The Elder Scrolls Online: High Isle Recension

The Elder Scrolls Online fortsätter att imponera i den senaste expansionen High Isle. Äventyret är underhållande om ändå en rutin av en numera årlig exercis. Det nya kompetenta kortspelet är en tillika välkommen som avskydd aktivitet i denna föga förvånande superba expansion.

Jag har skrivit recensioner på The Elder Scrolls Online sedan releasen 2014. Vanligtvis avrundar jag recensionerna med att poängtera hur stort och omfattande spelet är. Den här gången väljer jag att inleda på den noten. För åtta år sedan bestod spelet av cirka en tredjedel av Tamriels yta. Genom åren har The Elder Scrolls Online vuxit för att täcka nästan hela kartan. Detta inkluderar välbekanta områden från Skyrim, Oblivion och Morrowind som spelar väl på nostalgisträngarna. Dessutom går det att färdas till diverse dimensioner bortom Nirn. The Elder Scrolls Online: High Isle vidgar spelplanen med ytterligare ett område, fast den här gången med en helt ny destination.

Det är inte bara kartan som vidgats med tiden. Flera system och funktioner har gjort världen mycket mer levande och engagerande. Från den initiala lag-och-ordnings-uppdateringen, till det intrikata hem- och inredningssystemet som enligt många är spelets sanna end game. The Elder Scrolls Online är ett gediget spel och ett av de mest framgångsrika. Den frivilliga prenumerationen som låser upp alla DLC:er är mer än värd sin kostnad. Men även om du väljer att spela utan prenumeration och bara köper basspelet eller något av dess expansioner har du ett otroligt underhållande onlinerollspel.

High Isle är den senaste expansionen, eller som Bethesda kallar dem, Kapitel, som slungar spelet i en berättelse som varar hela året ut. Det är den perfekta startpunkten för nya spelare och återvändande veteraner. Äventyret har en naturlig startpunkt som du sedan kan ta språng från för att fritt vandra över Tamriel. För inbitna spelare är The Elder Scrolls Online: High Isle, precis som föregående expansioner, en sommarritual lika självklar som midsommarfirandet. En virtuell semester att tillfälligt förlora sig i innan vardagen hinner ikapp.

The Elder Scrolls Online: High Isle, Bethesda 2022.

High Isle – riddare och konspirationer

Äventyret tar dig till en idyllisk ö med lummiga skogar, fält av solrosor och vita sandstränder. Slott och borgar markerar öns styrka och rikedom, medan stenformationer och gläntor talar om områdets druidiska mysticism. På ön fostras riddare i både strid och hövlighet bland adeln som njuter av sitt överflöd. Samtidigt arbetar tjänare hårt för att få vardagen att gå runt. Där, bland tornerspel och cocktaildrinkar, bubblar oroligheter då ett band riddare utan heraldik härjar på landsbygden som rövare. Odjur från haven kravlar upp på stränderna och gör kusterna farliga. Och marken på ön ger vika för vulkaniska utbrott. Mitt i det skall ett fredsmöte äga rum i hopp om att sätta stopp för kriget som råder i Cyrodiil.

Lady Arabelle, en före detta soldat och spion, rekryterar dig för att säkerställa mötet. I hennes tjänst blir du indragen i ett välskrivet äventyr av konspirationer, intriger och legender. Under berättelsens gång möter du en svit av finurligt porträtterade karaktärer, inklusive två oemotståndliga kompanjoner du kan ta med dig på dina resor. Ingen överträffar dock den intelligenta och charmerande Lady Arabelle, som framförs av talangfulla Tasia Valenza (känd för bland annat Poison Ivy i Batman: Arkham-serien och Sniper Wolf från Metal Gear Solid-serien).

High Isle är inspirerad av legenderna om Arthur och andra gammalbrittiska sagor där adelsintriger och svek är något av ett signum. Att ge sig ut på ett äventyr som inte omedelbart har med gudar och demoner att göra är lite av en frisk fläkt. Kontentan rent spelmekaniskt är i stort den samma, men det överhängande hotet handlar inte explicit om världens undergång. Istället är ambitionerna mänskliga. Politiska och ekonomiska.

Tales of Tribute – nya kort i leken

Helt nytt för detta kapitel är den nya aktiviteten Tales of Tribute, ett kortspel i vilket två spelare tävlar mot varandra, eller enskilda spelare mot datorstyrda motståndare. Tro inte att detta är något simpelt mini-spel att göra vid sidan av när du har tråkigt, nej. Tales of Tribute är ett genomtänkt och strategiskt kortspel, med en egen story att följa, belöningar att sträva efter, pvp leaderboards och matchning. Du kan göra dagliga uppdrag för att stiga i rang och tjäna diverse belöningar, du kan spela mot vänner och hitta uppgraderingar till dina kort.

Tales of Tribute är ett genomarbetat spel som erbjuder något nytt i The Elder Scrolls Online och som spiller in i övriga aktiviteter. Tales of Tribute har väldigt många rörliga delar till sig, så att gå genom dem här i detalj är ingen rolig läsning. Med det sagt är det ett spel som är lätt att komma in i och få en förståelse för. Desto mer du spelar desto större insikt får du i de många olika strategierna som går att nyttja.

