Call of Duty 4: Modern Warfare Remastered Recension

Tänk ändå. Det har snart gått tio år sedan jag inledde min bromance med Captain Price, Gaz och givetvis den mohikanprydde nykomlingen ”Soap” MacTavish. Tio år… Det är hög tid för ett kärt återseende.

Jag har under mina år som spelrecensent spelat en mängd olika spel ur en uppsjö olika genrer, men det spel jag lagt ner absolut flest timmar på är utan jämförelse Call of Duty 4: Modern Warfare. Många tillfällen efter jobbet dröjde sig jag och några kollegor kvar för att utkämpa episka slag i spelets multiplayerläge. Jag minns ännu idag hur jag tog position bakom ett hörn på den stora, öppna kartan Bog och sedan siktade med min kulspruta rakt ut på slagfältet. Eller hur jag kröp fram sakta och metodiskt i min kamouflagedräkt på Pipeline för att leta efter fiender.

För mig är Modern Warfare det spel som introducerade mig för onlinespel. Visst hade jag gjort några tappra försök att bli bra i Counter Strike, men det var Call of Duty som fick mig att fastna. Hårt…

Jag har saknat Prypjat. Ett av spelets kanske allra mest minnesvärda uppdrag.

Noob tube och red dot

Med det fjärde spelet i Call of Duty-serien lämnades andra världskriget bakom oss. Istället togs klivet in på det moderna slagfältet. Nya vapen utrustade med granatkastare och rödpunktssikte blev snabbt mångas favoriter. Ord som ”noob tube” blev snart ett allmänt begrepp bland onlinespelare och strävan efter att låsa upp nya modifikationer och vapen gjorde att spelsejourerna ofta blev ohälsosamt långa.

Även om just flerspelarläget för mig var spelets stora behållning är det svårt att glömma den episka kampanjen. Mötet med Captain Price. Det första trevande uppdraget på ett sjunkande lastfartyg. Gemenskapen i den lilla, men tighta S.A.S-gruppen. Det är lätt att bli nostalgisk när jag tänker tillbaks på alla de oförglömliga ögonblick jag fått uppleva med dessa grabbar.

Även myltiplayerdelen lär bli grym. Jag längtar!

Call of Duty 4: Modern Warfare var också ett av de första spel som inte lade något till rätta. Krig är ett helvete och det skall kännas när man spelar. Redan tidigt i spelet får du uppleva hur det är att bli släpad till stupstocken för att sedan bli avrättad. Kritiken var enorm mot spelets råhet, men våldet skulle visa sig vara rena barnleken i jämförelse med scener ur efterföljande spel i serien.

Nu ger alltså Activision ut Infinity Wards kanske allra bästa spel igen, med helt uppdaterad grafik. Den nya utgåvan har utvecklats av Raven Software, en studio som tidigare arbetat fram flera multiplayer-delar till Call of Duty-spelen. Faktum är att den nya Remastered-utgåvan kom till efter en namninsamling på nätet arrangerad av hängivna fans.

Bra jobbat Raven

Så hur har Raven Software behandlat denna klenod? Med största respekt är mitt spontana intryck. Givetvis har grafiken fått sig en rejäl ansiktslyftning. Aldrig har Captain Prices  polisonger varit skarpare. Helt ärligt så kan nog Modern Warfare ha fått den största översynen av en remake någonsin. Visst, originalspelet är tio år gammalt och mycket har hänt sedan dess, men nivån på detaljer och texturer är häpnadsväckande hög.

Rent spelmässigt så har Raven Softwares version varit mycket trogen originalet. Uppdragen och vapnen är identiska med de från förlagan. Det innebär också att de få brister som fanns i det ursprungliga spelet även de är med. Spelets kampanj är fortfarande lite för linjärt för min smak. För att inte tala om det faktum att fienden fortsätter välla fram så länge du inte avancerar i terrängen.

Captain Price har nog aldrig varit vackrare.

I still like it

Jag har fått möjlighet att testa kampanjen i Call of Duty 4: Modern Warfare Remastered och som ni kanske förstår så är jag inte det minsta besviken. De nya texturerna är allt spelet behöver för att stå sig väl på dagens konsolgeneration. Det är fortfarande kanske världens bästa shooter.

Jag kan ännu inte uttala mig om flerspelarläget, då det inte släpps ännu. Däremot så vet vi att tio banor följer med i samband med releasen. De övriga sex kommer att släppas som gratis DLC senare under året. Spelet kommer tillsammans med Call of Duty: Infinite Warfare den 4 november och går att tillgå i Legacy-, Digital Deluxe- eller Legacy Pro-utgåvan.

• Den makalöst vackra garfiken
  • Troget originalet
  • Fans kan få som de vill!