Project CARS 2 Recension

Det är lätt att förstå storheten i Project CARS 2. Det är förmodligen det mest kompletta och verklighetstrogna bilspelet som någonsin producerats. Dessutom är det skitsvårt.

Vissa spel ger en helt ny inblick i det verkliga livet. I en del flygsimulatorer går det att tillgodoräkna sig flygtimmar, vilket säger en del om dess komplexitet. Samma sak gäller för Project CARS 2. Redan i första kurvan inser man som spelare sina tillkortakommanden som bilförare och respekten för verklighetens racerförare stiger i för varje misslyckad nedväxling. Välkommen till din största utmaning. Välkommen till racingspelens mest kompletta upplevelse. Välkommen till Project CARS 2.

Spelstudion Slightly Mad Studios är inga gröngölingar. De har producerat racingspel sedan 2009, men för två år sedan släppte de en helt egen titel som tog racingvärlden med storm. Project CARS var spelet som satsade på realism mer än något annat. Spelet crowdfundades på under fyra år och resultatet fick blandande betyg från oss kritiker. Det har nu tagit studion mindre än två år att producera uppföljaren. Project CARS 2 har även det finansierats via crowdfunding och resultat är bra, mycket bra.

Många bilar blir det. Nästan 200 bilar finns att välja bland.

Glöm inte att kolla däcktrycket

Project CARS 2 är en ganska naturlig uppföljare. Vi får fler bilar, fler banor och fler spellägen att välja bland. Dessutom har Slightly Mad Studios gått om möjligt ännu längre i sin ambition att skapa en simulator, snarare än ett spel. Inställningsmöjligheterna är oändliga. Ja, det går till och med att kontrollera trycket i däcken, vilket säger lite om vilken nivå av nördighet vi talar om. Med dynamiskt väder och snyggare grafik kliver spelet upp flera pinnhål jämfört med både föregångaren och de flesta konkurrenter.

Project CARS 2 är inte spelet som vill hålla spelaren i handen. Efter att ha namngivet min förare så kastas jag direkt ut i hetluften, utan vare sig introduktion eller handledning. Det är också starten på min racingkarriär och resultatet i första loppet kommer att påverka det mesta jag gör längre fram. Utan att säga för mycket så går mitt första race käpprätt åt helsike. Jag inser ganska omgående att Project CARS 2 inte är ett spel som låter mig köra med full gas genom en kurva. Lyckligtvis är banan försedd med en relativt generös avåkningszon, så jag kommer undan utan bucklor i plåten. Detta första lopp säger också väldigt mycket av man kan förvänta sig som spelare. Din karriär kommer inte att vara spikrak. Du kommer att krascha och du kommer att svära. Många gånger.

Om du bara är intresserad av lite kravlöst bilåkande så är knappas Project CARS 2 köpet för dig. För att kunna uppskatta spelet bör du vara intresserad av hur bilar och racing fungerar. Du vill lägga tid på att hitta rätt inställningar och nöta varje bana för att lära dig den optimala racinglinjen. Är du just den typen av spelare så kommer du däremot ha otroligt roligt bakom ratten i Project CARS 2. Få spel erbjuder så mycket valmöjligheter och faktum är att även de minsta förändringarna påverkar din bils egenskaper.

Lite av kritiken som riktades mot Project CARS grundades i det faktum att spelet försökte vara både en racingsimulator och ett arkadspel. Dessutom saknades många av de mest eftertraktade bilmärkena. Tvåan råder bot på dessa brister på ett mycket bra sätt. Slightly Mad Studios tycks ha fått förtroende från bilindustrin och studion har i denna utgåva licensierat fler bilmärken än jag orkar räkna. Dessutom har studion övergivit arkad-försöken och riktar in sig mot mer äkta bilåkning. Ett bra exempel på hur spelutvecklare kan ta till sig kritik och vända det till något positivt.

Det dynamiska vädret är inte att leka med. Banan kan vara torr i ena änden och dyblöt i nästa kurva.

Kör på is, snö, lera, grus. You name it.

Är du en av de som drömmer om att bli racerförare så är karriärläget i Project CARS 2 det närmsta de flesta av oss någonsin lär komma. Efter att ha valt namn och hemland så börjar du din karriär i botten. Inte trampbilar, men väl go-karts. Lyckas du bra i mästerskapet blir du erbjuden en plats i en högre liga. Med lite tur, en sju helsikes massa skicklighet och envishet så kör du snart de snabbaste bilarna på de häftigaste banorna. På vägen har du säkert imponerat på en och annan biltillverkare som erbjudit dig tester och lukrativa kontrakt.

Project CARS 2 bjuder på så mycket mer än bara banracing. För att variera spelet så har utvecklarna slängt in ett antal lite annorlunda racingupplevelser. När du står på toppen av din karriär så har du säkert hunnit med att köra både rallycross och isracing. Visst, det kanske är en gimmick, men det ger också spelet en härlig och välbehövlig variation.

Spelet är också en fröjd för ögat. Trots att man sällan hinner titta på omgivningarna när man vrålar fram över banan i 250 knyck så ser spelet bra ut. Det nya vädersystemet ger också det en ny dimension till spelandet. Helt plötsligt kan du köra in i ett åskväder som förändrar förutsättningarna helt. Med fel däck måste du oundvikligen få slå av på farten eller boka in en dejt med närmsta skyddsräcke.

Närmare än såhär lär inte många av oss komma en racingkarriär.

Komplett och kompelxt

Hur mycket du än tränar i karriärläget eller kör race mot AI-motstånd så kommer din skicklighet bakom ratten inte att sättas på reella prov förrän du kopplar upp dig online. Mot riktigt motstånd får spelet en helt ny dimension. Jag saknar tyvärr ett riktigt matchningssystem och det lilla självförtroende jag byggt upp raseras ganska snart av människor som helt uppenbart är välbetalda racing-proffs. Skämt åsido, när jag går online så inser jag ganska snart hur stort bilspelande är över hela världen. Jag är blott en gröngöling i jämförelse med majoriteten av all online-spelare.

Project CARS 2 är ett otroligt komplett och komplext bilspel. Det är så omfattande att jag tror att spelet riskerar att förlora många potentiella fans som helt enkelt blir avskräckta av den branta inlärningskurvan. För oss lite mer tjockskalliga spelare så ger Project CARS 2 otroligt mycket tillbaks. Har du en dröm om att någon gång få ratta en racerbil på riktigt så är det här spelet för dig.

8.5