Wizard of Legend Recension

Rogue lite har blivit en populär genre. Med spel som The Binding of Isaac, Rogue Legacy, Crypt of the Necrodancer och Dead Cells har utbudet breddats avsevärt. De låter oss ta oss igenom slumpmässigt genererade banor, där vi hittar olika föremål som gör vår resa lättare eller svårare. Det senaste spelet att sålla sig till RL-genren är Wizard of Legend. Och likt så många av sina syskon är det ett spel som bejakar pixelestetiken.

Rouge lite är en utveckling av rogue like och har varit med oss de senaste åren. De huvudsakliga reglerna för en rogue like är permanent död, RNG-banor och turbaserade strider. Med spel som The Binding of Isaac och Dead Cells har konceptet tydligt utvecklats och realtid är mer än ofta använt i spelen. I rogue lites kan du låsa upp nya föremål och power ups som kan användas vid nästa genomspelning. Du dör en permanent död, men din progression fortsätter mellan varje spelsession. Denna konstanta progression har idag har blivit en standard och ger dessa spel ett enormt omspelarvärde.

Wizard of Legend är inte annorlunda på den fronten. Du tar rollen som en lärling, ivrig att möta de tester som din resa har framför sig. När du väl kommit förbi introt startar du i din lilla stuga, där du får sällskap av lite möbler från Skönheten och Odjuret.

Du har fyra olika kompisar som alla bistår med olika nyttigheter. Ward (wardrobe) är garderoben som tar hand om dina mantlar. En del av dem kan ge bonusar som gör dig starkare eller tåligare. Tomi (tome) är en bok som samlar dina arcanas. Arcana är besvärjelser som du använder för att attackera med. Att välja en bra kombination med en stark synergi är viktigt om en vill komma någon vart. Mimi (mimic) är en kista som smaskar på dina relics. Men oroa dig inte, hon håller dem i fin form tills du vill använda dem. Veres är den levande spegeln som låter dig spela om introt.

En utmaning som motiverar

När jag testar spelet första gången tar jag mig knappt förbi första banan. Det är tufft, men kontrollerna är väldigt tydliga med vad de gör. Det är utmanande på rätt sätt och även om den här typen av gameplay är ovan för mig så känns det väldigt snabbt bekant och bekvämt. Du rör dig med WASD, dashar med mellanslag och använder arcanas på Q, E och R. Med musen siktar du var du vill vända dina attacker. Du kan även använda en grundläggande attack på med LMB och en arcana på RMB. Detta är den grundläggande premissen för gameplay.

Som handkontrollsgamer känns det lite ovant att spela ett tvådimensionellt spel med tangentbord och mus. Jag känner dock att det här definitivt är det bästa sättet att spela Wizard of Legend på. Du kan använda en handkontroll, men det känns som att rörelserna och kontrollen kommer bli lite begränsad av det. Är du mer angelägen att spela spelet med en handkontroll kan du dock göra det.

När jag väl börjar få lite kläm på hur spelet fungerar lyckas jag ta mig till spelets första boss. Lagom nöjd över mina framsteg går jag in i bossrummet och blir fullkomligt förintad av isdamen som obönhörligen sliter mig i stycken. Nej, det är inte en skriptad död, hon har en mycket högre svårighetsgrad där det inte finns utrymme för flams i början.

Eftersom spelet använder RNG så är ordningen på banorna alltid olika. De tre bossarna är Frost Queen Freya, Flame Empress Zeal och Earth Lord Atlas. Deras element bör vara tydliga i deras namn. Ordningen som dessa bossar kan komma i varierar och beror helt på din RNG.

En estetik som känns retro på rätt sätt

Grafiken är riktigt mysig och de olika miljöerna ger en genuin känsla av sina respektive områden. Som ni kan se här ovan så är varje område tydligt definierat av sitt element, vilket ger en skön variation mellan varven. Karaktärsdesignen är väldigt sparsmakad, men de ha lyckats göra det på ett snyggt sätt som är behagligt för ögat. Det blir inte för artsy fartsy och den behåller en genuin SNES-känsla.

Musiken känns JRPG från 90-talet rakt igenom. Det är den där pompiga, glada musiken vi känner igen från Chrono Trigger, tillsammans med mer dramatiska och adrenalinrusande melodier. Det är inte märkvärdigt, men definitivt ett bra soundtrack. Det fyller sin roll i sin kontext alldeles utmärkt.

Att hitta en strategisk balans

När du utforskar de olika nivåerna är det smart att prioritera rätt saker. Att utforska hela kartan kan vara farligt, då en tar för mycket skada på vägen, men det kan vara bra för att hitta alla butiker. Det finns sammanlagt tre olika ställen som kan dyka upp. Där kan du köpa relics och arcanas för de pengar du lyckats samla ihop.

En av dessa ställen kan dock vara ”devil deals” där du får välja ett föremål, men får betala med t.ex. din hälsa istället. På andra ställen kanske det finns en karaktär som vill låna en av dina arcanor (vilket är slumpmässigt och definitivt kan förändra din spelstil) för att studera den. Du kan även springa in i skräddare som erbjuder sig att uppgradera din mantel. Allt detta har en utdelning, men inte utan ett märkbart pris.

En lång, rolig resa framför sig

Med allt som spelet erbjuder när det kommer till föremål och arcanas som kan låsas upp finns det gott om spelglädje här. Precis som andra rogue lites är det ett spel som du kan sätta dig med i några minuter och sedan lämna, eller nöta på i ett par timmar och se vart det tar dig. Det finns gott om saker att låsa upp och en myriad av strategier att lära sig. När en sakta men säkert tar sig framåt kommer framstegen märkas av, både vad gäller egna skills, men även genom din utrustning.

Wizard of Legend är nästa spel att sålla sig till rogue lite-släkten och det är ett väldigt roligt sådant. Eftersom jag inte har lyckats banka ned alla tre bossarna är det svårt att säga om spelet faktiskt har tillräckligt att erbjuda än. Med tanke på den utmaning som erbjuds kommer dessa tre bossar ge mer än ordentligt med valuta för pengarna ändå. Kommer det fler bossar efter det eller är det ett färdigt varv? Eftersom spelet är så nytt kan vi nog räkna med att det kommer komma expansioner och mer innehåll med tiden. Detta förutsätter såklart att spelet blir tillräckligt populärt också, men jag har inga som helst tvivel på det.

Wizard of Legend är ett roguelite som lever upp till sin genre. Det är ett högt tempo, med tighta kontroller och det känns motiverande att köra vidare. Med finns gott om föremål och arcanas att låsa upp och för den som tycker om att ha ett spel att ta sig an lite då och då är det här definitivt ett rekommenderat sådant.
  • Snygg, mysig grafik
  • Härlig gameplay med högt tempo
  • Rogue-lite