Red Dead Redemption 2 Recension

Vi har väntat i fem år på nästa spel från Rockstar Games, en väntan som äntligen är över. Deras senaste epos tar oss åter igen med på ett äventyr som kan få den mest hängivna gamer att tappa hakan gång på gång. Sällan har vi skådat ett så komplett och genomarbetat spel som Red Dead Redemption 2. Men vad är det egentligen vi tar oss an när vi svingar oss upp på hästryggen i rollen som Arthur Morgan, banditen som snabbt blir din bästa vän?

När någon frågar mig vilket jag anser vara det bästa spelet genom alla tider brukar jag snabbt svara Red Dead Redemption. Helt enkelt på grund av att det är det spel som påverkat mig mest under mina många år som gamer. John Marston och jag hade en äkta bromance – jag fällde faktiskt en tår när spelets starka slut rullades upp på skärmen. Med de orden bör jag inte vara tillåten att recensera uppföljaren. Jag är helt enkelt för känslomässigt engagerad. Men som yrkesman lovar jag att lägga alla personliga känslor åt sidan och vara så objektiv det bara går i denna recension.

Arthur Morgan är en hyvens kille och en sjuhelsikes revolverman.

Det är inte ofta vi ser nya spel av Rockstar. Faktum är att det var fem år sedan releasen av deras senaste stora titel Grand Theft Auto 5 och nu börjar åtminstone jag förstå varför studion producerar så få spel. Det har troligen kort och gott att göra med att alla är fullt upptagna med att ge precis allt för att spelarna ska få väldens bästa spelupplevelser. Inget har lämnats åt slumpen under produktionen av Red Dead Redemption 2. Även om det ibland har krävts att anställda vid studion tvingats jobba omänskligt långa pass, så kan ingen vara missnöjd med den slutprodukt Rockstar levererar.

Häpnadsväckande vackert

Du är Arthur Morgan, en av de mest betrodda medlemmarna av Dutch van de Lindes ökända banditgäng. Livet som fredlös i 1890-talets vilda västern är ingen dans på rosor. Lagens män har börjat sätta hårt mot hårt och för att överleva gäller det att inte vila på hanen. Ett bankrån i staden Blackwater går inte som planerat och snart befinner sig Morgan och hans kompanjoner på flykt upp i bergen med hungriga prisjägare hack i häl. Här börjar en omtumlande story där frågor om rätt och fel ofta sätts på sin spets.

Det finns alltid något att råna i Red Dead Redemption 2.

Jag har vid det här laget spenderat otaliga timmar i vildmarken. Både för att jaga, men också för att njuta av landskapet. Jag kan inte dra mig till minnes att jag någonsin tidigare varit så uppslukad av omgivningarna i ett spel så som i Red Dead Redemption 2. Oavsett om det är dammet som yr på en gammal kärrväg utanför stan eller en porlande bäck vid foten av ett snötäckt berg. Allt är häpnadsväckande vackert. Mycket kärlek har lagts ner på att ge spelaren en magisk naturupplevelse vid sidan av det medryckande äventyret. Detaljrikedomen håller en smått absurd nivå. Snön faller från granarna när du skrapar emot dess grenar. Ja, till och med snöflingorna blir belysta i skenet från den förtrogna lyktan.

Ljudbilden är så subtil och välarbetad att den knappt märks av. Ändå betyder den mycket för helheten. Soundtracket gör precis det som förväntas, nämligen att ge stämning till det storslagna äventyret. Inte sällan får skogens läten utgöra det enda ackompanjemang som hörs. Däremellan ljuder musik som för tankarna till klassiska spagettiwesterns från cowboyfilmernas glansdagar. Miljöljuden får inte heller glömmas bort. De liksom bara finns där, men betyder ändå så otroligt mycket för upplevelsen. Vare sig det handlar om snön som knarrar under kängorna eller hovarna som klapprar mot marken så låter det makalöst bra och ger en helhet som är få spel förunnad.

Djuren håller dig sällskap

Djurlivet måste också nämnas. Helt enkelt på grund av att det är en så central del av spelets omgivningar och en viktig kugge i hela narrativet. För att ni skall få en uppfattning om hur omfattande djurlivet är så kan det nämnas att det finns över 30 olika fiskarter att fånga och minst lika många fågelarter. Dessutom strövar bisonoxar på slätterna, björnar i skogarna och pumor i bergen. Ofta är ett oplanerat möte med ett vilt djur minst lika farligt som en beväpnad prisjägare. Det är lätt att fastna i utforskandet av vildmarken, helt enkelt för att du aldrig känner dig ensam i sällskap av alla djur. Det finns alltid villebråd något att spåra eller någon fisk att fånga.

