Thunder Force AC AGES Recension

Thunder Force AC är en del Thunder Force III och en del nytt innehåll. AGES-varianten lägger till gnutta Thunder Force IV och resultatet är ett svårt spel med skön musik och lite välbehövlig extra livslängd. Dock inget du spelar hellre än sagd fyra.

Ibland är jag tacksam över att spel från forna dagar ofta får enklare svårighetsgrader och spellägen när de portas till nyare hårdvara. Thunder Force AC AGES är inget undantag till den regeln. Efter en snabb påminnelse om att sidskrollande skjutarspel är en genre jag verkligen inte är duktig på hamnade jag snabbt i spelets undermenyer. Där hittade jag en kombination av 5 liv per kredit, extraliv vid sisådär var 20 000 poäng samt den lockande svårighetsgraden Easy. För att fullborda ritualen där jag en gång för alla lämnar in nördkortet, startade jag sedan spelet på Kids Mode och fortsatte med att totalt krossa allt motstånd nästan innan det ens hann visas på skärmen. Precis som jag lovade, alltså.

Nån gång ska vara den första

Thunder Force AC AGES är en dos nyheter och en generös dos av seriens tidigare två delar (III och IV). Faktum med att man skulle kunna kalla Thunder Force AC ett slags om-version av trean. När AGES-utgåvan dessutom lägger till spelbara skepp från fyran blir det här den utan tvekan mest definitiva utgåvan av spelet.

Thunder Force AC släpptes ett knappt halvår efter seriens tredje del. Den ringa tidsrymden får väl sägas avgöra ungefär hur ambitiös nytändningen i projektet faktiskt var. AC är självfallet en förkortning för Arcade, vilket var venyn på vilken Thunder Force AC först prövade vingarna. Det fick även en port till Super Nintendo år 1992. Att påstå att det är första gången spelet går att spela på en hemkonsol är alltså lite av en definitionsfråga, men då får en också ha i åtanke att Europa aldrig fick stifta bekantskap med något av dessa totalt tre rätt olika varianter av samma spel. Förrän nu, vill säga.

SEGA och Technosoft presenterar

Thunder Force AC AGES har den presentation spelare kan förvänta sig av ett samarbete mellan SEGA och Technosoft. Utvecklaren (den sistnämnda) designade flera snabba skjutarspel under 1980- och 90-talen, en tid av främst sidskrollande eldstrider med rivigt rockiga soundtracks. Det hela osar av 80-talets tidsanda, komplett med digitaliserade röster lite här och var. Det är ett slags svunnen fröjd över att försöka luska ut vad de säger, som titelskärmens ”Copyright 90 by Technosoft and SEGA”. Åtminstone tror jag det är vad de säger, men vem vet. Det blir lite extra roligt när detta ljudklipp är större delen av röstskådespelet i Thunder Force AC AGES.

Eldmässigt lämnar Thunder Force AC AGES dig inte besviken. Här finns x olika vapentyper som tillsammans med dina hjälpredor (små extraskepp som följer och skyddar dig) kan göra livet rejält surt (och kort!) för dina fiender. Favoriten hos undertecknad är de målsökande plasmabollarna. Sagd eld ges dessutom med Rapid Fire-funktion, det vill säga genom att bara hålla inne skjutknappen. Du behöver dock inte bara hålla reda på eld och rörelse; i Thunder Force AC AGES kan du även styra hur snabbt du manövrerar ditt skepp. Du kan växla mellan fyra olika responslägen via ett enkelt knapptryck. Det tar lite tid att vänja sig vid, men ger en välkommen strategisk dimension i takt med att spelaren vänjer sig vid spelets flöde och kontroller.

Gött ljud

FM-synten i SEGA:s Mega Drive och samtida arkadhårdvaror är en svår fågel att dressera till sång. Technosoft tillhör dock de utvecklare som verkligen vet hur man använder synten på absolut bästa sätt (det kan Metal Squad från Thunder Force IV intyga!). Thunder Force AC AGES har ett rockigt soundtrack med sköna trummor och bas med en lagom primitiv elgitarr. Jämfört med genregelikar är det inte på tal om något fantastiskt, men det som finns här är effektivt och ett för det allra mesta gött ljud. Till skillnad från arkadoriginalet har du här dessutom möjligheten att avnjuta det i stereo(!).

AGES-lyftet

Online-rankning, spar- och inspelningsfunktioner, skärmfilter, musikspelare, (nästan) fullt reglerbara kontroller, HD-skakfunktion, stereoljud, extra spelbara skepp samt förmågan att styra svårighetsgraden på många olika sätt: Thunder Force AC AGES har fått ett AGES-lyft som ändå är en liten bit över vad man kan och bör förvänta sig. För ett spel som redan kombinerar många olika element från andra delar inom samma spelserie är det helt rimligt extrainnehåll. Man kan ju dock undra varför SEGA inte valde att släppa Thunder Force AC och Thunder Force III i ett snyggt paket. De delar så mycket innehåll att frågan nästan ställer sig själv: Varför bara Thunder Force AC?

Thunder Force AC AGES: kul disclaimer.
Utomjordingar göra sig icke besvär!

Till syvende och sist

Trots en finfin kontroll, ett bra soundtrack och tajt gameplay är det svårt att inte jämföra Thunder Force AC AGES med det vida överlägsna Thunder Force IV (AGES eller ej). Varför väljer man att porta en port av ett tidigare spel i serien? Och varför nu, när man redan portat den vida överlägsna uppföljaren? Thunder Force AC AGES är till för de som bara vill ha mer av samma och är okej med att spela en oktav lägre på kvalitetens klaviatur. Att röja i treans miljöer med fyrans skepp är inte ett försäljningsargument gott nog. Det får en dessutom att undra om Thunder Force III får sig en separat AGES-utgåva med liknande tunna försäljningsargument.

Thunder Force AC AGES släpptes på Nintendo Switch via eShopen den 28 maj och kostar 70 kronor. Denna recension är möjlig tack vare en recensionskod från utgivaren.

Det är svårt att inte jämföra Thunder Force AC med det betydligt vassare Thunder Force IV. Har du inget av dem men gillar sidskrollande skjutarspel, skaffa fyran. Har du fyran och desperat vill ha mer av det goda och är beredd att göra lite uppoffringar, skaffa då även trean.
  • Gött ljud
  • Härlig vapenarsenal
  • Lagom extrainnehåll, men...