Steelrising Recension

Steelrising tar souls-genren i en ny och spännande riktning och gör den på samma gång lättillgänglig. Denna dubbel-A-produktion från Spiders imponerar och underhåller trots att den inte är lika vass som inspirationskällan.

Steelrising är ett actionrollspel med stamina-mätare, svåra fiender och ett ekonomisystem som straffar misslyckanden och belönar ihärdighet. Om detta låter bekant så är du inte den enda. Souls-likes är en lika populär genre som gårdssimulatorer och rogue-lites. Steelrising är nästa tillskott att ta plats bland Mortal Shell, Themysia och Code Vein. Den här gången är det från den mindre, franska studion Spiders, som tidigare släppt bland annat GreedFall, Technomancer och Bound by Flame. Steelrising är deras första ordentliga souls-like, och för en liten men ambitiös utvecklare med begränsade resurser är det ett suveränt första försök.

Dessutom slår de ett slag för den eviga easy mode-frågan när det kommer till utmanande actionrollspel!

Steelrising finns i dagsläget till Playstation 5, Xbox Series X|S och på PC via Steam, GOG och Epic. Det går för cirka 639 SEK beroende på plattform, deluxutgåvan som innehåller en ännu inte släppt DLC kostar en hundralapp mer. Det finns även två mini-DLC som går för 30–40 SEK och innehåller ett vapen samt en rustning tillägnad Marie Antoinette. Utöver detta har Steelrising inga betalmodeller, lootlådor eller annat som pressar spelaren att betala mer. Steelrising är ett rent single player-spel och kan spelas offline.

Den här recensionen är av PS5-utgåvan och möjlig tack vare en kod.

Vive la révolution

Året är 1789, ett avgörande år för den franska revolutionen. Men istället för att folket stormar Bastiljen, har invånarna i Paris kuvats med obarmhärtigt våld av Kung Ludvig XVI. En uppfinnare, som på ett mystiskt sätt lyckats ge liv åt maskiner, lät bygga en armé av mördarmaskiner åt konungen. Dessa automata, som de kallas, satte ett blodigt slut på folkets resning. Inte ens landets soldater blev skonade.

Steelrising utspelar sig i en alternativ historisk version av franska revolutionen. Ett teknologiskt genombrott ger upphov till en uppsjö av självgående mekaniska underverk. Men istället för att tjäna folket och ta landet mot en stabil framtid, vänder kungen maskinerna mot dem för att krossa deras missnöje och säkra makten.

Du axlar rollen som Aegis, en självmedveten mekanisk livvakt som tjänstgör åt drottning Marie Antoinette. Utanför slottets trygga väggar härjar aggressiva automata på gator och i trädgårdar och du är den enda som kan sätta stop för kungens galenskap. Från Château de Saint-Clouds slottsträdgårdar till Paris krigshärjade stadskärna strider du med stål och alkemiska preparat. Genom leriga industrier och överklassens guldpläterade boningar enar du motståndsrörelsen för att rädda Frankrike.

Steelrising, Aegis tittar ut över ett brinnande Paris.
Steelrising, Spiders 2022.

Lättillgänglighet till folket

Spiders tar det något kontroversiella beslutet att låta Steelrising ha ett funktion för att reglera svårighetsgraden. Assist mode som det heter låter dig manuellt justera hur mycket skada fienderna gör, hur snabbt du återhämtar stamina, ifall du behåller din anima (Steelrisings motsvarighet till souls) när du dör och om Aegis kylning är mer förlåtande. Istället för att rakt av ha ett easy mode, har Spiders istället gjort det geniala draget att låta den enskilda spelare avgöra vad hen behöver hjälp med för att göra spelupplevelsen genomförbar.

Även om jag personligen anser att spel i souls-genren inte behöver enklare svårighetsgrader, tycker jag definitivt spelutvecklare ska implementera system och funktioner som kan underlätta för spelaren. Elden Ring till exempel har multipla tillvägagångssätt för spelare att bemöta utmaningarna de ställs inför. Jag hade önskat att Steelrising haft samma djupa system som förstärker spelare, men att finjustera variabler som gör upplevelsen precis så svår du känner för, är väl det näst bästa alternativet. Bravo Spiders!

Det skall däremot poängteras att Steelrising är ett av de enklare souls-like spelen jag haft nöjet att spela. Dels för att telegrafering av fiendeattacker är lättare att avläsa och förutspå, men även för att luckor för motanfall är mer generösa. Spelet har dessutom ett fåtal föremål som är enkla att hamstra och som gör tuffa motståndare löjligt enkla att besegra. Efter en tillsyn har de däremot blivit justerade, så i dag behöver man anstränga sig en aning mer.

Strömlinjeformad strid och karaktärsutveckling

Vad vore ett actionrollspel utan ett robust stridssystem och karaktärsutveckling? Till skillnad från de intrikata system och mekaniker många gånger förknippade med spel i denna genre är Steelrising överraskande avskalat. Du har sex egenskaper att beakta när du levelar upp din docka. Tre förankrade i  de arkaiska stridsstilarna och tre som berör dina förutsättningar att överleva. Detta gör leveling mindre av en studie i matematiska relationer och mer rättfram. Vill du vara effektiv med detta vapen eller denna? Hur mycket hälsa vill du ha? Utöver det har du moduler som går att installera i Aegis som ökar olika passiva egenskaper procentuellt. Inget direkt främmande eller nyskapande.

Det är inte bara mekaniken som är mer lättillgänglig i Steelrising. Även storyn och berättelsen är enklare att ta till sig. Borta är kryptiska beskrivningar, mystiska sagor och annan rappakalja. Du har ett tydligt mål, karaktärer är rakt på sak och miljöerna målar upp en värld som inte går att missuppfatta.

