Yoshi’s Crafted World Recension

Yoshi provar papperslooken i Crafted World, ett spel som bäddar ned dig i en mysig filt av välvilja och sedan skriker dig i örat. Och låt dig inte luras – det är inte riktigt så lätt som alla verkar tro.

Yoshi har nog snart provat varenda outfit i garderoben, från kritor, färg och garn till nu papper och filt i Yoshi’s Crafted World. Men vad gör det när resultatet är lika visuellt slående varje gång? Det visuella är nämligen aldrig ett problem i Yoshi-spel – framför allt inte när leverantören är studion Good Feel. Dessa pysselfantaster ligger bakom inte bara Yoshi’s Wooly World, utan även Kirby’s Epic Yarn och Wario Land: The Shake Dimension. Det är med andra ord inte vilka gröngölingar som helst bakom spelet jag har framför mig, och det märks.

Utformat med säker hand

Förutom det visuella är varje bana konstruerad med exakt den minutiösa känslan för takt och detaljer som plattformsspelare vant sig vid. Varenda bana går att springa genom utan att stanna, om dina färdigheter är redo för att spela på det sättet. Att spela så snabbt är dock lite av ett slöseri innan du kikat runt, för i Yoshi’s Crafted World finns där så mycket att se. Bakgrunderna är fulla av små utsmyckningar i alla möjliga pysselmaterial. Vissa går att kasta ägg på för lite bonusmynt och det är ett måste att ha ögonen med sig om man vill hitta allt i spelet. Och när bak- och förgrund är utforskade så kastar spelet in en extra överraskning: alla banor är spelbara ”on the Flip Side”, alltså med kameran åt andra hållet.

Poochy hjälper dig genom ett flertal banor i gengäld för att du hjälper hen hitta sina valpar.

Upplägget säger romaner om vilken ansträngning utvecklarna lagt bakom varje bana. Därför är det inte så konstigt att de vill att du ska spela om dem flera gånger. Förutom att hitta 3–8 blommor på varje bana så ska du även hitta tjugo röda mynt och klara den med en full livmätare. Sedan ska du leta souvenirer, söka efter hunden Poochys valpar, och leka kurragömma. En rik variation av uppgifter som verkligen ger spelare tillfälle att bekanta sig med varenda liten detalj i banorna. Det är en god tanke, men kanske något narcissistisk.

Härliga dissonans

Yoshi’s Crafted World har en ypperlig ljudbild. Ljudet av papper och kartong som viks, rivs och åker i golvet varvas med både nya och bekanta ljudeffekter från Yoshi- och Mariospelens förflutna. Det är synd att ljudet i övrigt inte har samma kvalitet. I stället för välljudande kompositioner från Kazumi Totaka (Yoshi’s Story, Animal Crossing) eller Tomoyo Tomita (Wario Land: The Shake Dimension, Kirby’s Epic Yarn) så har Good Feel valt att ge uppdraget till en Kazufumi Umeda. Det går inte sådär jättebra. Som bäst är musiken oförargligt mysig; som värst är den ett skorrande störningsmoment (den här och den här sticker särskilt ut). Det här är utan tvekan det största problemet i Yoshi’s Crafted World och gör att att jag för kanske första gången efterfrågar en volyminställning där jag kan stänga av bakgrundsmusik helt medan jag letar souvenirer och poochyvalpar.

Ni är synade

Recensenter tycks vara rörande överens om att Yoshi’s Crafted World är för lätt. Men Yoshis spel har aldrig handlat om svårighetsgrad. Med ett möjligt undantag för Yoshi’s Island DS är de en lätt match att ta sig genom, med lite extra tugg på slutet för den spelare som känner sig manad. Och det är här jag synar andra recensenter; de har antagligen inte tagit sig an slutspelet. De sista banorna är allt annat än en lätt match, även om det aldrig handlar om några timlånga sittningar per bana. För att klara dessa är det bäst att ha tränat ordentligt på ”flutterhoppet”. Det är i och för sig enklare och effektivare än i de allra flesta Yoshi-spel hittills, men kräver likväl både rytm och finess.

En duktig spelare kan nästan flyga med Yoshi's "flutterhopp".
Nästa Yoshi-spel kanske har Space Jump som i Metroid-spelen?

Mellow Yellow amiibo

De spelare som ändå känner att de inte är här för utmaning har desto mer att frossa i. Här finns tiotals kostymer att låsa upp som ger dig immunitet mot en eller flera kollisioner med fiender, kanonkulor med mera. Sitter du på någon av följande amiibo kan du dessutom låsa upp specialkostymer: Mario, Luigi, Yoshi (alla sorter), Peach, Bowser, Koopa Troopa och så klart Pochy. Skulle det trots skyddande kostymer ändå kännas för svårt så erbjuder Yoshi’s Crafted World ett ”Mellow Mode”. Här tar Yoshi bara ett hjärta (av max 20) i skada per träff och kan bokstavligen flyga genom att hålla inne hoppknappen (du kan dock inte stiga högre än hoppets högsta punkt). Perfekt om du spelar med små barn eller bara tröttnat på att hamra rytmiskt på hoppknappen för samma effekt.

Fly on the wings of love~

Slutord

Det bästa är ändå att Good Feel sin vana trogen har inkluderat möjligheten att utforska varje veck och vrå tillsammans med en vän. Vill ni spela om från början får ni dock skapa ett nytt konto på Switchkonsolen, för i Yoshi’s Crafted World finns bara en sparfil per användare. Sådana underliga val (förbiseende?) åsido är Yoshi’s Crafted World ett typexempel av mysspel. Särskilt på låg volym.

En tajt designad upplevelse som motsvarar förväntningarna, men med ett soundtrack som bara en mor kan älska. Knappast utmanande, men med en handfull banor som verkligen testar hur väl du lärt dig kontrollen.
  • Fenomenal kontroll
  • Mycket att göra
  • Samarbetsläge (en konsol)