Super Mario Maker 2 Recension

Super Mario Maker 2 är en lika klockren som förväntad idé. Nu kan du skapa dina egna Mario-banor på Nintendo Switch och spela dem tillsammans med andra. Med ett nästan fullt berättelseläge finns här inte mycket att klaga på.

Mario har åter tagit på sig snickarbyxorna och byggarhjälmen och därmed snidat om till yrket han knappt har haft sedan 1981. Precis som föregångaren på Wii U så går Switchens Super Mario Maker 2 ut på att snickra sina egna banor att skicka in dig själv eller dina vänner i. Det är precis lika tillfredsställande som det låter och det är inte allt Super Mario Maker 2 har att erbjuda.

Super Mario Maker 2 börjar med att Toad erkänner sin kattiga personlighet.
Vovven ber faktiskt om ursäkt om du pratar med hen.

I början fanns …

Det nyaste i Super Mario Maker 2 är ett mer fullfjädrat berättelseläge. Toadettes lojala besättning byggartoads har just lagt de sista stenarna på ett sprillans nytt slott till Peach när de blir hänförda av en söt liten hund. Den fyrbenta kamraten leker runt och råkar landa rakt på en raketruta som annullerar allt Mario, Toadette och (framför allt) toad röd, toad blå och toad grön kämpat så hårt med att bygga upp. Det är bara att börja om från början.

Super Mario Maker 2 kanske eller kanske inte insinuerar att Toad nyttjar mindre lagliga marknader.
Sysslartoad ställer inga frågor; han levererar.

Prata med managern Toad och du presenteras med en lista jobb. Dessa jobb motsvarar olika banor skapade med spelets egna verktyg och är graderade på en skala 1–5 hur svåra de är. För varje jobb utgår en belöning utöver de mynt du själv samlar på banan. Dessa mynt använder du för att betala Toadette och hennes arbetare att bygga vidare på slottet. Det är kanske inte mycket till story, men den gör precis vad den ska: visar dig vad du kan göra i spelet och lär dig samtidigt de tips och trix som behövs för att prestera väl på andra spelares banor.

Varde block!

Banskaparen är syftet med Super Mario Maker 2 och ensam ger den en nyfiken spelare och skapare många hundratals timmar potentiell underhållning. Som skapare kan du välja ett av fem olika spellägen: Super Mario Bros, Super Mario Bros 3, Super Mario World, New Super Mario Bros. och – nytt för denna uppföljare – Super Mario 3D World. Varje spelläge har sina egna tema, fiender, grunkor och mojänger. Hur du använder dem är helt upp till dig, men här finns en hjälpsam dojo med kurser för den som behöver inspiration. I denna dojo undervisar duvan Nakamura och super1337mariospelaren Nina i vad du bör ha i åtanke när du designar en bana och hur du kan få spelaren att känna sig.

Herren ger – och tar åter

Det är nästan omöjligt att inte rekommendera Super Mario Maker 2 till vem som helst, oavsett hur bekanta de är med Mario-universumet sedan innan. Däremot så har de redan invigda ännu mer att hämta in i allt från musikvalen till alla nya häftiga grejer man kan göra som skapare. Jag lade till exempel märke till att musiken från specialvärlden i Super Mario World finns som något ommixade varianter. När man ska lägga ut en hel rad block och ritar en linje så nynnar ljudeffekterna fram en melodi. Det låter charmigt bisarrt, men gör faktiskt sitt för att upplevelsen ska bli ännu trevligare. Som om det inte vore nog med att ljudeffekten mumlar namnet på saken i fråga du lägger ut på spelplanen. ”Ice Block.”

Alla dessa lovord åsido måste jag dock adressera mitt största klagomål med Super Mario Maker 2. Som den kräsna, bortskämda spelare jag är så saknar jag flera funktioner i banmakandet. Det hade till exempel varit välkommet att använda vattenrutor i andra teman än undervattensvärldar. Klättergaller från borgarna i SMW och NSMB, enkelriktade warprör, fler fiender, för att nämna några fler. Och som på tok för erfaren Super Mario World-spelare skulle jag så innerligt gärna vilja ha den korrekta fysikmotorn som originalspelet använde. Jag skulle också vilja kunna snurrhoppa på Grinder och liknande hinder/fiender som man kunde i förlagan. Här finns med andra ord stor potential för framtida uppdateringar, och rentutav nedladdningspaket jag hade betalat för. Varför inte ett nytt spelläge inspirerat av det västerländska Super Mario Bros. 2 (Doki Doki Panic)? Eller All-Stars-varianterna till alla tre SMB? Bara fantasin sätter gränser.

Super Mario Maker 2:s dialog bjuder på roligheter.
Dialogen i det här spelet är nästan i sig själv ett försäljningsargument.
Enkelt uttryckt så är det enda negativa med Super Mario Maker 2 att det inte finns mer av det – så gott som det bästa omdöme man kan få. Det ger inte en tia per automatik, men en sådan här gåva som bara fortsätter att ge är svår att betygsätta.
  • Varar precis så länge du vill
  • Mycket att göra ensam
  • Ännu mer att göra med andra