Som våra trogna läsare kanske vet så är jag en inbiten simflygare. Jag har flugit allt från stora passagerarflygplan till små propellerflygplan och snabba stridsflyg. Allt som oftast hittar ni mig bakom spakarna i valfri flygfarkost i DCS World där jag släpper bomber eller jagar bort ryskt, fientligt flyg från mitt luftrum. Om jag vill ta det lite lugnare och transportera virtuella passagerare tvärs över Atlanten är det Microsoft Flight Simulator som gäller. Gemensamt är dock alltid att jag gör detta vid min PC, helt enkelt för att den hårdvara jag har (det är rätt mycket grejer) är anpassad för användning i dator.
Funkar både till PC och Xbox
Som ni kanske vet släpptes Microsoft Flight Simulator även till Xbox när det lanserades för ett par år sedan. Ett märkligt beslut kan tyckas, då den enda möjligheten att kontrollera dina flygfarkoster var med handkontroll. Om ni någonsin tittat in i en cockpit så vet ni att kontrollerna inte är direkt lika den kontroll du styr Master Chief med i Halo. Här såg Turtle Beach troligen en lucka i marknaden de var villiga att fylla och lanserade förra året den mycket kompetenta kontrolluppsättningen VelocityOne Flight Universal Control System. Äntligen kunde simulatorflygare som spelade på konsol styra sitt flygplan som det var tänkt från början, med flygratt och gasreglage. Enheten funkade precis lika bra till PC som till Xbox.
Men så under 2022 släpptes en viss film på bio. Top Gun: Maverick gjorde suget efter fart ännu större hos flygfantasterna och i Microsoft Flight Simulator landade F/A-18E Super Hornet på hangarfartyget. Tusentals simulatorflygare turades om att landa på båt och flyga genom trånga dalar. Problemet är bara att det inte är jättesmidigt att hantera ett flygplan i överljudsfart med handkontroll eller ratt. Här krävs smidigare grejer, så som en rejäl joystick. Turtle Beach hör bön och i slutet av 2022 släpptes VelocityOne Flightstick, den första ordentliga flygspaken till Xbox One. Och vi har testat den.
Massa knappar och axlar
VelocityOne Flightstick är en näst intill komplett joystick med allt vad det innebär av knappar och axlar. Den primära spaken rör sig fritt i alla led. Den går dessutom arr vrida på ca 20° åt höger och vänster för att kontrollera flygplanets roder. (I verkligheten sker detta med pedaler, men i avsaknad av sådana är twist-funktionen ett välkommet tillskott). På basen av enheten finns hela åtta knappar och två axelreglage som kan användas som gasreglage. Båda reglagen aktiverar dessutom en knapp i respektive ändläge, perfekt för att slå på efterbrännkammare eller reversering. I nederkant sitter även de obligatoriska Xbox-knapparna vi är vana vid från alla kontrollenheter till Microsofts konsol.
Längst upp på joysticken hittar vi ännu fler knappar, en åttavägs PoV-hatt, ett trimhjul samt en styrspak för att kontrollera radar och liknande samt en tackpad som kan styra muspekaren. Dessutom är VelocityOne utrustad med en rejäl avtryckare som i mitt trycke ger lite för lite motstånd. Är du dessutom van vid avancerade joysticks kommer du att sakna en avtryckare med dubbla steg, något som är standard i de flesta stridsflygplan. På ovansidan sitter dessutom det som gör att VelocityOne sticker ut från mängden, nämligen den interaktiva displayen med mängder av information.
Perfekt i rymden
När du kopplar in enheten med den medföljande, väl tilltagna USB C-sladden så ser du direkt vilken plattform den är anpassad till just för tillfället. Du kan sedan bläddra i menyerna genom att trycka eller vrida på ratten som sitter vid joystickens fot. Via det enkla gränssnittet går det snabbt att välja mellan PC- eller Xbox-läge, justera spakens känslighet, ange hur trimhjul skall bete sig, ändra färger på knapparnas belysning, starta tidtagaruret samt växla mellan användning för höger eller vänster hand.
Ja, ni läste helt rätt. VelocityOne fungerar precis lika bra för både höger- och vänsterhänta. Det enda fysiska ingrepp som krävs för att anpassa joysticken är att flytta det medföljande handledsstödet till önskad sida. Det faktum att enheten har exakt samma uppsättning av knappar och reglage på båda sidor gör det enkelt att vänja sig vid att flyga oavsett vilken hand som är din dominanta. Konfigurationsmöjligheterna gör dessutom att VelocityOne passar bra även för rymdsimulatorer där farkosterna ofta styrs med en joystick i varje hand. En annan smidig detalj är det faktum att enheten också fungerar som USB-hubb, vilket gör att du kan koppla in exempelvis roderpedaler direkt i basen för joysticken.
Det mindre bra
Men, finns det inget negativt att säga om denna enhet? Jo då, det gör det allt. För den som är van vid att flyga med joystick så lämnar VelocityOne en del övrigt att önska. Det som jag personligen har väldigt svårt för är det som brukas kalla den hårda mitten. Enkelt uttryckt kan vi säga att spaken återvänder väldigt snabbt till sitt mittläge om du släpper den. Det krävs dessutom en del kraft för att flytta den ur mittläget, vilket gör det svårt att ge små, fina inputs. Jag har försökt att lufttanka en F/A-18C Hornet i DCS World med VelocityOne, en uppgift som är svår även med en riktigt bra joystick. Med VelocityOne blir det snudd på omöjligt…
Hela enheten är dessutom väldigt lätt och ger ett ganska plastigt intryck, vilket i sammanhanget inte alls är bra. Vid hårda rörelser med spaken lyfter basen utan undantag från underlaget. Joysticken är visserligen utrustad med väl fungerande anti-halk-pads, men de hjälper föga i en intensiv dogfight. Det finns tre skruvhål på undersidan för att fästa VelocityOne i någon forma av fäste, något jag rekommenderar starkt om du lyckas hitta ett passande fäste.
Så, är VelocityOne Flightstick en vettig investering? Jag skulle säga att det beror helt på vad du är ute efter. Om du flyger simulator på Xbox och vill spaka flygplan som bara har joystick så skulle jag våga påstå att det inte finns något bättre alternativ. Du får en joystick med många knappar och axlar samt en hel del olika inställningsmöjligheter. Är du däremot en hardcore simulatorflygare som sitter vid PC bör du kanske de över alternativen på marknaden. Det finns både sämre och bättre joysticks där ute.