Shin Megami Tensei V Recension

Succéspelen Persona 4 och 5 har överskuggat systerserien Shin Megami Tensei i flera generationer. Nu återvänder Atlus kultserie och ankomsten är både efterlängtad och lite överskattad. Shin Megami Tensei V är ett robust och välarbetat japanskt rollspel vars ambitiösa omfång pressar musten ur Nintendo Switch. Det är ett måste för fans, men kan vara irriterande för oinvigda.

Shin Megami Tensei V utannonserades 2017 i samband med Nintendo Switch. Det och The Legend of Zelda: Breath of the Wild sålde mig och många andra på Nintendos nya konsol. Utannonseringen var en kort teaser som svepte genom fallfärdiga kontorsbyggnader. I fönstren skymtades en förstörd värld. Till ödesmättade trumslag visade det sig att spelet var utvecklat med Unreal Engine – ett första för spelutvecklaren Atlus. Därefter presenterade de seriens mest ikoniska demoner i vackra 3D-modeller. Det var episkt!

Men medan Breath of the Wild kom samtidigt som konsolens release skulle det dröja ända fram till slutet av 2021 för Shin Megami Tensei V att nå fansen. Under flera års tid arbetade Atlus i relativ tystnad på titeln medan deras Persona 5 rönte enorma framgångar. Det var först för ett halvår sedan som marknadsföringen började på riktigt.

Så har väntan varit värt det?

För min egen del så har fascinationen för spelet hunnit svalna under åren och andra storspel har tagit fäste i mina tankar. Uppföljaren till Breath of the Wild, Pokémon Legends: Arceus, ja till och med spel på otroligt fräscha Playstation 5 lockar mer. Att spela Shin Megami Tensei V nu är lite av ett antiklimax. Inte för att spelet i sig är dåligt – tvärt om! Det är ett otroligt robust japanskt rollspel som tar serien i en modernare riktning. Fast i ett spelklimat där 60 bildrutor i sekunden, 4k upplösning och häftiga RTX-effekter är den nya standarden är det svårt att njuta av ett riktigt tungt, last gen-rollspel.

Ockult undergång

Shin Megami Tensei V följer seriens tema kring världens undergång och kamper som tar plats på makronivå. Himlen och Helvetet har brakat samman och människornas värld har fördärvats i striden. En utvald pojkvasker sammanfogar med ett demoniskt väsen och blir förvandlad till en vågmästare i kampen mellan det goda och onda. Spelarens handlingar under äventyrets gång kommer påverka karaktärers inställning gentemot dig, men de fyra potentiella sluten är alltid valbara.

Berättelsen avhandlar flera filosofiska frågor, bland annat det om kunskap och salighet, utövandet av och rätten till makt. Precis som tidigare inlägg i spelserien – och som de många olika demonerna är bevis för – är Shin Megami Tensei V starkt influerat av religion och folktro. Kristendom, shintoism och buddism har starka ådror i spelet. Det som däremot gör världen i Shin Megami Tensei V så intressant är att den tar dessa mytologiska varelser och historier och gör dem till sina egna. Bibliska sagor placeras i nya sammanhang och olika mytologier är sammanfogade för att skapa ett fantasifullt och mörkt universum.

Ska jag vara helt ärlig är dock berättelsen i Shin Megami Tensei V inte lika stark som i till exempel Persona 5. Och det är okej! Shin Megami Tensei har aldrig handlat om berättelserna eller karaktärerna. Istället har fokus alltid varit på strid och demonsamlande. Där Persona har handlat om karaktärsutveckling, spännande intriger och psykologiska analyser, är Shin Megami Tensei dess spelmekaniskt tyngre motpart. Precis som Pokémon är kärnan i Shin Megami Tensei att samla och utveckla demoner som du tar ut i strid. Med det sagt finns det tillräckligt med story här som driver dig framåt, den är bara inte lika vass som i andra rollspel.

Vill man vara fin får man lida pin

Låt oss få det överstökat. Mitt största problem med Shin Megami Tensei V är att det pressar Nintendos hårdvara till max. Fläkten på Switch spinner på full effekt när jag bootar upp Atlus senaste demonbesvärjelse och maskinen mäktar knappt med 30 bildrutor i sekunden. Mellansekvenser och storslagna vyer får Switchen att tappa värdefull prestanda. Visst är grafiken snygg för konsolen, särskilt karaktärsmodeller och specialeffekter, men när man efter ett år vant sig vid nästa generations standard är det svårt att spela nya, påkostade spel på den åldrande Switchen.

Jag är verkligen inte den som förespråkar grafik över story eller spelmekanik, men prestanda är något som verkligen tär på en. Det är bara inte roligt med längre laddningstider, bildfrekvenser under 30 jämnt eller texturer som poppar. De nya generationernas konsoler och spelen till dem sätter en ny standard på prestanda som verkligen blir tydlig när man går tillbaka till Playstation 4, eller som i det här fallet, Nintendo Switch. Och Shin Megami Tensei V förtjänar att prestera bättre.

Gotta recruit ’em all

Något jag saknar i Pokémon är ett meningsfullt syfte med alla ”värdelösa” små monster man samlar för att fylla ut dexet. Let’s Go Pikachu/Eevee hade den lilla moroten att du fick godisar för varje pokémon du fångade, men monstren fyllde mest bara ut lådorna i banken. Shin Megami Tensei V har däremot funktionen att smälta samman olika demoner för att skapa nya. Detta system, kallat Fusion, är enligt mig kärnan i spelet och är nödvändigt att bemästra för att skapa de starkaste demonerna.

