Ring Fit Adventure Recension

Ring Fit Adventure kom som en blixt från klar himmel. Efter en knapp månads hajp är det uppenbart att det är den här generationens Wii Fit. Med sin barnsliga framtoning och udda kontroll är det svårt att inte ryckas med i påhittet.

Svetten rinner längs pannan och jag börjar känna mig medtagen. Rings ständigt entusiastiska stämma påminner mig: ”Tio till!”. Jag gör som han säger, attackerna flyger över skärmen och träffar fienden. Men nu är det fiendens tur att attackera och dags för mig att spänna magmusklerna för att försvara mig.

Ring Fit Adventure är lika oväntat att hitta i releasekalendern som det är roligt att spela. Nintendo utannonserade spelet för drygt en månad sedan till en mängd blandade åsikter och reaktioner. Mellan den något bisarra premissen av ett träningsspel med en story och den minst sagt udda kontrollen är det inte underligt att ta sig an Ring Fit Adventure med viss försiktighet. Efter en veckas regelbunden träning med spelet och dess knasiga plastring och benband kan jag dock konstatera att jag inte har haft så här kul med ett fysiskt krävande spel sedan jag upptäckte Dance Dance Revolution.

Det här är det roligaste jag haft med fysiskt krävande spel sedan jag upptäckte Dance Dance Revolution.

Kontrollschemat

Ring Fit Adventure kommer i en något överdimensionerad låda på grund av sina kontroller. Dessa består av en ficka för den vänstra JoyCon du ska ha runt ena benet medan du spelar och den Ring Con, spelets huvudkontroll och försäljningsargument. RingCon är en svart ring i plast som du ska vrida, vända och bända genom spelets gång för att få fart på saker och ting – och den fungerar förvånansvärt bra. Efter en uppdatering av dina JoyCon och en kort introduktionsvideo som visar hur de ska fästas i respektive tillbehör är du snart redo att ta dig an spelet.

Det var en gång

Ring Fit Adventure kommer med fyra olika spellägen, om man kan kalla dem alla för det. Det första och främsta är självfallet spelets berättelse. Du, en joggare ute på din dagliga tur, snubblar över en ring som ber dig släppa honom fri. Det visar sig vara en rippad drake med namnar Dragaux. Ringen var i själva verket en ande vid namn Ring (vad annars?) som höll Dragaux fången. Nu är det upp till er att tillsammans fånga in denne självgode drake igen, och det under svettningar och puls!

Värld 2 i Ring Fit Adventure
Bär Ring Fit Adventure månne på en kroppspositiv berättelse?

Storyn är underbart fånig och alldeles tillräckligt med anledning för att sträcka på benen och röra på dödköttet. De allra flesta banor ber dig att jogga på stället, alternativt knäböja lite lätt i takt om du kör på ljudlöst läge. Detta får din karaktär på skärmen att röra på sig. Banan du rör dig längs är statisk som i en rälsskjutare, men vissa banor innehåller vägsjäl för att piffa upp variationen lite. Under din joggingtur kan du hoppa över hål, skjuta sönder hinder och suga upp mynt och erfarenhetspoäng. Denna action bryts upp av fiender som startar en slagsmålsfas.

In i ringen

Slagsmålen i Ring Fit Adventure påminner om ett klassiskt japanskt rollspel, bara det att dina attacker är träningsövningar. Varje övning har en färg som låter dig veta vilken typ av fiende de är effektiva mot (en mekanik som dock introduceras en liten bit in i spelet). Övningarna tränar olika muskelgrupper, gör olika mycket skada och attackerar olika många fiender. Alltså finns här faktiskt ett oväntat mått av strategi mellan varven. Liknelsen till japanska rollspel fortsätter i att du har en livmätare. Når den botten är spelet slut och du får börja om banan. Det dröjer dock inte länge förrän du kan köpa smoothies för att återställa hälsan och annat nyttigt.

Statusökningarna vid nivåökning i Ring Fit Adventure kallas för gains.
Självfallet får du Gains när du går upp i Level.

Du får erfarenhetspoäng både efter varje avklarad strid och bana och går så småningom upp i nivå. Nivåökningar ger bättre styrka, försvar och nya attacker/träningsövningar att använda mot fienderna. Du kan ha sex aktiva attacker samtidigt, sedan måste du byta ut någon om du får en som du hellre vill använda.

Hur är läget?

De andra spellägena i Ring Fit Adventure är Snabbspel, Minispel och Multitask. I Snabbspel kan du välja valfri övning att göra helt utan krusiduller. Minispelen är precis vad det låter som och består av olika moment från själva story-läget. Alla minispelen är upplåsta från början; här finns inga direkta upplåsbara belöningar utanför äventyret. Det sista läget, Multitask, är till för dig som vill göra annat medan du tränar än att stirra på skärmen. Med läget aktiverat kan du använda RingCon när Switchen är i sömnläge, eller till och med avstängd. Din JoyCon registrerar de rörelser du gör och ger dig bonusar nästa gång du slår igång spelet. Du kan till och med skicka belöningar du får genom Multitask-läget till dina vänner.

Det sade bara ”klick”

Dragaux skryter inte så lite i Ring Fit Adventure.
Mina lår hade nog också sett ut sådär efter 10 000 knäböj. Om jag hade överlevt, det vill säga.

Ring Fit Adventure gör väldigt mycket rätt. Kontrollschemat är enkelt, hela spelet är lätt att förstå och anden Ring är precis sådär töntigt engagerad och peppig som kommentatorn i spel som Dance Dance Revolution. Inställningarna gör att du kan anpassa svårighetsgraden och göra den precis lagom för din egen ambitionsnivå. Ring Fit Adventure klickar med samtiden precis lika härligt som en JoyCon klickar i en RingCon. Behöver du ändå extra övertalning kan du alltid försöka få Ring Fit Adventure med som en del i ditt friskvårdsbidrag. Skatteverkets ordalag kring appar och träning är inte helt lätta att tolka, men det är klart värt att undersöka saken.

Det finns egentligen inte mycket att klaga på med Ring Fit Adventure. Jag frågar mig huruvida RingCon kommer att hålla i tjugo år framåt, men som det är nu så känns den som ett robust tillbehör som kanske till och med överlever långt efter JoyCon-styrspakarna gett upp. Antagligen kommer man att se tillbaks på den som en Switchens Family Fun Fitness eller Wii Fit och säkert kommer nyhetens behag att släppa. Här och nu är det dock så pass roligt att man i viss mån kan svälja den något höga prislappen. Särskilt om den nu är avdragsgill.

Ring Fit Adventure är ett riktigt kul sätt att röra på sig. Med en glättigt kul presentation som för tankarna till japanska rollspel är det här den fräschaste tagningen på fysiskt krävande spel sedan Dance Dance Revolution. Det kanske inte ersätter ett gymkort, men det är bra mycket roligare än ett besök i svettkammaren.
  • Lätt att förstå
  • Barnsligt roligt
  • Engagerande