Precis som i souls-spelen samlar du en universal valuta från besegrade fiender som du förlorar när du dör. Valutan, anima i det här fallet, köper du både attributökningar och föremål för. Uppgraderingar av vapen får du till genom att samla malmer av olika slag och kläder ger små justeringar till din överlevnadsförmåga. Det finns ett begränsat antal vapenklasser men dessa kommer i ett par olika variationer som mixar och matchar specialattacker och effekter för att tillsammans bli ett lagom smörgåsbord av dödliga attiraljer.

Strider gör du väldigt likt andra souls-spel: läser av motståndaren, är strategisk med dina anfall och ekonomisk med din uthållighet. Vad Steelrising gör lite annorlunda är att Aegis kan återhämta stamina fort genom att kyla ner sitt maskineri (hon blir upphettad desto mer hon slåss och rör sig). Spelare som bemästrar Aegis kylsystem kan anamma en mer aggressiv spelstil – men det gäller att pauser ibland, för mycket kylning fryser istället ner Aegis och gör henne sårbar för motanfall.

Steelrising, strid mot två automatoner i en slottsträdgård.
Steelrising, Spiders 2022.

Priset av lättillgänglighet

Vad förlorar man då på att göra Steelrising mer strömlinjeformat och lättillgängligt? Förutom att det kanske inte tilltalar de gamers som älskar fruktansvärt oförlåtande utmaningar minskar det även på dess omspelningsvärde. Medan bred buildcrafting är något som berikar souls-spelen blir den enklare karaktärsutvecklingen till en brist i Steelrising. Ett New Game+ läge tillkom spelet i den senaste uppdateringen, men utan möjligheten att vidareutveckla Aegis på ett meningsfullt sätt i takt med att utmaningarna eskalerar är det inte mycket att hänga i julgranen.

New Game+ hade varit en suverän funktion om det var möjligt att flytta om attributen på Aegis för att testa nya spelstilar. Tyvärr är en respec-funktion inget som Steelrising för tillfället erbjuder. Detta betyder att varje gång du vill testa en ny build så behöver du i praktiken börja om spelet från början. Det kanske inte låter så farligt eftersom du ändå börjar om spelet i New Game+, fast eftersom du behåller alla Aegis egenskaper och vapen, samt att det nya spelläget har särskilt svåra fiender, är det väldigt trist att inte kunna byta spelstil under andra varvningen.

Respec är något som troligtvis tillkommer i framtida patcher, men inget är bekräftat i dagsläget.

Värt att plocka upp, senare

Steelrising är detta till trots ett mycket underhållande spel. Miljöerna, med sin historiska förankring, är en fröjd för ögonen. De mekaniska rörelserna på både Aegis och maskinerna hon möter har obehagligt mekaniska rörelser med härligt detaljerade motoriska ljud. Berättelsen är överraskande bra för att vara en souls-like och röstskådespelarna imponerar – även om jag hellre hade hört dem på franska. Av den anledningen sticker det lite i ögonen när ansiktsanimationerna är urusla, fiender fastnar i terrängen eller prestandan hugger till utan till synes anledning. Då påminns jag av att Steelrising är ett dubbel-A-spel utan förutsättningarna för varken facial motion capture eller toppklassig optimering.

Med tanke på detta är det min rekommendation att avvakta tills det att spelet sjunkit i pris. Traditionellt brukar spel i den här klassen hamna i rea-backen under till exempel Black Friday eller mellandagsrean – varpå jag tycker du kan slå till. Ifall du är nyfiken på spelets framtid så har Steelrising en DLC i pipeline som kommer pressa ytterligare några miltal i titeln. Fast mer än så vet vi inte.

Är du en historienörd med förkärlek till både franska revolutionen, steam punk och souls-spel är Steelrising ett spel du bör införskaffa dig. Aspirerande souls-gamers kan se spelet som en språngbräda till mer avancerade spel i genren. Men utöver det gör det inget att invänta spelets prissänkning.

Steelrising, Aegis går genom en utställning av automatons.
Steelrising, Spiders 2022.
Steelrising fyller ett glapp i souls-genren. Medan gelikar i både 2D och 3D gärna flexar sina git gud-muskler och är mer eller mindre obarmhärtiga gör Steelrising det otänkbara – inkluderar en svårighetsskala. Spelare kan anpassa flera variabler för att göra Steelrising mer tillgängligt för dem. Av denna anledning är Steelrising ett av de få spelen i genren som går att rekommendera till nybörjare. Även om jag personligen gärna vurmar för att utforska Souls-spelens inneboende mekaniker som förstärker spelare, applåderar jag utvecklaren Spiders för att ta det första steget. Den franska utvecklaren gör ett fenomenalt jobb med att måla upp en stämningsfull alternativ historia, där franska revolutionen krossats av Kung Ludvigs mördarmaskiner. Världen är dyster, blodig och vacker med en story som är enkel att följa med i. Och även om mekaniken inte är polerad till den nivå av perfektion vi kommit att förvänta oss av exempelvis From Softwares är Steelrising utan tvekan ett suveränt actionäventyr. Värt att poängtera är Steelrisings kvalitetsnivå – Spiders är en mindre studio med begränsad budget. Av den anledningen rör sig Steelrising i det härliga gränslandet mellan små indiespel och påkostade trippel-A-produktioner. Detta gör att några av spelets aspekter är styltigare än andra, fast det ser ut att vara av en högre nivå. Kvaliteten är således inom rimliga gränser för Spiders förutsättningar och inget som enligt min åsikt förtjänar alltför stor kritik.
  • Stämningsfull alternativ fransk revolution
  • Detaljerat justerbar svårighetsgrad
  • Lättillgänglighet som inte utesluter nybörjare