Red Dead Redemption till PlayStation 4 recension

Om någon frågar mig vilket som är tidernas bästa spel brukar jag välja mellan två alternativ. Det ena är Ocarina of Time och det andra är Red Dead Redemption. Det sistnämnda berörde mig djupt när jag spelade det för över 10 år sedan och det händer att jag fortfarande tänker på John Marstons öde och äventyr. Rockstar skapade i Red Dead en av spelvärldens mest älskvärda personligheter, en bedrift få utvecklare lyckas med. Nu får vi åter stifta bekantskap med John och hans häst i en nyutgivning av Red Dead Redemption till Playstation 4.

Minns ni hur spel såg ut två konsolgenerationer tillbaka i tiden? Är du inte retro-fantast är risken stor att du glömt hur lågupplöst och kantigt allt faktiskt var för sisådär 15 år sedan. Mycket har hänt på lite drygt ett decennium och personligen tycker jag att de flesta gamla spel skall minnas med glädje, snarare än att återupplevas långt efter dess storhetsdagar. Därför är det med viss bävan jag laddar ner den nya, upphottade versionen av Red Dead Redemption till Playstation 4. Kommer jag att döda min älskling?

Det är verkligen ett kärt återseende.

Bäst manus genom tiderna?

Red Dead Redemption släpptes alltså redan 2010, då till Xbox 360 och Playstation 3. Spelet krämade ut allt som var möjligt av dåtidens konsoler och det hyllades stort för den fantastiska storyn och den makalösa grafiken. Vi fick lära känna John Marston, en före detta västernskurk som äntligen funnit lugn och ro på sin lilla ranch tillsammans med hustrun Abigail och sonen Jack. Idyllen slås dock i spillror när den federala polisen BOI kidnappar Johns familj och tvingar honom att återgå till sitt gamla liv som laglös prisjägare. Utpressad att ställa sitt gamla gäng inför rättvisa blir vår hjälte tvungen att bege sig ut i den vilda västern för att jaga banditer och rädda sin familj.

Jag älskade som sagt Red Dead Redemption när det släpptes. Vyerna över vidderna var storslagna, storyn var fängslande, persongalleriet omfattande och manuset var välskrivet. Vad fanns det inte att älska i detta underbara spel? Ja, det skulle väl vara alla buggar som plågade spelupplevelsen. Men visst är dessa åtgärdade nu när Rockstar har haft 13 år på sig att justera dem. Eller?

Red Dead Redemption till Playstation 4 är i all väsentlighet exakt samma spel som släpptes till PS3 för ack så länge sedan. Rockstar skryter givetvis med att mycket energi lagts på både nya texturer och krossade buggar. Och visst, spelet ser faktiskt helt ok ut, trots att det har många år på nacken. Dock dröjer det inte länge innan sprickorna i fasaden börjar synas. Redan tidigt inser jag att uppdateringarna knappast gäller cutscenes. Här presenteras vi med en ofrivillig historielektion i hur spel utvecklats genom åren. Grafiken håller en nivå som helt enkelt inte håller i jämförelse med moderna spel. För att inte tala buggarna som med all oönskad tydlighet finns kvar. NPC-karaktärer dyker plötsligt upp från ingenstans och en vagn sladdar in genom en vägg. Jag måste erkänna att jag är något besviken på den nya versionen.

Undead Nightmare är fortfarande rysligt kusligt.

Undead Nightmare är en mardröm – på ett bra sätt

Red Dead Redemption säljs nu via Playstation store för knappt 600 kr, en prislapp som kan tyckas relativt hög med tanke på spelets ålder. Dock är det alldeles briljanta tillägget Undead Nightmare inkluderat i köpet, det zombiespel som skrämt mig mest genom alla tider. Tänk dig att rida runt på prärien och höra hur horder av odöda närmar sig på avstånd. Det finns ingenstans att fly, ingenstans att gömma sig. Ditt enda alternativ är att ta till vapen och be till högre makter att din ammunition räcker för att avvärja attackerna. Stämningen i Undead Nightmare är minst sagt kuslig, precis som det skall vara i ett skräckspel.

För att summera releasen av Red Dead Redemption till Playstation 4 så får vi fortfarande en av spelvärldens bästa sandlådor i en story som ännu håller otroligt hög klass. Tyvärr känns spelet inte längre modernt och den uppdaterade grafiken hade behövt ännu mer kärlek från teamet på Rockstar Games. Har du däremot aldrig lärt känna John Marston så är detta ett utmärkt tillfälle att putsa revolvern och hoppa upp i sadeln. För om någon frågar kommer jag fortfarande svara att Red Dead Redemption är det bästa spelet som någonsin släppts.

• Samma gamla, lysande Red Dead
  • Undead Nightmare är inkluderat
  • Vi får åter lära känna John Marston