Sakuna: Of Rice and Ruin Recension (PS4)

Marvelous har med Sakuna: Of Rice and Ruin levererat ett suveränt litet spel som på ett mästerligt sätt fogar samman superb action och äventyr med risodling och karaktärsutveckling. Underskatta inte Sakuna.

Jag säger det redan nu: Sakuna: Of Rice and Ruin är ett väldigt bra spel. Har du en förkärlek till millennieskiftets tvådimensionella klassiker och tycker om det meditativa stunderna i gårdssimulatorer är Sakuna: Of Rice and Ruin kärleksbarnet mellan dessa. Å ena sidan har du ett sidoscrollande plattformsäventyr med akrobatisk action och utmanande bossar. Å andra sidan har du ett lugnt och metodiskt gårdsliv där din risodling direkt påverkar din karaktärsutveckling. Som ett fint lager torkat sjögräs på makirullen har du dessutom en berättelse om ansvarstagande, hårt arbete och gemenskap stöpt i japansk mytologi.

Från prinsessa till krigare

Berättelsen börjar i gudarnas rike där Sakuna i sällskap med andra högresta väsen njuter av sake och god mat i väntan på den årliga ceremonin, under vilket alla skänker gåvor till gudinnan Kamuhitsuki. En liten grupp svältande och desperata människor smiter av händelse in och äter av riset Sakuna ska skänka. Förargad hotar en berusad Sakuna dem till livet och olyckan är inne. Riset och alla andra gåvor brinner upp.

Som straff för sitt bedrägliga beteende blir Sakuna och människorna skickade till en öde ö befäst av demoner. Motstridigt tar Saknuna upp kampen mot demonerna och beskyddar människorna. Resten är en underhållande resa som blandar intensiva strider och avkopplande gårdsliv.

Gudomlig halsdukspiska-grej

Du får tidigt lära dig att striderna i Sakuna: Of Rice and Ruin inte är din vanliga sidoscrollande beat ’em up. Centralt i sin arsenal är Saknunas heliga skrud. Med den kan hon piska fiender och omgivningen för att slunga sig fram och tillbaka. Skruden ger Sakuna en närmast akrobatisk rörelseförmåga och blir livsnödvändig för att besegra demonerna på ön.

Skruden är inte bara viktig i Sakunas stridsschema, utan även en essentiell del av spelets plattformsmoment. Vissa klippor och raviner går bara att nå med skickligt användande av skruden. Vill man utforska miljöerna helt och hitta gömda skriftrullar med nya stridstekniker, eller värdefulla resurser för att uppgradera Sakunas vapen, behöver du lära dig det rätta knycket.

På tal om vapen är Sakuna beväpnad med odlingsverktyg. Två mindre verktyg för snabba attacker och ett tungt redskap för hårda slag. Dessa väver du samman i en serie attacktekniker för att bland annat slå upp fiender i luften, jonglera med dem, eller drämma dem över kartan. Kombinerat med den heliga skruden och specialattacker du låser upp med tiden blir Sakuna sakta med säkert en gedigen liten krigare.

Stridstekniker är inte det enda du låser upp för att stärka Sakuna. Under äventyrets gång kommer du hitta och bygga ny utrustning som formar Sakunas spelstil och egenskaper. Utöver att vapnen går att uppgradera har många av dem också dolda bonusar du kan låsa upp genom att nyttja vapnet mot specifika fiender. Valmöjligheterna är tillräckligt djupa för att vara värda att investera i och ökar din stridsförmåga markant i de senare skedena.

Kraften i ris

När du inte är ute på äventyr sköter du om gården och risodlingen. Riset du odlar kommer som sagt direkt påverka Sakunas utveckling och avgöra vilka attribut hon ökar och hur mycket. Sakuna är nämligen dottern till en krigsgud och skördegudinna, så hennes gudomliga kraft är kopplat till odlingen. Därför är det viktigt att ta sig tid med riset mellan varje äventyr. Mekaniken för odlingen är mer avancerad än vad det först ger sken av, fast lyckligtvis inte så invecklat att det får dig att vilja sälja gården.

Det finns flera steg till detta och både väder och säsong påverkar odlingen. Lyckligtvis finns flera system som ger dig en överblick på grödorna och vad du kan göra för att påverka risets egenskaper. Du kommer att så frön i en lada, plantera sticklingarna när de är mogna och sedan sköta om dem med rätt mängd vatten samtidigt som du rensar ogräs och ohyra från att skada riset. Du kan även föda upp ankor som plaskar runt i odlingen!

Riset du sedan skördar kan tillagas med andra råvaror du hittar. Måltiderna delar du sedan med människorna. Olika rätter ger olika effekter under äventyren och behöver i sin tur specifika ingredienser och blir en viktig del i spelets senare skeden. Men att bara få se karaktärerna äta och samtala vid måltiderna är belöning nog i sig – särskilt när maten är bränd och alla sitter och klagar och hostar!

