The Outer Worlds: Murder on Eridanos Recension

Murder on Eridanos är The Outer Worlds sista DLC och skickar spelaren på ett mordmysterium som blandar Agatha Christie, retro science fiction och becksvart humor. Det är en salig blandning som underhåller genom vartenda timme! Det enda som drar ner upplevelsen är grundspelets egna brister och det hastiga slutet.

Det har tagit en stund för Obsidian Entertainment att avrunda sitt satir- och rymdrollspel The Outer Worlds som kom i slutet av 2019. I fjol såg vi det första tillägget Peril on Gorgon som skickade oss på till en dyster plats långt ut på vischan för att lösa en arvstvist. Nu får vi möjligheten att åter igen kliva ombord The Unreliable för att ordfäktas och skjuta rymdbusar. Denna gång bär det av mot gasjätten Eridanos för att utreda mordet på stjärnan Halcyon Helen. Och jag säger det redan nu, detta är ett av de bästa äventyren i The Outer Worlds!

Allt börjar med en snyggt inramad sekvens som liknar ett avsnitt ur Halcyon Helens TV-såpor. Noir-känslan är på topp och det är tydligt att Obsidian lagt krut på denna sista DLC. Men avsnittet avbryts plötsligt för att utannonsera hennes död! kort därefter blir du kontaktad av Rizzo’s ledning med ett jobberbjudande: hitta mördaren så att företaget kan utannonsera sin nästa vodka! Halcyon Helen skulle nämligen agera ambassadör för Rizzo och produktlanseringen av nästa dryck i Spectrum-serien. Hennes död kostar företaget pengar och det blir upp till dig att skyndsamt lösa situationen. Och vips så är du på Eridanos, en gasjätte i vilket Rizzo har en vodkafabrik. Det är också skådeplatsen för ett exklusivt lyxhotell med snobbiga gäster och nyfikna anställda. Det dröjer inte länge innan spänningen tätnar och det uppdagar att någonting är på tok i den färgglada idyllen…

Alkohol, cigaretter och mord – spänning

Efter ett oerhört actionbetonat Peril on Gorgon är det skönt att Murder on Eridanos drar ner tempot och hölstrar pistolen till fördel för muntliga intriger, rykten och vittnesmål. Murder on Eridanos är ett äventyr som vill att du tar dig tid med karaktärerna, pratar med dem och ställer frågor. Därför är det så tacksamt att var och en av karaktärerna du möter är välspelade, unika och spännande. Nästan varje meningsfull person du stöter på i din utredning väcker frågor som ”vilken agenda har den här karaktären” eller ”vad döljer du för mig?” Majoriteten av uppdragen och karaktärerna i The Outer Worlds är välskrivna – ett bevis på talangpoolen hos Obsidian – men jag tycker ändå att Murder on Eridanos har snäppet vassare manus är originalspelets. Och som varje bra mysterium sitter du som fastnaglad.

För ett spel som The Outer Worlds, som inte är särskilt filmiskt eller visuellt inramat (mest på grund av förstapersonsperspektivet, inte spelets grafiska kvalitet) tycker jag Obsidian gjort ett fenomenalt jobb med att skapa en tät stämning utan att behöva tillgripa spelets naturliga flöde av spelmekanik (till exempel genom påtvingade filmsekvenser eller forcerad förflyttning), utan använder dialogkameran skickligt för att förmedla känslor. Här märker jag en tydlig förbättring från Peril on Gorgon och grundspelet, där animationer och perspektiv i dialoger var fixerade. Murder on Eridanos gör inga drastiska förändringar, men de subtila justeringarna är till det bättre och något jag önskar de kunde implementera i hela spelet.

Elementärt!

Till din hjälp i utredningen har du en manick som läser av avvikelser i miljön, till exempel fotspår eller kemikaliska rester. Denna har du till din användning för att analysera brottsplatser och hitta ledtrådar – eller komisk kuriosa. Manicken har en A.I, och blir indirekt din Watson för äventyret. I sann The Outer Worlds-anda har den en härligt känslokall personlighet och slänger ur sig torra skämt titt som tätt. Även om prylen i stort sett härmar det Rocksteady Studios etablerade i sina Batman-spel är det ett välkommet inslag i ett spel med annars rätt enkelspårig spelmekanik. Just som med Peril of Gorgon introducerar inte Murder on Eridanos några anmärkningsvärda utökningar till spelmekaniken – bortsett från utredningsmanicken.

Detta till trots väger tillägget upp det den saknar i spelmekaniska utökningar med i suveränt skriven story och tempo. I och med att utredningen kräver att du undersöker miljöer och förhör vittnen och misstänkta blir du mer insatt i berättelsen än om du bara skjuter på allt som rör sig. Med det sagt är Murder on Eridanos inte fritt från dödlig konflikt, det är bara inte det primära tillvägagångssättet. Därför är den här DLC:n perfekt för oss som föredrar dialoger och karaktärsinteraktioner i rollspel framför vapenstatistik och crit-punkter. Äventyret är nästan perfekt avvägt och blandar intressanta möten med deduktion och roliga ah-ha-ögonblick. Dessutom har storyn ett par vändningar som faktiskt överraskar och förhindrar att utredningen blir långtråkig.

Murder on Eridanos är ett mycket bra äventyr och ett nödvändigt tillskott för The Outer Worlds-älskaren. Min enda kritik är att efter hela mysteriet är löst och säcken ska knytas ihop går det så fort att jag inte hinner få en egen avslutning. Jag hade velat prata mer med karaktärerna, få någon minnesvärd och schysst belöning, men tyvärr avrundas allt på tok för fort. Utöver det är Murder on Eridanos ett tio timmars suveränt mordmysterium som låter dig leka kedjerökande detektiv i en företagsfascistisk galax långt, långt borta.

Murder on Eridanos finns att köpa separat eller som del i Expansion Pass för The Outer Worlds, då inklusive Peril on Gorgon. The Outer Worlds är naturligtvis nödvändigt för att kunna spela DLC:n.

Murder on Eridanos är ett välskrivet mordmysterium med spännande karaktärer, intriger och en intressant miljö. Grundförfarandet är densamma som grundspelet och föregående DLC Peril on Gorgon, men helheten är suverän och ett av spelets bästa äventyr. Bortsett från en på tok för snabb och opersonlig avrundning är engagemanget högt och du kommer ständigt vilja jaga fatt på nästa ledtråd i mysteriet. Murder on Eridanos är ett måste för fans av The Outer Worlds!
  • Riktigt bra skrivet!
  • Röstskådespelet är som vanligt top notch.
  • Unika miljöer och stämning.