En arg björn är en farlig björn.

Vi får inte heller glömma hästarna som alla har olika utseende och egenskaper. Precis som vilket fordon som helst i andra spel från Rockstar. Personligen fastnade jag tidigt för en svart hingst som fått följa med mig på hela mitt äventyr. Han är lite lynnig, men otroligt snabb i svängarna, något som kan komma väl till pass när du tvingas till en intensiv eldstrid från sadeln.

Storyn i Red Dead Redemption 2 är långt mycket mer än att råna tåg och hjälpa vänner i nöd. Centralt i historien står istället livet med allt vad det innebär. Dina kompanjoners välbefinnande är din huvuduppgift. Vart ni än slår er ner i den vidsträckta vildmarken är det av yttersta vikt att alla mår bra. Du behöver förse lägerplatsen med mat och andra nödvändigheter för att hålla humöret på topp. Det är också vid lägerplatsen du kan umgås med de övriga karaktärerna, varav flera stycken känns igen från det första spelet i serien. Här finns den envise och hetlevrade John Marston, nykomlingen Micah, suputen Uncle, den karismatiske och respektingivande Dutch van der Linde och flera andra starka personligheter. Alla har sin plats i gänget och deras story fortlöper parallellt med din egen, oavsett om du befinner dig i närheten eller är ute på prärien och jagar storvilt.

En levande värld

Ja, det är precis så här vackert att uppleva Red Dead Redemption 2.

Den enorma värld som utgör Red Dead Redemption 2 är långt mer än bara en plats där storyn utspelar sig. Det är en levande värld med medvetna invånare. Alla, och då menar jag alla, som du någonsin stöter på under ditt spelande har ett mål och en mening. Varenda karaktär har inte bara en, utan flera uppgifter. Den skäggige mannen som sitter i saloonens bar kan senare på kvällen ses rida iväg mot en öde stuga på prärien. Alla du möter reagerar olika på din åsyn. En gammal antagonist kan utan förvaring dra sin revolver och skjuta mot dig. Glädjeflickorna vid bordellen försöker locka dig med sina tjänster allt intensivare trots att du är motvillig. Allt vävs samman på ett sätt som bara Rockstar kan lyckas med och vad du än tar dig för, vilka val du än gör, så känns det som den naturliga vägen att gå.

Huvudstoryn tar spelets handling framåt på ett övertygande sätt, men det är sidouppdragen som gör helheten. När du är i närheten av någon som vill ge dig en uppgift markeras området på kartan med en ring. Du måste sedan leta upp personen i fråga för att ta dig an uppdraget som kan variera från små, banala förfrågningar till livsförändrande beslut.

Det finns en mängd olika sätt att tjäna sitt levebröd i Red Dead Redemption 2, inte alltför sällan på fel sida av lagen. Huvuduppdragen, som till viss del består i att råna diverse inrättningar, genererar givetvis inkomster. Dessutom kan du sälja stulna hästar och djurhudar, spela poker eller gräva efter kontanter i fickorna på de antagonister du just skjutit ihjäl. Pengarna kan sedan spenderas i någon av de många affärerna i spelvärlden. Kanske är du nyfiken på en ny typ av ammunition, eller så kanske du bara vill ha lite färskmalet kaffe? Det finns en mängd olika varor att välja bland, men faktum är att det är kul att handla i spelet. Betydligt roligare än att dra runt en kundvagn på Ica.

Bästa någonsin

Jag har redan spenderat många timmar i rollen som Arthur Morgan, men jag känner ändå att jag inte ens är i närheten av slutet. För att parafrasera en viss Churchill så är jag nog inte ens i början av slutet, utan snarare i slutet av början. Denna recension baserar sig därför på mina upplevelser hittills i spelet och Red Dead Redemption 2 lär ge mig många anledningar att komma tillbaks till dess story i framtida artiklar och krönikor.

Avslutningsvis så kan jag inte göra annat än att lyfta på hatten och gratulera Rockstar till att ha skapat årets utan tvekan bästa spel. Ja, faktum är att det kan vara årtiondets bästa spel. Jag har njutit av Red Dead Redemption 2 från den stund introskärmen laddades första gången. Jag är som sagt långt ifrån färdig med spelet ännu, men jag är övertygad om att jag kommer att spela om det både en och femton gånger innan jag känner mig mätt. Så om någon frågar mig nu vilket som är det bästa spelet jag spelat så tvekar jag inte en sekund. Svaret blir givetvis Red Dead Redemption 2. Precis så bra är det.

• Detaljer, alla dessa detaljer!
  • En djup och gripande historia som engagerar
  • Det finns alltid något att göra