ROCCAT Leadr Recension

Om du har letat efter en mus som hjälper dig ta ditt spel till nästa nivå så behöver du inte leta så värst mycket längre.

En riktigt bra gamingmus kan vara svår att hitta. Vi alla har ju olika preferenser och med tanke på hur mycket som släpps varje år kan det ibland kännas överväldigande att ens ge sig ut och testa. Några av mina krav jag har på möss jag tittar på är att de ska vara responsiva, ligga bra i handen efter långa sessioner och inte störa för mycket när jag tittar på film.

Dessa krav kan ibland göra att jag väljer bort många alternativ då tillverkarna idag ska envisas med att ha en massa ljus på sina möss och även om det i teorin går att stänga av eller minimera ljushalten så är det fortfarande för mycket. Tills nu.

In kommer Roccat Leadr. Det är en mus där så mycket känns rätt. I och med programmet SWARM som följer med många av ROCCATs produkter så går det att ställa in alla detaljer du vill med musen in i absurdum. Jag, som i många fall har rätt höga krav när det kommer till spel som innefattar en del precision, har efter cirka tre veckor med musen fortfarande gått in och finjusterat de profiler jag använder mest. Jag vet inte om det säger mer om mig än om något annat, dock uppskattar jag användarvänligheten.

Det som också förgyller min tid med ROCCAT Leadr är hur exakt den känns. Det är en bra vikt på musen, den är otroligt följsam i mina rörelser och det känns aldrig som att jag missar på grund av tekniken (som är ack så vanligt att man skyller på) utan det är jag som gör misstagen. Den blir mer en förlängning av mig i spelet, vilket är ungefär vad ett datortillbehör ska vara.

How low can you go?

Det som är alldeles utmärkt med musen är även att det går på någon sekund att gå ifrån sladd till trådlös. För de lite precisionskrävande spelen så missar jag aldrig något när jag måste koppla in sladden från mus till dator. Den aktiveras direkt och man känner skillnaden. När jag har med mig datorn ut på resa så är det inga problem att använda den även i trådlöst läge som en lite casual mus. Det är för mig oerhört viktigt.

Det som däremot stör mig lite, som är ett problem även med andra möss av den här kalibern, är att det finns lite för många knappar överallt. Designen gör så att de förvisso är lättillgängliga för mången gamer men jag som har lite större händer än average faller ofta på att jag råkar komma åt vissa knappar när jag inte behöver i tid och otid. Det skulle vara bra om det gick att plocka bort några utav dem, som det går att göra med andra möss i ROCCATs digra förråd. Utöver det så skulle jag med lätthet rekommendera musen till andra som söker efter att ta sitt spel till nästa nivå.

ROCCAT® Owl-Eye – Optisk sensor med 12000DPI
Trådlös överföring 2.4GHz
Uppdateringsfrekvens1000MHz
Micro USB till USB-kabel1,8 meter
Vikt134 gr

• Hög precision
  • Smidigt att byta mellan sladd och trådlös
  • Många möjligheter för inställningar
  • Lite väl många knappar
9
Stor spel- och filmentusaist som prompt hävdar att pixel- och spritegrafik är det bästa som hänt världen. Utvecklar småspel, fotar och pysslar med musik alldeles för mycket. Anser att spel är konst, tar gärna upp diskussionen med folk som anser otherwise. Utöver det en rätt chill, kaffeberoende (maler egna bönor!) gamer som inte backar på utmaningar. Orerar gärna högt och ljudligt om Hideo Kojimas briljans och Metal Gear-seriens storhet.