sanna jag. Istället förstärker människorna omkring dem de dominerande normerna.

2009 reflekterade jag tyvärr inte så mycket på dessa berättelser. Men idag svider det att spela genom deras passager och bli påminnd av hur rutten synen var för tio år sedan. Besvikelsen över att Persona 4, ett spel som jag genom åren hyllat som ett av de bästa, faktiskt inte hanterar dessa viktiga ämnen med mer respekt är tung. Och det är här skon klämmer: om frågor rörande sexualitet och könsidentitet är viktigt för dig, så kommer Persona 4 Golden dessvärre göra dig besviken. Generellt har japanska spel svårt att hantera dessa normbrytande ämnen, men Persona 4 trampar ner dem på ett väldigt klumpigt och respektlöst sätt.

Persona 4 tar mycket av det som var framgångsrikt med Persona 3 och tar det till nästa nivå. Gameplay är bättre, karaktärerna är mer intressanta, du har fler aktiviteter, musiken är mästerligt komponerad och menyerna är fulla av attityd. Persona 4 Golden utökar allting med fler personas, nya karaktärer, mer story och ett galleri för musik, bilder och filmklipp. Är du en fan av Persona 5 eller japanska rollspel överlag, är Persona 4 Golden ett måste! Det som drar ner Persona 4 är hur spelet representerar homosexualitet och trans. Persona 4 är väldigt mycket en tidskapsel på asiatiska köns- och sexualitetsnormer från 2009 som i dag är väldigt obekväma att bevittna. Om representationer är en viktig värdegrund för dig kommer du inte att uppskatta Persona 4 Golden.
  • Musiken trollbinder
  • Den grafiska stilen är full av attityd
  • En ultimat utgåva av ett superbt spel