Likt tidigare spel i serien rekryterar du demoner genom dialoger som antingen du eller demonerna initierar. Sedan gäller det att svara rätt i samtalet eller förhandla dig till en ny rekryt. Systemet är aningen bångstyrigt men betydligt bättre än tidigare spels slumpmässiga resultat. Dessutom är många av dialogerna ganska roliga, även om de är få till antalet. Längre fram i spelet kommer du kunna köpa loss rekryter av samma art som du redan rekryterat, vilket gör det lättare att smälta samma demoner.

Vad som gör demonsamlandet så engagerande i Shin Megami Tensei V är att du har fullständig kontroll över vilka egenskaper dina demoner lär sig. Dels genom att träna och levla upp dem, och även genom att lära dem krafter från demonessenser du hittar under äventyret. Sedan har du möjligheten att välja vilka egenskaper de skall ärva när du smälter samman demoner. Alla dessa funktioner gör att du kan spendera timmar på att avla fram en perfekt demon! Detta står i stark kontrast till Pokémon där slumpen avgör kvaliteten på monstret du får. Den oförlåtande svårighetsgraden uppmuntrar dig till att experimentera med systemen, prova demoner och hitta sammansättningar som är starka.

Övergången till 3D har lett till fantastiskt härliga demoner, fulla med personlighet. En del är till och med mardrömsmaterial. Animationer och effekter när de strider är också snyggt anpassade till den nya tekniken, vilket gör strider mer spektakulära än i något tidigare Shin Megami Tensei-spel. Bäst av allt är att de ibland inleder unika dialoger med varandra. Naturligtvis kan du läsa om demonernas ursprung och inspiration, vilket alltid är kul för oss som är intresserade i mytologi och folksagor.

Enkel men brutal stridsmekanik

Har du spelat något av de föregående spelen i serien eller Persona tidigare kommer du känna dig som hemma i Shin Megami Tensei V:s strider. Alla fiender har styrkor att värja sig mot och svagheter att exploatera. Angriper du fienders svagheter blir du belönad med en extra handling. Om du istället fumlar eller råkar attackera motståndarens styrka blir du straffad och förlorar handlingar. Samma regler gäller för motståndarna. Därför är det av yttersta vikt att anpassa dina demoner för att skydda dig från fientliga övertag.

Det här blir extra tydligt i möten med bossar som många gånger har varierade attacker och underhuggare med kompletterande styrkor. Bossarna fungerar lite som kunskapsprov där du måste visa upp din förståelse för demonfusion och stridsmekanik. Det är ytterst olämpligt – och svårt som fasiken – att forcera en seger med level-övertag.

De inledande timmarna bjuder på en ganska behaglig utmaning för att sedan successivt eskalera. Spelare som uppskattar gamla skolans hårda tag kommer anta utmaningen och finna nöje i att utveckla och anpassa sina demoner. Medan det finns en kostnadsfri Easy mode-nedladdning behöver alla som spelar vara beredda att viga en del av sin fritid på att strida extra vid sidan av för att samla resurser, erfarenhetspoäng och rekrytera extra demoner för fusioner.

För de som älskar de lite hårdare japanska rollspelen

Shin Megami Tensei V är ett superbt japanskt rollspel som tar en anrik och lite udda serie till dagens gamers. Det erbjuder engagerande spelmekanik, utmanande strider och vacker design som underhåller i över 60 timmar. Fans till spelserien bör inte missa femman. Och monstersamlarfantaster som vuxit upp och letar efter mer hårdkokta alternativ har mycket spännande att samla i Shin Megami Tensei V.

Detta betyder dessvärre i sin tur att oinvigda spelare kommer ha svårt att uppskatta spelets egenheter. Även om Shin Megami Tensei V är ett modernt spel värdesätter det traditionella system som kan nöta på nybörjares tålamod. Det finns som sagt en lättare svårighetsgrad att ladda ner gratis, men se till att verkligen vara säker på ditt inköp innan. Min rekommendation är i stället att prova något av de äldre (och billigare) Persona-spelen först.

Medan spelet är robust och underhållande att spela är prestandan sviktande och många gånger påtaglig – särskilt om du är van att lira på någon av de nya konsolerna. Med handen på hjärtat kan jag däremot säga att trots gupp i bildfrekvensen är Shin Megami Tensei V ett fantastiskt rollspel med många spännande stunder som gör upplevelsen värt pinan.

Du kan läsa mer om Shin Megami Tensei V på spelets officiella hemsida, samt på Nintendos hemsida.

Shin Megami Tensei V är en suverän återkomst för det japanska kultrollspelet. Berättelsen är mörk och filosofisk utan att sno uppmärksamhet från det serien är berömd för: demonsamlande och svåra strider! Medan mycket är bekant för veteraner har Atlus kastat om lagom mycket av strukturen för att spelet skall kännas fräscht. Den nya grafiska stilen, helt i 3D, är väldigt snygg, särskilt i karaktärsdesignen, men pressar Nintendos hårdvara till max och kostar värdefull prestanda. Mekaniskt är SMT5 lätt beroendeframkallande och att samla demoner är lika engagerande som att samla pokémon. Tyvärr är Shin Megami Tensei V inte något för alla. Oinvigda kan få det svårt att komma över den brutal svårigheten, konstanta grindingen och spelets mörkare toner. Vi andra välkomnar Personas demondyrkande äldre syskon.
  • Samlandet av demoner
  • Utmanande strider
  • Vackra karaktärs- och demondesigner