Enkelt sagt är det ett kortspel där båda parterna i ett parti spelar med gemensamma kort. Från den gemensamma korthögen bygger du en temporär lek för att vinna (tänk Diminion). Innan partiet startar väljer varje spelare två av de fyra kortsamlingarna (så kallade Patrons) den gemensamma högen kommer bestå av. Varje kortsamling har ett distinkt tema med unik mekanik och spelstil. På det här viset kan alla typer av spelare mötas med samma materiella förutsättningar. Det är en genial twist på kortspelet som går hand i hand med The Elder Scrolls Onlies filosofi att alla alltid ska kunna spela tillsammans, oavsett level och utrustning.

En sätt att varva ner och elda på en annan typ av tävlingslust

I början var jag skeptisk till Tales of Tribute. När High Isle först avtäcktes var jag chockad över att onlinerollspelet skulle få ett eget kortspel – i själva spelet! Av alla saker The Elder Scrolls Online troligen kunde få, förväntade jag mig aldrig ett kortspel. Men när jag själv fick möjlighet att testa Tales of Tribute närmare insåg jag hur kul det är med något så drastiskt annorlunda i ett onlinerollspel. Något att bryta av från allt stridande och springande fram och tillbaka under quester.

Läs lite om utvecklarnas strategier på The Elder Scrolls Onlines hemsida.

Tales of Tribute är ett ganska rappt kortspel men är en drastisk temposkiftning från det övriga spelet. De timmar jag spenderat med Tales of Tribute har varit behagliga och underhållande avbrott från både story och dailys. Kortspelet har verkligen potentialen att bli något stort inom The Elder Scrolls Online om nya kortlekar tillkommer i framtiden, samt event där spelare kan vinna unika belöningar. Eller vad sägs om spelbord att ha i sina hem för vänner att spela vid?

Tales of Tribute är som bäst i socialt sällskap, det vill säga med vänner, eller personer som är villiga att interagera med dig under ett parti. Därför är det lite frustrerande att du inte erhåller några belöningar av att spela med personer i din vänlista. Medan jag förstår att man vill motverka samarbeten för att utnyttja systemet, önskar jag att vi får något för tiden vi spenderar i leken. Som det står nu behöver vänner göra upp om vinstpott och så vidare manuellt och från egen kassa. Idag får vi får nöja oss med skryträttigheterna av att ha vunnit över en kompis.

Bekväm kvalitet och oväntat mod

Jag har i flera år kritiserat The Elder Scrolls Online för att inte introducera ny mekanik eller andra sätt att interagera med spelvärlden på meningsfulla sätt. Och fastän jag primärt tänkt inom strid och runt uppdragsstruktur kan jag inte neka hur annorlunda Tales of Tribute är. Det har inget med strid att göra men leder dig indirekt tillbaka mot äventyren utanför puben. Belöningarna du vinner i Tales leder till crafting, heminredning och effektivare stridsprestanda. Kortspelet är byggt från grunden upp att passa in i The Elder Scrolls Online. Därför kan jag inget annat än respektfullt lyfta på hatten.

Tales of Tribute är roligare än jag förväntade mig och det skänker välbehövliga pauser från äventyrandet. Tyvärr är det inte alla spelare som kommer uppskatta kortspelets distraktioner. De kommer troligtvis se Tales som bortkastade resurser – resurser som hade kunnat leda till helt nya vapenklasser, nya mekaniker i strid eller vidareutveckling av heminredningssystemet. Kortspel har i stort sett blivit en standard i single playerspel men i onlinerollspelen är seriösa lekar en raritet. Att kortspelet är ett stort fokus i denna expansion är ett vågat drag, även för ett etablerat spel som The Elder Scrolls Online.

High Isle och dess storslagna äventyr håller en hög kvalitet, både i manusförfattning och prestationer från röstskådespelare. Utvecklarna har också skapat en otroligt vacker plats, som trots dess blygsamma fantasydrag ändå trollbinder. Fälten av solrosor får mig alltid att tappa andan. The Elder Scrolls Online: High Isle är en kvalitativ expansion som levererar allt enligt förväntan, plus den trevliga överraskningen av ett kompetent och engagerande kortspel.

The Elder Scrolls Online: High Isle följer onlinerollspelets årliga expansioner till punkt och pricka. Det följer spelets etablerade mall av geografisk utökning och välbekanta utmaningar, samtidigt som det kommer med en skeppslast av nya skatter att samla. Äventyren som bjuds på är lika så väl skrivna och underhåller med spänning, drama och komik, och får liv av dess många kompetenta röstskådespelare. Fans av onlinerollspelet kommer finna njutning i det välbekanta upplägget. Däremot är det nya kortspelet Tales of Tribute något av en vattendelare. Å ena sidan kan man jubla över den helt unika aktiviteten som i sig själv är djupt och går att sänka hundratals timmar i. Potentialen kortspelet har i både socialt spel och rollspelande är stora. Å andra sidan kan man argumentera att utvecklingen av Tales of Tribute skett på bekostnad av andra saker spelarbasen efterfrågar så som nya klasser, vapentyper eller raser. Överlag är High Isle ytterligare en suverän och älskvärd utökning av det redan enorma onlinerollspelet och en perfekt sommardestination för semestersugna gamers vars pass gått ut.
  • Lady Arabelle är en strålande huvudkaraktär och pantertant.
  • High Isle är en vacker och härlig medeltida low-fantasy.
  • Tales of Tribute är ett förvånansvärt djupt och spännande kortspel.