En av förra årets mest omtalade titlar släptes nyligen till PC och vi har tittat närmare på hur Morgans äventyr flyter i bättre upplösning och högre framerate. Denna recension omfattar bara spelets utseende, prestanda och det som är nytt med PC releasen. Det är ingen fullkomlig recension. För mer djupgående läsning hänvisar vi till den recension som skrevs i samband med release förra året.
För strax över ett år sedan gav Rockstar Games ut den efterlängtade uppföljaren till deras 2010-release Red Dead Redemption. Red Dead Redemption 2 blev genast en favorit hos gamers världen över. Dessvärre släpptes det bara till Playstation 4 och Xbox One, iallafall till en början.
Nu, ett år senare, släpps äntligen Red Dead Redemption 2 till PC, och har utan tvekan varit värt väntan.
Vad är nytt?
Det mål som Rockstar siktade på med releasen av Red Dead Redemption 2 till PC var att skapa den bästa möjliga spelupplevelsen, utan kompromisser. Detta genom att finslipa detaljerna och få spelvärlden att kännas mer levande. Frågan är hur de lyckats.
Studion har gjort ett flertal förbättringar för att uppnå sina högt ställda mål. Draw distance har ökat avsevärt jämfört med konsolversionerna. Ljussättningen har fått sig ett ansiktslyft, både under natt och dag. Ambient occlusion har förfinats, och skuggor av olika slag har uppgraderats. Numera används även tessellation, och tillsammans med de snyggare texturerna är Red Dead Redemption 2 vackrare än någonsin.
Det är inte bara på den grafiska fronten som Red Dead har fått sig ett lyft. På köpet har vi fått en uppsjö av trevliga tillägg i from av nytt gameplay. Här kommer några av dem.
- Tre helt nya Bounty Hunting uppdrag
- Två helt nya Gang Hideouts
- Två nya skattkartor
- En ny “Stranger”
- Fem nya “Trinkets”
- Fyra sprillans nya vapen i Story Mode
- Fyra nya hästar i Story mode
- Tre nya variationer på hästar i det vilda
Photo Mode återkommer givetvis i Story Mode. En stor mängd kreativa verktyg som låter dig fånga det perfekta ögonblicket som du sedan kan dela med dig av. Kameran kan du förflytta runt omgivningen, och du kan själv ställa in fokus, exponering, kontrast och vilket filter du vill använda. Allt för att visa hur snyggt spelet verkligen är på PC.
Prestanda
Red Dead Redemption 2 är, som du kanske redan förstått, ett oerhört snyggt spel, och snygga spel har en tendens att vara svårdrivna. Framförallt om du spelar på en dator med några år på nacken. För att få ut maximal prestanda har Rockstar valt att utnyttja Vulkan, en relativt ny API som kanske är mest känd för att ha använts i DOOM (2016), ett spel omtalat för att vara snyggt men inte allt för krävande. Vulkan tillåter bättre prestanda och en mer balanserad användning av centralprocessorn och grafikprocessorn än exempelvis DirectX 12. Spelar du Red Dead Redemption 2 med DirectX får du alltså lägre FPS men samma utseende. Tack vare Vulkan kan spelet drivas av betydligt långsammare datorer än vad som hade varit möjligt med andra API:er. Jag kan med glädje meddela att så länge din dator var okej för fem år sedan bör du kunna spela, men var beredd att sänka inställningar och upplösning något. Ha också i åtanke att skillnaden mellan de högsta och lägsta inställningarna är natt och dag.
Grafik
Skillnaden som alla tänker på när det gäller PC gentemot konsol är grafik. Snyggare grafik är ett av huvudargumenten i PC/Konsol-debatten och Red Dead Redemption 2 är absolut inget undantag. Detta är ett av de absolut snyggaste spelen som släppts till PC i år. När lyktan lyser i nattmörkret ser man tydligt hur individuella snöflingor är ljusare om de är nära lyktan och skuggor lägger sig realistiskt oavsett ljussättning. Spåren som lämnas i snön där man gått och hur snön fäster på kläderna är riktigt imponerande. Grönskan är också riktigt vacker och alla detaljer är fantastiska. Man kan mer eller mindre urskilja varenda hårstrå, varje veck i kappan och varenda sten på gatan. Det här är utan tvekan ett av historiens mest detaljrikaspel.
Kontroller
Red Dead Redemption 2 till PC har egentligen bara en huvudsaklig brist och det är kontrollerna. Jag märkte snabbt hur vissa knappval känns onaturliga och det tar ett bra tag att vänja sig. Som tur är kan du själv välja andra kontroller. Något du däremot inte kan justera är hur Morgan rör på sig. Det verkar som han är lite småfull ibland. Jag uppfattar det som att det finns en viss fördröjning mellan input och att Morgan faktiskt flyttar på sig och han går inte riktig dit man vill alla gånger. Detsamma gäller när man rider då hästen känns rentav klumpig.
Benchmarks
Spelet har en inbyggd benchmark som låter dig testa hur spelet kommer prestera på din hårdvara med valfria grafikinställningar. Benchmarkingen är välgjort och ger en realistisk bild på hur dina framerates faktiskt kommer vara “in game”.
Hårdvara
För att ge en uppfattning på hur spelet presterar körde vi vår benchmark på en dator som är strax över de rekommenderade specifikationerna .
- Grafikkort: Nvidia GTX 1070
- Processor: AMD Ryzen 1600
- Minne: 16 GB DDR4 3000MHz CL17
- Grafikinställningar: 1920×1080 med Preset-slidern placerad precis i mitten (Anisotropic Filtering X16, Motion Blur av)
Resultat
- Minimum: 27,5 FPS
- Genomsnitt: 63,9 FPS
- Maximum: 95,4 FPS
Systemkrav
Minimum
- OS: Windows 7 – Service Pack 1 (6.1.7601)
- Processor: Intel® Core™ i5-2500K / AMD FX-6300
- Minne: 8GB
- Grafikkort: Nvidia GeForce GTX 770 2GB / AMD Radeon R9 280 3GB
- Hårddiskutrymme: 150GB
- Ljudkort: DirectX Kompatibelt
Rekommenderat
- OS: Windows 10 – April 2018 Update (v1803)
- Processor: Intel® Core™ i7-4770K / AMD Ryzen 5 1500X
- Minne: 12GB
- Grafikkort: Nvidia GeForce GTX 1060 6GB / AMD Radeon RX 480 4GB
- Hårddiskutrymme: 150GB
- Ljudkort: DirectX Kompatibelt