Om du mot förmodan är helt ny till Mario, är den här recensionen inte riktigt för dig. Skribenten är född och uppvuxen med en strikt Nintendo-märkt uppfostran i spelvärlden, från första Super Mario Bros. till i dag. Har du en Switch finns där dock mellan få och inga rimliga anledningar att hoppa över Super Mario Bros. Wonder – sanna mina ord.
Jag är inte ens lite kluven. Få spel har fått mig att öppet sitta och le åt hur fantastiskt roligt det är att spela. Mängden glädje Super Mario Bros. Wonder bjuder på är hejdlös, så till den grad att det här kan ha blivit mitt nya favoritspel ur 2D-Mario-facket.
Underverk
Blomrikets prins Florian har bjudit in Svampriket på besök: Mario, Luigi, Peach, Daisy, Toad, Toadette, Nabbit och Yoshi med vänner. Men medan hovet är upptaget med att välkomna Svamprikets ärade gäster, passar Bowser på att sno en underblomma och fusionera med Florians slott. Det är nu upp till sällskapet att med prinsen som guide söka upp alla underblomsfröer och öppna vägen till … slottet som är Bowser.
Skådeplatsen innebär alltså att det är lite större emfas på blommor i Super Mario Bros. Wonder, men här finns även nya uppgraderingar i svampformat. Den största skillnaden är att i princip varje bana har en egen underblomma, som när du rör vid den helt vänder upp-och-ner på spelvärlden. Rör börjar ringla som maskar, fossil blir till liv och börjar flyga och du själv kan bli förvandlad till bland annat spikboll eller slime. Effekten är tillfällig och håller i sig fram tills tiden tar slut eller du lyckas plocka underfröet som brukar avsluta bansektionen.
Underblommornas effekt påminner om drömlika feberhallucinationer, likt de du ser innan du vaknar eller precis håller på att somna. Den närmsta parallellen är på banan Touch Fuzzy, Get Dizzy (1–7) från Super Mario World 2: Yoshi’s Island. Den är dock blott ett smakprov gentemot det här spektaklet. Kreativiteten bakom varje underblomsdröm är helt fantastisk och ingen är den andra lik.
Förutom underblommor är upplägget väldigt mycket ett Mario-spel enligt klassiska mått, om än något enklare än många andra titlar i serien. Det sagt finns här ett par extra överraskningar.
En brosch på bröstet
Super Mario Bros. Wonder är en naturlig arvtagare till Super Mario Bros. 3 och Super Mario World. Kanske mer så än vad New Super Mario Bros. med efterföljare är. Grafiken tar lite mer generöst av Super Nintendo-spelen, ned till detaljen att Marios mössa fladdrar i vinddraget från ett fall. Även kartan är som tyngst inspirerad av exemplen ovan, med dolda stigar som stegvis krattas upp efter varje avklarad bana – somliga hemligare och mer svårfunna än andra.
Förutom ett gäng nya power-ups (och en klassisk), kan du i Super Mario Bros. Wonder utrusta dig med broscher. Var brosch har en unik förmåga som antingen är aktiv (spinhopp, extra springfart, med flera) eller passiv (dra till dig mynt, överlev ett fall). Ett par av dessa är helt unika förmågor vi aldrig sett i något tidigare Mario-spel. En personlig favorit var klängväxten, som tillåter spelaren att slänga ut en ranka mot en vägg och sedan dra sig till den (något annars känns igen från Zelda-spelen). En annan brosch modifierar ditt vägghopp på ett sätt som var förvånansvärt svårt att vänja sig vid.
Ren kvalitet
Super Mario Bros. Wonder är som sagt rätt enkelt för ärrade veteraner om man jämför med många andra spel i serien. Med fyra sessioner på strax över 15 timmar totalt kan jag konstatera att det bjuder på betydligt mindre motstånd än exempelvis Super Mario 3D World eller New Super Mario Bros. U. Men vad gör det, när de timmarna är ren och skär kvalitet. Super Mario Bros. Wonder fick mig att brista ut i rent glädjeskratt vid flera tillfällen.
Den enda tillstymmelse till negativ kritik att ge vore kanske att vissa broscher kunde ha tillkommit spelaren tidigare. Annars känns varenda power-up känns genomtänkt och nödvändig, och varenda område har något att se fram emot. Jag vet också att många kompletionister inte lär vara fans av att varje bana måste avslutas med flaggan i topp – bokstavligen – för att uppnå de åtråvärda hundra procenten. Att falla på målsnöret genom att bara komma halvvägs upp i flaggstången kan svida, men ingen bana är så svår att göra om från start. Faktiskt inte ens de med osynlighetsbroschen, även om jag avskydde dem.
Fyrfaldig glädje
Ensam lockar Super Mario Bros. Wonder till flin, men i grupp är det om inte omöjligt ännu bättre. Förutom det klassiska kaos som multiplayer innebär i ett Mario-spel så finns här ett par intressanta online-funktioner.
En av spelets valutor, de lila blommynten, används främst till att köpa extraliv, fröer, broscher – och skyltdockor. De sistnämnda används när du spelar online som ett slags återupplivningspunkter. Det är dock bara andra spelares som återupplivar dig. Med andra ord får online-spelandet en extra dimension samarbete. Du kan också återuppliva någon genom att röra vid dem. För detta får du hjärtpoäng. Dessvärre slutförde jag min egen första genomspelning utan ett enda hjärta, eftersom jag för närvarande inte betalar för Nintendo Switch Online. Super Mario Bros. Wonder kanske inte är gör tjänsten till ett absolut måste, men det här är bra online-funktioner som ger lite extra spelglädje på typiskt Nintendo-maner.
Flörtigt
Att ljudet är klockrent i Super Mario Bros. Wonder lär inte förvåna någon. Musiken är inte idel bangers precis, men här finns massor av det vi associerar med Koji Kondo. Denna gång verkar det som att han lämnat förarsätet till tonsättarna Shiho Fujii, Sayako Doi samt Chisaki Shimazu, och återkommer endast i ett par oerhört välplacerade hyllningsspår. Soundtracken till Super Mario Bros. Wonder är i all väsentlighet sitt eget, och det är implementerat med oerhörd omsorg. En och annan bana kommer få dig att lägga märke till den, särskilt om du använder en viss rytmrelaterad brosch.
Och vad vore en ljuddiskussion utan blommorna! Åh, dessa fantastiska små glädjespridare. Du har säkert sett dem i presentationer eller trailers redan. De små trattformade blommorna som kommenterar med allt från ledtrådar till hejaramsor och en dos existentiell filosofi. De är verkligen pricken över i och höjer en redan oförglömlig resa genom Blomriket till en absolut ynnest.
Ryktena säger att Switchens efteträdare bör synas vid horisonten snart. Om Super Mario Bros. Wonder vore Switchens svanesång skulle jag absolut inte misströsta. Det här är att avsluta med flaggan i topp – en riktig mic drop.
Super Mario Bros. Wonder släpptes exklusivt på Nintendo Switch (fysiskt och digitalt) den 20 oktober 2023 för cirkapriset 699 kronor. Denna recension är hundra procent skribentens eget blod, svett, tårar och slantar. Och det kan vara årets mest väl spenderade.