Voyage Recension

Konsolspelare har fått vänta ett tag på Voyage. Det släpptes på PC redan i februari 2021, men nådde konsoler i mitten av augusti 2022. Det här är dock en upplevelse som du inte väntar på – du njuter av den när den kommer till dig.

Det finns spel som hellre än att beskrivas just som spel är mer ett slags konstnärlig upplevelse. Voyage är ett sådant spel. Brothers – A Tale of Two Sons, GRIS och Journey är tre andra. De flesta är nog medvetna om precis vad jag menar. Och precis som många av den här sortens spel, går det att avnjuta tillsammans med någon i ett fint samarbetsläge.

Tidsresenärer

I Voyage spelar du/ni som två överlevare på en okänd planet. Berättelsen förmedlas helt och hållet utan ord eller text och perspektivet skiftar mellan dåtid, nutid och hoppen där emellan. Det är inte helt lätt att förstå exakt hur allt hänger ihop, men i denne skribents egen erfarenhet så behöver det heller inte vara det. Resan är kort – lite mer än en timme – men väger upp för det genom att ge spelaren tankestoff. Voyage är med mig även efter att strömmen är av, på precis samma sätt som ovan nämnda trio.

Voyage: På röd planet.

Att resan är så kort är än mer förståeligt när man läser eftertexterna. Två namn står bakom grovjobbet: bröderna Johan och André Steen, med musik av Calum Bowen. Bredvid dessa namn är ett tiotal speltestare. En rolig bit att läsa är att de flesta namnen är landsfränder; studion Venturous är nämligen en svensk sådan. Voyage är duons första och hittills enda spel.

Ljud & bild

Ljudet och bild måste göra mycket av det tunga lyftet för narrativet när man valt att helt utesluta text. Båda lyckas med bravur. Grafiken i Voyage är handritad och väldigt färgrik och ”fokuserad”. Stora delar av skärmen är med fördel svart eller enfärgad i annan nyans för att framhäva områdena där det händer saker. Perspektivet är relativt utzoomat och spelkaraktärerna små i förhållande till miljön. Det ökar känslan av att ni är små och hjälplösa mitt på främmande mark. Ibland ger det spelet ett kusligt intryck tillsammans med delar av soundtracket (som vi återkommer till). Det är dock inget att vara rädd för, bokstavligen. Voyage marknadsförs nämligen som en icke-våldsam upplevelse, och det är precis vad det är.

Voyage: kontroller
Föredömligt enkla kontroller.

Den emellanåt hotfulla stämningen kommer inte bara av det stora okända i miljöerna, utan ofta blir ofta till genom Calum Bowens soundtrack. Här har hen verkligen en rätt lång repertoar (20 spår) av låtar med lågt tempo och hög faktor av vad som bara kan beskrivas som ambiens, eller bakgrundsljudande. Det påminner väldigt mycket om Anodyne eller Rain World på sina håll (med små musikaliska referenser till bland annat Final Fantasy IV och Ocarina of Time). Det är en stämningshöjande bakgrundsmusik av den sort som troligtvis hade gjort sig perfekt som vinylrelease, om du frågar undertecknad. Piano, triangel och underliga synthljud gör att det är ett närmast meditativt soundtrack, likt just Anodyne och Rain World.

Destination

Voyage levererar en upplevelse helt i linje med moderna klassiker som Journey eller Brothers – A Tale of Two Sons. Den gör det med ett gediget hantverk, grafiskt såväl som musikaliskt, och det helt utan ord. Dessvärre är det så pass kort att det riskerar att drunkna bland massvis med andra upplevelser. Det hjälper inte heller att prislappen tyvärr är rätt saftig. Den som tar sig tid med Voyage, med fördel tillsammans med en vän, partner eller avkomma, kommer dock att få sig en mysig, sällsam upplevelse i tevespelsform. Det vågar jag lova.

Voyage släpptes på PC (via Steam) den 19 februari 2021 och på Xbox One/Series X|S, PlayStation 4–5 samt Nintendo Switch (testad version) den 12 augusti 2022. Det rekommenderade priset är cirka 150 kronor. Denna recension är möjlig tack vare en recensionskod.

0 Delningar
Summering
En saftig prislapp till trots är Voyage en upplevelse väl värd att ha. Det är betydligt närmre i klassiker som Journey och Brothers i kaliber än det har någon som helst rätt att vara. Bara att jämförelsen görs borde vara nog för en närmre titt.
Bra
  • Vackert, cinematiskt
  • Fint soundtrack
  • Samarbetsläge
Sämre
  • Kort
  • Dyrt
8
Bra
En glad skånepåg bosatt i huvudstaden med ett särskilt intresse för språk. Talar bland annat japanska och tyska flytande (melass är också flytande). De första spelminnena är trånandes bakom storasyster framför Mega Man 2, Wrecking Crew och Super Mario Bros. Första gången som hållare av handkontrollen var det Zelda 2: Adventure of Link som spelades – än idag kvar i backloggen.

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte att synas. Obligatoriska fält är märkta med *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

Glömt lösenord

Ange ditt användarnamn eller din e-postadress. Du kommer att få en länk för att återskapa ditt lösenord via e-post.