Taiko no Tatsujin: Rhythmic Adventure Pack Recension

Ett musikspel som blandar in RPG-element är varken nytt eller ens särskilt ovanligt numera. Det gör att man som fan av denna nya subgenre har börjat få råd att vara lite kräsen. Då är frågan om Taiko no Tatsujins nya Switch-duo är något att hänga i granen.

Rytmspel kräver egentligen inte mer än en låtlista och ett bra användargränssnitt. Spelaren behöver trots allt inte så mycket mer när hen plonkar på vad som oftast är en plastreplika av ett populärt musikinstrument. Hen behöver inte mer, men visst är det oerhört kul när det finns något MER än en enkel låtlista. I trumspelet Taiko no Tatsujin har man valt att blanda ihop rytmspelsgenren med rollspelsgenren. Resultatet heter Taiko no Tatsujin: Rhythmic Adventure Pack och består av två mindre berättelser som på något sätt ska tjäna som motivation till det virtuella trumbankandet.

Hur låter en taiko

Har du kommit så här långt i recensionen vet du säkert redan vad en taiko är. Det är japanska trummor som ofta används som ljudmakare i olika ceremonier, men också framföranden av rent musikalisk karaktär. Kanske är du bekant med dem från animevärlden; kanske är det just spelserien Taiko no Tatsujin – ’Trummästaren’ – som är din första bekantskap med instrumenten. Oavsett så har taiko-trummor ett väldigt speciellt ljud som gör det extremt tillfredsställande att slå på en, vare sig man lyckas göra det i takt eller ej.

Nintendo Switch har redan fått ett spel i Taiko no Tatsujin-serien, nämligen 2018 års Drum ’n Fun. Det släpptes tillsammans med ett kontrolltillbehör som ser ut som de titulära trummorna. Självklart kan du använda denna kontroll med Taiko no Tatsujin: Rhythmic Adventure Pack. Mindre självklart kan du dock inte använda den i alla spellägen. Jag återkommer till detta längre ner.

Inget vidare rollspel

Taiko no Tatsujin: Rhythmic Adventure Pack består som sagt var av två titlar. Vi kan för enkelhetens skull kalla dem för RPG 1 och RPG 2. De innehåller var sin berättelse om ondingar som hittar på rackartyg och vars onda planer måste stoppas för att rädda dagen. Det är så oförargligt som det bara kan bli och ger antagligen mellan noll och inget för spelare över 15 år. Tyvärr är hela detta spelläget lika dödbakat. Varje kapitel är 15-30 minuter långt beroende på din spelstil och går ut på att stoppa ondingarnas planer för stunden. Varje kapitel utspelar sig inom ett helt eget område där du kan utforska, prata med NPC:er och hamna i slumpstrider.

Taiko no Tatsujin: Rhythmic Adventure Pack recension: Slagsmål!
Ser kul ut ett tag, men blir snabbt enformigt.

Inget av det ovan låter särskilt underligt för ett RPG, men det blir snart uppenbart att det inte fungerar så värst bra för ett rytmspel. Särskilt inte striderna, som består i att spela en av spelets många låtar för att besegra fienderna. Varje kapitel har sina egna låtar, men bara knappa tre stycken. Det innebär att du snart hört varenda låt området har att erbjuda och man tröttnar rätt fort. Tack och lov fordras i och för sig inte mycket utforskande; kartan är redan ifylld och har hjälpsamt markerat ut alla skattkistor på förhand. Vilket, så klart, vidare dödar en hel del av poängen med RPG-delen.

Här finns genretypiska levelsystem och sätt att utöka ditt gäng kämpar med monster du stöter på, men här finns inte mycket till incitament för att samla gängmedlemmar annat än för sakens skull. Likaså finns utrustning att hitta och testa som ger dig olika fördelar, men de är i slutänden minimala. Har du bara rätt färdigheter för den svårighetsgrad du valet (Easy, Medium, Hard eller Expert) kommer du inte behöva kika mycket på de berörda menyerna.

Kontrollen är halv

Taiko no Tatsujin: Rhythmic Adventure Pack ger dig fem kontrollmetoder: två knappkonfigurationer, rörelsekontroll, touch-kontroll samt trumkontrollen. I berättelselägena är det dock bara knappar som gäller – inget annat. Vad som hindrar en sådan nyckelfunktion från att vara med i spelets nyckelläge kan en ju sia om, men det är ett rejält gnissel för spelens hela existensberättigande. Det är synd, för touch-kontroller är underligt nog den bästa kontrollmetoden. Det säger jag i och för sig med bakgrund mot att jag verkligen inte får min (lånade) trumma att fungera med något av spelen alls. Knapparna fungerar normalt, så här är jag allvarligt talat helt rådlös kring vad som blivit galet. Nåja.

Alla speciella kontrollmetoder är helt enkelt relegerade till Taiko Mode. Detta spelläge är exakt vad spelserien brukar vara: en stor låtlista där du kan välja och vraka fritt mellan melodi och svårighetsgrad. De flesta låtar låses upp genom minimal ansträngning i storylägena – men de förblir splittrade mellan spelen. Vill du spela en låt från RPG 1 som inte finns i RPG 2 tvingas du backa i menyerna och byta spel, med alla mellanliggande laddningstider däremellan. Helt vansinnigt opraktiskt.

Kanske skulle man kunna förlåta många tillkortakommanden och ställen med mycket i övrigt att önska i Taiko no Tatsujin: Rhythmic Adventure Pack – om spelet åtminstone hade stöd för två spelare. Vilket det av någon outgrundlig anledning inte har. Man kan köpa att rollspel är en enspelar-typ av grej (det är en vansklig stereotyp och fel, men det är en annan femma), men för musikspel är multiplayer näst intill essentiellt.

Frustrerande tillkortakommanden

Taiko no Tatsujin: Rhythmic Adventure Pack är mycket förlorad potential till en för ansträngningen på tok för hög prislapp. De barnsliga berättelserna kunde man bortse från, men att inte få använda alla kontroller spelet marknadsför sig med, behöva navigera två separata låtlistor med onödigt många menyer mellan sig samt behöva göra detta helt ensam, är ovärdigt en såpass anrik spelserie som Taiko no Tatsujin. Skärpning, Bandai Namco Games!

Trots dessa hårda ord går det ändå inte att såga Taiko no Tatsujin: Rhythmic Adventure Pack jäms med fotknölarna. Det räcker med knähöjd. Det som finns här och som brukar göra Taiko-spelen till roliga upplevelser (för ensamspelare, i varje fall) finns ju fortfarande här – och det med en rätt rejäl (om än delad) låtlista. Jag har roligt med Taiko no Tatsujin: Rhythmic Adventure Pack trots dess otillräckliga ansträngning, men inte alls så roligt som jag skulle kunna ha.

Taiko no Tatsujin: Rhythmic Adventure Pack släpptes exklusivt till Nintendo Switch den 3 december 2020 och enbart digitalt (bortsett en japansk utgåva). Priset på svenska eShopen är 549 kronor (kanske den högsta prislappen av alla regioner).

Taiko no Tatsujin: Rhythmic Adventure Pack är mycket förlorad potential till en för ansträngningen på tok för hög prislapp. Många låtar i en intressant genrekombination väger inte upp för avsaknaden av multiplayer och fullt stöd för alla typer av kontroller spelet marknadsförs med.
  • Mycket innehåll (två spel, trots allt!)
  • Intressant genrekombination
  • Oväntat bra touchkontroller