Genomgående bra med ytterst få ojämnheter

Nu när du har en övergripande förståelse för Sakuna: Of Rice and Ruin är det dags att försöka förklara vad det är som gör det så himla bra. Och här finns det mycket! Sammantaget anser jag att det är för att spelet är genomtänkt. Efter några timmar med spelet insåg jag att det finns en bakomliggande tanke i alla aspekter av spelets mekaniker. Risodlingen hänger ihop med karaktärsutvecklingen som hänger ihop med stridspotentialen. Samtidigt har du väder, säsonger och dygnscykler som påverkar odlingen och stridsförutsättningarna. Detta och mer gör att spelet blir sammanhängande och engagerande i alla moment.

Sedan är det till stor fördel att spelet är stabilt, välproducerat och har en audiovisuell stil som både är otroligt vacker och lättsam. Sakuna: Of Rice and Ruin har dessutom en pålitlig kontroll som är relativt lätt att lära sig och har ett djup som belönar skickligt spel. Och skicklig behöver du bli till en viss grad, då bossarna kräver att du är på alerten och använder alla Sakunas tekniker till din fördel.

Naturligtvis har Sakuna: Of Rice and Ruin ett par ojämnheter, men dessa är uteslutande för spelets tempo. Innan du kommer igång med alla moment i spelet behöver du återbesöka samma dungeon flera gånger för att samla de nödvändiga resurserna för att låsa upp fler grottor att utforska. På samma sätt kan odlingen framstå som väldigt långsam i förhållande till actionmomenten ute på ön. Men när allt väl börjar rulla fyller spelet ut ojämnheterna naturligt och det får ett behagligt tempo.

En annan smärre brist är spelets handledning av alla system och mekaniker. För de övergripande funktionerna som generell strid och risodling får du en bra uppfattning av vad du behöver göra. Men när du upptäcker alla intrikata lager under spelets yta kan förvirring uppstå. Specifikt kan det bli galet med odlingen innan du får tillgång till hjälpmedel som rutnät och procentmätningar som hjälper dig avväga nästa steg i odlingen. Med tiden lär du dig förstå mekaniken bättre och får fler framgångsrika skördar. Innan det kan du dock uppleva det som att spelet gillrar en fälla för dig.

Sakuna: Of Rice and Ruin, Marvelous 2020.

Ett av årets bästa överraskningar

Om du är less på all next gen-hype eller har ångest över förbokningar av konsolerna är Sakuna: Of Rice and Ruin ett suveränt current gen-spel som sköljer bort all oro i väntan på bättre dagar. Mekaniken är smart sammanflätad och löper genom alla spelets aspekter och håller dig engagerad och road under det cirka 40 timmar långa äventyret. Tillsammans med den mysiga grafiken, soundtracket (som imponerar med traditionella japanska toner och skojfriska melodier) och det schyssta röstskådespelet får Sakuna en kvalitativ helhet få trippel-A-spel uppnår.

Du kommer särskilt uppskatta Sakuna: Of Rice and Ruin om du är en fan av Muramasa: The Demon Blade, Odin Sphere, Persona 5 och Harvest Moon. Den unika blandningen mellan tvådimensionell plattformsaction och tredimensionell risodling med väder och säsongscykler får spelet att kännas både old school och modernt. Storyn kanske inte är den mest häpnadsväckande men karaktärsdynamiken och Sakunas förvandling från bortskämd brat till en omtänksam och rättskaffens prinsessa är både underhållande och värmer det gamla gamerhjärtat.

Jag kan starkt rekommendera Sakuna: Of Rice and Ruin för er som inte är upptagna med hoppet till nästa generation. Spelet släpps till Playstation 4 och Nintendo Switch den 20 november och på Steam den 10 november. Sakuna: Of Rice and Ruin kostar mindre än andra fullprisspel med det rekommenderade priset €39,99.

Sakuna: Of Rice and Ruin är ett spel vi kommer blicka tillbaka till när vi tänker på de bästa spelen till denna generation – sanna mina ord!

Hade det inte varit för att Sakuna: Of Rice and Ruin förmedlar information lite klumpigt och inte lyckas introducera risodling helt smidigt skulle spelet varit en solklar nia. Men trots dessa brister är Sakuna ett otroligt bra spel som tack vare genomgående system engagerar och underhåller under hela det cirka 40 timmar långa äventyret. Jag kan starkt rekommendera detta spel till fans av Vanillawares gamla klassiker eller för spelaren som gillar både action och simulation!
  • Utmanande strider.
  • Årstiderna förändrar banorna.
  • Tempoväxlingarna.