Vive Flow Recension

Med de nya VR-glasögonen Vive Flow vill HTC öppna upp den virtuella världen för en helt ny målgrupp. Frågan är dock om det är en produkt som verkligen fyller ett syfte och är den värd sitt pris? Vi på Varvat har testat denna något udda produkt och vi har svaret.

VR, eller Virtual Reality, är i sig inget nytt. Många tillverkare experimenterade redan på 1980-talet med virtuell verklighet, men på den tiden handlade det om otympliga headsets som på sin höjd visade en värld bestående av kantiga polygoner. 2012 dök Oculus Rift upp på Kickstarter och succén var ett faktum. Sedan dess har många utvecklare givit sig in på VR-marknaden med mer eller mindre avancerade VR-headset. Vi har sett allt från enheter gjorda i kartong där du fäster din mobiltelefon, till riktiga industrienheter för tiotusentals kronor.

Vive Floe

HTC var tidiga med att ge sig in på VR-marknaden. HTC Vive släpptes 2016 och kunde då skryta med överlägsen tracking och innovativa handkontroller. Sedan dess har VR främst riktat sig till gamers som vill bli verkligt uppslukade av spelvärlden. Tekniken har framför allt omfamnats av simulatorflygare (som undertecknad) och racingfantaster, men en hel del andra spel har antingen anpassats till VR eller skapats direkt för den virtuella verkligheten. Den verkliga revolutionen tycks dock ha uteblivit. Problem med åksjuka, sämre grafik och begränsat spelutbud har hämmat utvecklingen och VR är nu för tiden främst något för de riktiga entusiasterna. Det vill HTC nu ändra på, med nyligen släppta Vive Flow.

Glasögon snarare än headset

Vive Flow är en helt ny VR-enhet som snarare bör benämnas som glasögon än ett regelrätt headset. De väger endast 600 gram och kläms fast på skallen med helt vanliga skalmar. Väl på plats sitter de bra, men både jag och flera av mina vänner upplever att skalmarna klämmer åt alldeles för hårt. Faktum är att det faktiskt gör ont att använda Vive Flow under en längre tid. Personligen hade jag nog föredragit ett elastiskt band, likt ett par skidglasögon, men då högtalarna faktiskt är inbyggda i just skalmarna lär det inte vara ett alternativ.

Hela idén med Vive Flow är att erbjuda lättåtkomlig VR var du än befinner dig. Du kan njuta av en privat, virtuell bio-salong på exempelvis tåget eller flyget. Du kan också uppleva avslappnande VR-miljöer när du vill stilla sinnena, tänk dig high tech ASMR. Glöm allt vad spel heter. Vive Flow är helt enkelt till för att avskärma dig från verkligheten i korta stunder och låta användaren drömma sig bort ett litet tag.

Tanken med Vive Flow är bra. Vi gillar konceptet, men det finns mycket att önska av detta headset. Hela idén är ju som sagt att kunna ta med den virtuella verkligheten vart du än går. Därför är det synd att headsetet måste vara uppkopplat mot en strömkälla när det används. HTC har visserligen sparat in på vikten när de valt att inte inkludera batterier i Vive Flow, men nackdelarna med detta beslut är betydligt större. Nu måste du i stället förlita dig till en bärbar powerbank eller helt enkelt leva med att befinna dig nära ett eluttag. Den utlovade friheten är ytterst begränsad med andra ord.

Bra tanke, sämre genomfört. Kontrollerna kan ibland vara riktigt frustrerande i Vive Flow.

Glapp i app

Vive Flow har ingen egen dator för att processa innehållet. Du måste därför koppla headsetet till en telefon via en app. Uppkopplingsprocessen är smidig och när enheterna väl är ihopparade fungerar telefonen som fjärrkontroll till headsetet. Här stöter vi dock på nästa problem: Vive Flow fungerar idag endast med Android-telefoner. HTC säger dock att en iPhone-app är under utveckling.

Fjärrkontrollen är också ett kapitel för sig. En mer frustrerande app har jag sällan behövt handskas med. Jag kan välja på ett antal olika kontrolluppsättningar och skärmen fungerar sedan som en styrplatta. När jag vill navigera pekar jag med en virtuell laserpekare på menyerna. Tydligen skall det gå att nollställa mittpunkten i headsetet, men personligen lyckas jag inte med det. Det innebär att om jag till exempel vill lägga mig ner och titta på film funkar det inte alls. Skärmen är helt enkelt inte framför mina ögon. Jag måste istället sätta mig upp för att se innehållet framför mig. Sjukt irriterande.

Bild- och byggkvalitet

Bildkvalitén i Vive Flow är varken bra eller dålig. Den duger helt enkelt. Tyvärr är många av de medföljande ASMR-filmerna av så dålig kvalitet att du nästan saknar de piratkopierade filmerna från 1980-talets VHS-band. Utbudet av innehåll är över lag väldigt tunt och det måste nog sägas vara den stora nackdelen med Vive Flow. Det finns en del gratis innehåll att ladda ner, samt drygt 70 betalappar som sällan är värda investeringen. Vad skall du med en dyr VR-enhet till om det inte finns något att se?

Jag måste också säga ett par ord om headsetes inbyggda fläktar. De gör visserligen ett bra jobb i att hålla ner temperaturen i enheten, men det susande ljudet och det faktum att de faktiskt blåser dig i ögonen får mig att undra om ingenjörerna på HTC verkligen testat headsetet själva.

Nja, du är inte speciellt snygg med dessa brillor på skallen.

Vive Flow kostar idag ca 7 000 kr. En rejäl summa med tanke på att du kan få betydligt bättre VR-enheter, exempelvis Oculus Quest 2, för betydligt mindre pengar. Då kan du både spela och se på film helt trådlöst utan någon mobiltelefon. Är Vive Flow i stället ditt val av VR-enhet har du (i dagsläget) inget annat alternativ än att också skaffa en Android-telefon, om du inte redan har en. Visst, Vive Flow är betydligt lättare och mer diskret än alla andra headsets på marknaden. På håll ser det ut som att du bär ett par rejält tilltagna solglasögon. Men de är varken snygga eller bekväma. Om detta skall vara ett headset som får fler användare att få upp ögonen för virtuell verklighet så lär det tyvärr få motsatt effekt. Hade Vive Flow varit min fösta upplevelse av VR hade jag förmodligen aldrig blivit den VR-fantast jag faktiskt är idag.

• Lätta
  • Obekväma
  • Dyra