Total War Battles: Kingdom Recension

Efter att ha matat ner ett antal timmar i stora fältslag i Total War Battles: Kingdom så kan jag konstatera att termen free-to-play är ett hån. Visst, spelet är gratis att ladda ner, men för att över huvud taget komma någon vart krävs det att du gräver djupa hål i din plånbok.

Total War Battles: Kingdom är föga överraskande ännu ett i raden av Total War-spel från den lilla studion Creative Assembly. Jag har spelat några av de tidigare versionerna, men aldrig fastnat speciellt länge i spelen. Med undantag för Total War: Rome, där jag plöjde ner ett antal timmar för att bygga upp mitt kejsardöme och kröna mig själv till Roms oomstridde kejsare.

Sida vid sida. Tillsammans hjälps dom åt.

Nu kommer serien alltså till iOS och då främst iPad, ett format som borde funka perfekt för den här typen av spel. Peka och klicka är ju liksom själva essensen hos en läsplatta. Inledningen bjuder inte på några överraskningar. Jag erbjuds att skapa min egen profil, vilket innefattar allt från namn, utseende och baner. Redan här börjar jag ana oråd, då en del valbara alternativ är låsta. Givetvis går de att låsa upp, men det kostar. Spelets valuta är guldmynt och min skattkista är till en början liten. Jag kan faktiskt inte råda någon att slösa guld på en avatar. Pengarna lär ändå gå åt senare i spelet.

Kalledussin på fälttåg

Min karaktär får heta Kalledussin och mitt rike är till en början mycket blygsamt. Inledningen präglas av en snudd på ändlös tutorial som så småningom resulterar i min första lilla stad. Till en början har jag inte så mycket val. Jag måste följa genomgången. Efter en stund får jag dock fria händer och min stad tillåts växa efter mitt eget huvud. Just stadsplaneringen är, tillsammans med striderna, spelets stora behållning. Exempelvis är det svårt att bygga en stor stad som har ett effektivt försvar runt hela stadsmuren. Det är strategi när det är som bäst.

Det finns en mängd olika naturtillgångar att samla på i Total War Battles: Kingdom, allt ifrån trä och vete till silver och kol. Resurserna behövs för att bygga upp ett hållbart samhälle och en fruktad armé. Allt detta samlande är som bekant en av hörnstenarna i de flesta strategispel. Tyvärr lyser utvecklarens girighet igenom även i dessa grundläggande moment. Orkar du inte vänta på att veten skall växa så kan du spendera surt förvärvat guld och som genom ett trollslag så blir grödorna på din åker redo att skördas.

Att hushålla med resurser är inte min starka sida och ganska snart har jag byggt en stad som är lite för stor för mitt eget bästa. Plötsligt finns det inte nog med tillgångar för att utfodra min lilla armé och det krävs ännu mer guld för att råda bot på situationen. Snart börjar min kassakista sina, likaså mitt tålamod. Jag varken vill eller orkar vänta på att skogarna skall bli redo att avverkas. Inte heller vill jag spendera mer guld på att bygga min numera ganska respektabla stad. Istället riktar jag blickarna mot slagfältet.

Det är kul att kriga

Hur underhållande det än må vara att bygga en stad så är det ännu mer tillfredsställande att bygga ett rike. För att vinna ny mark krävs det en välutrustad armé. Och givetvis… utrustning kostar guld. Inför varje slag får jag en liten tid på mig att köpa diverse fördelar. Fördelar som visserligen kan vara helt avgörande för stridens utgång, men som inte alltid känns helt rättvisa. Planering är nyckelordet inför varje fältslag. Rätt man på rätt plats är en devis som blir väldigt sann i Total War Battles: Kingdom.

En bild du lär se mycket av.

En bild du lär se mycket av.

Striderna är spelet absolut största behållning. Som spelare är du väldigt involverad i det som händer på slagfältet och dina beslut får direkta konsekvenser för stridens utgång. Du väljer mål för dina bågskyttar, vilken väg dina marktrupper skall ta och hur dina tunga vapen skall användas. Efter slaget läker dina trupper väldigt långsamt. Du kan givetvis råda bot på situationen och läka dina trupper omgående. Genom att spendera lite guld…

En sak utvecklarna lyckats mycket bra med är årstidsskiftningarna som kan förändra hela spelets karaktär. På vintern kan du exempelvis välja att jaga bytesdjur för att få mat, då dina grödor inte växer i det frusna landskapet. Det är också coolt att se hur träden växer efter att du kalhuggit ett område. Det är sådana små detaljer som ändå lyfter spelet till en lite högre nivå.

Om ni tycker att jag tjatar om alla mikrotransaktioner i spelet och tänker ”varför skiter du inte i att betala”, är det tyvärr så att i stort sett alla moment i spelet går att förbättra genom att spendera guld. I det långa loppet innebär det att spelet som påstås vara gratis kan bli väldigt dyrt. Visst, du behöver inte spendera guld, men det kommer att resultera i att du får vänta oändligt många timmar på att bygga upp din armé eller förstärka din stad. Vad Creative Assembly än påstår så är Total War Battles: Kingdom ett pay-to-win-spel. Punkt slut!

Jag vet inte hur det är med er, men personligen hade jag hellre spenderat en liten slant på att köpa spelet i sin helhet. I grunden är det ett helt okey strategispel med några smått beroendeframkallande moment och jag tror att jag hade njutit betydligt mer av spelet om jag sluppit punga ut för minsta lilla extravagans i spelet. Girighet är väl trots allt en dödssynd?

• Vissa strategimoment är geniala
  • Utmärkt tidsfördriv
  • Årtstiderna